Är det för mkt?
Jag ger mina kaniner hela matskålen ful med blandad foder? är det för mycket och lite pellets ibland i botten ena min kanin är: 2 år och andra 9 veckor och den tredje 9 veckor och den fjärde 3 månader
En hel matskål låter på tok för mycket! Om inte skålarna är pytte.. Och blandat foder, menar du gnagarblanding med massa frön och grejer?
Vad heter fodret. Är en hel skål till alla kaninerna?
man sak ge en kanin en halv dl mat och när du menar bland foder menar du då gnagarblandning
Hur mycket en kanin ska ha att äta beror helt på vad det är för ras, hur mycket den väger och vilket pellets.
Det är inte strikt att kaniner ska ha 0,5dl pellets.
//Joanna
#3 de beror ju på kaninen? Och Vilken ras??!
Säger som tidigare att mängden beror ju på kaninen - om den av hälsoskäl ska äta mer/mindre och Vilken ras? det är.
Däremot kan för mycket pellets göra så kaninen inte får i sig den mängd hö den ska ha varje dag - att den äter sig mätt på pelletsen.
Jag vet att det ser lite ut med den rekommenderade mängden för en frisk kanin, men de är ju främst gjorda för att äta hö och t.ex bladgrönsaker - bra för magen🙂
jag ger min dvärgkanin 2 matskedar per dag och det tycker jag är lagom. 80% av deras kost är ju hö och nu är ju dina kaniners koster kanske 80%foder. Kaninernas basföda är hö och inte pellets som det är många som tror och det är ju värre med gnagarblandning!
Frida
TS: du måste förtydliga vad du menar med "blandad foder" för att vi ska kunna svara ordentligt och kunna hjälpa dig.
Hur stor är skålen?
Som andra redan skrivit ska kaninerna mest leva av hö. Sedan kompletterar man med lite kaninpellets och grönsaker.
Absolut inga "gnagarblandningar" med bakade knortar i glada färger, frön och ditt o datt - endast kaninpellets! Och inga mängder av det per dag, utan bara litegrann, det ska som sagt vara ett komplement till höet.
Dessutom kan kaninerna få problem med tänderna (då hö:et ska vara basfödan och slipar tänderna, vilket inte pellets gör) och magproblem (magen behöver hållas igång hela tiden med fibrer- ditt foder har antagligen väldigt väldigt låg fiberhalt). Vilket jag antar dina kaniner kommer få/har då dom äter så mycket pellets..🤔
Som jag sagt så måste magen hållas igång, den gör det om kaninen äter hö. Får då sitter dom och äter hö lite hela tiden, men om de äter sig mätte en gång på pellets så slutar dom äta på ett tag och sedan äter igen, och bara äter ibland dvs. Och "pelletsen" då alltså.. Inte bra!
Waaaat??? Ska kaniner ha 0,5 dl!? :O har alltid hört att kaniner ska ha en dl pellets och typ.en skål.grönsaker på kvällen… Har gett min kanin det och han mår prima ;) han är 3 år och en lejon, dvv, hermelin blandning ^_^ är det fel? :I
Ja, det är alldeles för mycket pellets för en dvärgkanin! Men det är inte för sent att ändra sig och börja ge honom lagom mycket, troligen en bra bit under ½ dl 👋. Äter han mycket hö?
#10; Felet är att folk säger "kaniner ska ha" lite hit och dit.
Alla kaniner är inte likadana - inte lika stora, lika gamla, osv osv. Det går inte säga att alla kaniner ska ha si eller så! Bara på ett väldigt grovt ungefär, men det är ingen lag för samtliga kaniner.
Det beror inte bara på individen utan också på vad det är för pellets, och vilken kvalité man har på höet, hur stor dagsgiva av pellets det blir.
Men allt från ett par matskedar, en fjärdedels deciliter, en halv deciliter, upp till 1 dl (eller t.o.m mer om det är en jättestor kanin)
Man får anpassa det till individen - hur mycket hö äts? Hur är hen i magen? Hur är hullet - smal eller tjock osv.
Jag tycker att alla hakar upp sig ganska mycke på 1 skål här. Jag ger mina utekaniner minst 1skål om dagen. Igentligen är de ganska lite med bara 1 skål om dagen till mina kaniner då skålqrna bara rymmer ca 2-3dl. Men mina kaniner växer och frodas tack vare ett toppen hö. Så 1 skål är inte för mycke för alla kaniner. Vad jag förstår så skriver inte ts om hon har alla kaniner tillsammans eller var för sig. Jag tolkar de som att hon hat dom tillsammans och eftersom de är växande djir med så är de nästan lite lite med 1skål. Däremot så tror jag att ni alla tänker att ts har en 2årig dvärgkanin som bpr ensam och får 1 skål pellets om dagen. De vore att ge för mycke. Men ett bäxande djur behöver mer pellets och då är de ok med 1skål. Ursäkta stavfel. Skriver från en telefon och ibland går de fort och orkar inte gå tiölbaka i texten o ändra. Hoppas ni förstår ändå.
när mina kaniner är små så¨får de fri tillgång till hö aoch pellets eftersom att de växer. Den tvååriga ska du ju absolut inte ge så mycket till. De kan bli sjuka och dö :(
bättre lite för smal än lite för tjock ;)
Frida
#11 han äter ganska myvket hö :) som.en kanin ska tror jag ;) #12 han är ganska stor men INTE tjock ;) han har inga magproblem, såsom diarre utan han bajsar normala pluttar. Dock har det hänt en gång att det var löst medndet var för att någon annan tog hand om.honom och då ändrades hans mat för snabbt. Dom gav honom.alltså för mycket pellets och på en annan tid en vad han är van vid… Men det var länge sen ;) Han har vunnit en.utställning och där kollar dom ju hullet och allt ;) Han får vara ute och motionera minst en timme varje dag också
#10 Det beror ju helt på kaninen. T.ex hade jag gett min innekanin 1dl pellets/dag hade hon rullat fram nu.
Mina får 0,5 dl/dag utom innekaninen för hon får lite pellets 1-2 gånger/vecka bara.
Jättekaninen på 6 kg får ca 3 dl pellets/dag.
Grönsaker får mina ej varje dag och speciellt inte en skål :)
#14 Skulle inte jag säga, kvittar vilket som. För blir kaninen sjuk, har den lite mer att "ta på" om den väger lite för mycket. Så hellre något över normalvikt (såklart inte mycket) eller normalvikt än lite under normalvikt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är en belgisk jätte kanin blandat med en lejonkanin sa dom som vi köpte den i från. den är väldigt hungrig ?
Här ser ni en bild på den. Emma heter den. Den är 2 år och den kanin är det bästa som har hänt mejj hon är min ögonsten♥
Men bilden var sen i somras och vi hade just klippt henne det är df hon är grå och inte så jätte hårig
#17 Hur stor är kaninen?
Den ska huvudsak äta hö, det är främst det som ska mätta.
Vad ger du för hö?
Pellets är bara tillskott om kaninen inte kan hålla bra hull på bara hö och grönsaker då och då :)
Fodret heter: gnagar foder tror jag🙂
men till dom små så ger jag typ bara att det täcker bottnen och till den som är 3 månander så ger jag lika mkt som den stora
#19 Det är ej lämpligt foder.
Kaniner är dessutom inte gnagare så säger ju allt :)
Så hade bytt foder.
Kan du svara på min fråga: hur stor är kaninen och vad ger du för hö?
awkward XD jag trodde att jag gav honom en dl men det var visst bara en halv :P haha.
men jag ger honom en liten skål(som rymmer ca en halv dl)grönsaker varje dag. alltså inte banan och morot utan typ sallad och gurka ;P
#22 Sallad och gurka = nästan bara vatten = fyller mest ut :)
#23 Då gör det ju ingenting att hon bara ger sallad och gurka varje dag?
#24 Nej det sa jag inte heller, men verkade som att hon gav för att kaniner ska ha grönsaker varje dag, för att det är nyttigt för dem, så tolkade jag det, och sallad och gurka ger ju mest vatten, var så jag menade :)
#25 Okej ^^ Jag tolkade det som att du menade att hon inte ska ge sallad och gurka varje dag eftersom det varken är nyttigt eller onyttigt. För det spelar ju ingen roll isåfall, för kaninerna tycker ju det är gott såå :)
#26 Nej menade bara att det gör varken från eller till, eftersom hon sa att kaniner behöver grönsaker varje dag, att hon hade läst det :)
Det är mest "utfyllnad" i magen, och som du säger, gör varken av eller till om kaninen äter sitt hö som den ska :)
Sluta att ange hur mycket mat ni ger med orden "en skål" - det är inte en giltig enhet! Alla skålar är olika stora och rymmer olika mycket! Så det är inte ett bra sätt att beskriva hur mycket kaninen får.
Ange mängden foder i antal matskedar, deciliter eller annan vedertagen volymbeteckning som vi andra kan relatera till!
#24 Mat med mycket vatten i stor mängd kan ge diarré så det spelar visst roll :) Dessutom är det onödigt att ge mat som inte har näring så att kaninen blir mätt och inte orkar den nyttiga maten ;) Hos oss kallas sådan mat bara för bukfylla, den fyller magen men gör ingen annan nytta :)
Jag skulle helst se att mina kaniner bara kunde leva på hö men väldigt svårt att få tag på riktigt bra hö.
Gnagarblandningar/pellets skulle jag aldrig ge till mina. Gav gnagarpellets förr då jag inte visste bättre men inte de senaste åren. Min innekanin (ca 1,2 kg löwen, 2½ år) och marsvin får lite pellets morgon och kväll, inte mkt alls. De är bra på att äta hö och får mkt grönsaker.
Utekaninen (1,58 kg DVV, 9 år) får Selective Mature och nu blandat med Selective Jr (för växande ungkaniner egentligen) då han behöver gå upp lite i vikt och är under behandling. Av det får han ca ½ dl morgon och kväll. Han har börjat äta hö bättre sedan jag bytte till Selective också vilket är bra. Hans tänder mår mycket bättre av det här fodret än det tidigare (varit tvungen att slipa tänderna ett par ggr). Han får även morötter och grönsaker. På sommaren äter han inte lika mkt pellets, då blir det mkt gräs och äppelkvistar.
Men skulle jag ge mer pellets än jag gör nu skulle de sluta äta sitt hö, vilket jag inte vill.
När jag var liten och hade precis fått min kanin skulle vi åka och köpa pellets i djuraffären och då föreslog han en pelletsblandning och za att det var bra >:( så hela hans första år fick han det, dagligen… Men sen upptäckte jag här att man inte skulle ge det så vi slängde den och köpte pellets….. :C alltså det där med grönsaker? Det är såhär: jag är bara 13 år så egentligen är det ji typ mamma som äger dom(?)fast jag sköter dom. Och jag har sagt att jag skulle vilja sluta ge grönsaker för att det är onödigt men hon tycker att det är synd om.dom.då… Hon vill inte att vi ska sluta. Men en dag ringde vi till en veterinär och frågade, hon sa att man bör ge det på vintern men inte på sommaren :/
#31 Veterinärer är inte alltid att lita på.
Mina för grönsaker 1-3 dagar/vecka vintertid, och de mår prima :)
Men ska dem ha grönsaker ska det vara nyttiga, inte som nästan bara är vatten :)
Sommartid får mina lite grönsaker och mest gräs, maskrosblad mm utifrån :)
#30 lupus hö är det bästa hö´t jag vet! Det heter smaskigt hö och kaninen äter som en häst av det! Kostar 149kr för 110l och det är värt det! Finns på arken zoo. Grönt luktar jättegott :) Hö av bonde kanske är färskare och bättre men jag har jättelångt till en bonde
Frida
#32 vilka grönsaker är nyttiga då? :)
kål,persilja,broccoli,blomkål,ljung,paprika dill,kirskål,gräs,rotfrukter,spenat,brysselkål,
detta är bara några grönsaker kaniner kan äta det kan i stort sätt nästan äta allt som är grönt :)
Man får absolut inte ge avocado eller citrus frukter då magen inte klarar av det
Frida
Kålgrönsaker som t.ex broccoli och blomkål, ska man ge lite och försiktigt. Annars kan kaninen få kolik :)
#35 Advokado är giftigt för de flesta djur :)
okej tack :) jag kommer dock fortf ge dom gurka och sallad ibland eftersom dom tycker att det är gott ;)
#37 Ja det kan du ge ibland som t.ex godis :)
#38 😃
vi ger hö som vi gör på åkern vet inte riktigt vad de kallas men hoppas ni förstår, och kaninen är ca 50 cm