Blir det vitcheck?
Hej!!
Är ny här på kif så jag kommer nog inte lyckas med det här inlägget men iallafall.🙂Jag har en kanin som är en blandras mellan lejonhuvad och dvärgvädur. Hon är Japantecknad och är lite manteltecknad. Jag tänkte para hon med en helt manteltecknad hane och undrar då om det finns risk för att ungarna blir vitcheck eftersom båda kaninerna har mantelteckning i sig.
Jag har läst om att:
manteltecknad+manteltecknad=vitcheck
brokad+brokad=vitcheck
och manteltecknad+brokad=vitcheck
Men jag har aldrig hört något om att en kanin som är japantecknad och lite manteltecknad kan få vitcheckar till ungar om man parar den med en helt manteltecknad. Ska man våga chansa eller inte? Tacksam för svar!!!:)
/Maja
Så vitt jag har förstått så spelar det ingen roll ifall det är mantlat + mantlat eller "lite mantlat" + mantlat. Det är samma genetik, vilket kan leda till dubbla anlag för brokat/mantlat, med andra ord en vitsheck. Men överlag tycker jag att det inte är värt att chansa på något som kan orsaka stort lidande för ungarna, utan det är bättre med en enfärgad kanin.
Veronica
Antingen är kaninen mantaltecknad eller inte 😉 De kan inte bara vara "lite" av det. Antingen är den mantlad eller inte.
Bild på kaninen?
Så ja, risken är där att det kan bli vitscheck.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
2# ok, har inte jättebra koll på teckningar..;)
här är bilden! hitta ingen bättre bild men hon skiftar i grått och vitt så som japanteckningar kan göra. men det syns inte så bra på bilden.Trodde att de kunde vara både och eftersom hon är en blandning mellan dvärgvädur och lejonhuvad men där hade jag fel..
#3 Hon ser inte mantlad ut 🙂 Synd att du inte hade någon bättre bild.
Ja de kan vara mantlad med japanteckning 🙂
Att hon är den korsningen har ingen betydelse.
Hade jag varit dig, hade jag inte parat, utan läst på mer först. Är viktigt nämligen att vara väl påläst. Att ta kull är ju inget måste 🙂 Vart är hon köpt?
#3 hittade en bättre bild tillslut..
du har rätt, man måste inte ta kull på sin kanin och jag ska försöka att läsa på ännu mer! jag och min kompis har planerat detta ett tag och det är hon som är den mest kanin-kunniga av oss två! så jag kommer absolut inte ta hand om kullen själv utan vi hjälps åt eftersom hon har mer erfarenhet än vad jag har. men som sagt så måste man ju inte ta kull, jag ska tänka på det! Kaninen är köpt i en helt vanlig djuraffär.(ej någon uppfödare)
Tack för svar!
/Maja
#5 Är kaninen köpt i djuraffär bör den absolut inte avlas på, då du inte vet ifall den bär på genetiska defekter, vilka djur som ligger bakom eller liknande.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Ser ut att vara en zobeljapan (?) Och nej då blir det inte vitscheck men kaninen bör ej avlas på när du inte vet ursprunget.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#5 Avla inte på en kanin från djuraffär. Du vet inte bakgrunden på kaninen med till exempel ärftlig bettfel mm. Så avla inte på en kanin du inte vet bakomliggande på.
#5 nej, vet du inte bakgrunden bör du inte avla på kaninen, det kan ha ärvt bettfel eller något annat. Som #6 #7 #8 säger bör kanin inte avlas på.