Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1468 ggr
Zakaraa
0

Sjuk kanin

Skriver tråden å en väninnas vägna då hon inte har iFokus.

Min vän har en kanin som nu börjat blivit dålig. Han är snorig och ska tydligen nysa. En tripp till veterinären har redan utförts och han fick Bactrim. 
Såhär skriver hon nu efter att hon medicinerat ett tag:
" Han snorar inte längre men nyser lika mycket, vet inte hur jag ska beskriva det men tänk dig torrhosta fast genom näsan. Han är lika pigg som alltid, äter bra och så. Kissar något mycket och fast jag vägt honom och vågen säger ok så tycker jag att man känner revbenen mer än tidigare." Jag tycker att hon ska ge lite fetare mat så han får upp fettnivån eller hur man nu ska säga det för tunnat ur har han. Idag äter han endast hö, inget kraftfoder då han varit så glups att han fick svårt att andas.

Jag är inte alls duktig på kanin utan är snarare lite smått rädd för detta djur (vet inte varför) så jag kan inte ge henne så jättebra tips? och vänder mig därför hit.
Han är 4 år och är kastrerad om det spelar någon roll.

Vad finns det för mat hon kan ge sin kanin för att han ska öka i vikt lite? Kan kaniner äta avokado exempelvis?
Och har ni några andra tips? vad hon kan göra för att hjälpa honom?

Hon kommer avvakta någon vecka eftersom både livsglöden, hunder och törst är där. Blri det värre kommer hon såklart att åka till vet.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Evelina!
0

Avokado är giftigt för de flesta djur, ge inte det i alla fall.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Zakaraa
0

#1 Det som är giftigt är ju blåsyran som finns i skal och kärna. Eller finns det något annat i avokadon som är giftigt också? Köttet ska inte vara giftigt vad jag vet, för Andra djur vill säga. Kanin kan jag som sagt inte svara för. Men OK. Har du andra tips??

Evelina!
0

Alltså jag vet inte vad som är giftigt i avokadon, jag hade dock inte vågat ge mina kaniner det. Snuva vet jag är ett problem i kaninvärlden just nu, många hat djur som självdött eller fått avlivats då de mått så dåligt. Men här verkar det ju vara mer beroende på hosta, eller kanske nysningar. Kan han vara känslig mot något? Är höet fräscht? Dammar underlaget för mycket? Att han fallit ur är ju inget gott tecken, tycker hon ska (försiktigt, mtp kaniners känsliga magar) fasa in lite pellets i kosten, särskilt nu när han är sjuk och behöver ha lite extra energi. Viktigt är i vart fall att han inte slutar äta (ha Critical Care hemma ifall att!). Och som sagt, blir det inte bättre snart, åk till vet igen med kaninen.

Peak303
1

Jag skulle rekommendera äpple, morot, sallad eller liknande istället för avokado för att vara på säkra sidan. Men för att få upp en kanin i hull brukar man använda solroskärnor.

Låter lite som om det är något som sitter och irriterar i nosen på kaninen.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Zakaraa
0

#3 Ok, efter en snabb sökning så hittade jag bågot gift så då vet jag att det är Nej nej med avokado, tack tack.

Vet ni hur det är med broccoli? Det är ju en supermat som har otroligt bra egenskaper. Jag är ju bara bra på råttor så jag är så dålig på kanin och deras näringsbehov.

Yes Hö:et är fräscht. Spånet som användes var alspån men som byttes ut till toalätt när snuvan kom. Jag kanske skulle säga åt henne att prova att byta till fleece ett tag och se om det blir bättre? Fleece är ju totalt icke-dammigt så bara för att kolla tänker jag.

Är det någon speciell pellets du rekommenderar? Det finns ju så mycket skit idag som säljs.

#4 Sallad? Det innehåller väl ingenting mer än vatten i stort sätt? Men gud att jag inte tänkte på nötter och fröer! Pumpakärnor, är ju en enormt bra fettkälla, hur fungerar pumpa och kanin?

Peak303
0

#5: Pumpakärnor fungerar utmärkt. Är även bra när kaninerna behöver bygga muskler. Använde det själv till min ena hane när han behövde bygga på sig lite.

Det med sallad var mer ett alternativ istället för avokado då man vet att kaninerna kan äta det.

-'  Malin Hultman

Zakaraa
0

#6 Ah okej då är jag med. Då ska hon få lite solros och pumpakärnor av mig. Har ju massor som jag inte ger till råttorna just nu.

Nötter då? Exempelvis valnötter osv?

Evelina!
0

Rå broccoli är mkt nyttigt och väldigt omtyckt av de flesta kaniner. Solrosfrön är bra att ge, pelletssorter är svårt då det beror helt på hur mycket man vill köpa och var man bor. Jag ger mina något som heter Rabbit Royale, men det är näringsmässigt ett ganska magert foder som jag förstått, och säljs dessutom bara i 15kg säckar. Men foder i mindre förpackning som ska vara bra är bl a Cuni completed och Fibafirst. Fleece är bra - så länge de inte käkar upp den. Och hon bör ändå ha en toalåda med något dammfritt underlag i.

Zakaraa
1

#8 Superbra, tack :)
Då blir det till att åka och våldgästa henne med en massa saker, haha :)
Allt för att Diesel ska bli bättre, en av de få kaniner jag Inte är rädd för ❤️

Zakaraa
0

En fråga om solrosfröna bara.
Ska det vara med eller utan skal? Har båda sorterna hemma, men mest av de Med skal.

Peak303
0

Jag har aldrig hört att det är fel med skal på!

-'  Malin Hultman

Zakaraa
0

#11 Okej då får hon lite mer Med skal på och lite mindre av de utan så jag får behålla lite utan själv, hehe :P

sarakaka
0

FRÅGOR
* Har det kommit "vanligt" snor eller snor som är mer gulaktigt och tjockt?
* Har kaninen träffat andra kaniner på sistone? 

VIKTUPPGÅNG
Man kan blanda i lite havregryn med torrfodret. Man kan ge broccoli men inte för mycket för det är gasbildande och kan bli jättejobbigt för kaninen. Men små mängder är bara bra att ge! Det är också viktigt att inte ge för mycket på en gång om man introducerar en ny maträtt.

SNUVA
Om kaninen inte har tjockt gult sekret som rinner från nosen är det nog troligast att det är retning eller virus.
Om det är ett virus fungerar inte bactrim utan då får man pyssla om kaninen lite extra och vänta ut förkylningen. 
Annars kan det vara något skräp som kommit in och irriterat så att det känns konstigt även om skräpet kommit ut. Kan t.o.m. bli lite ärrvävnad som känns konstigt om det blivit ordentligt irriterat.

REKOMMENDATION
* Var lite extra noggrann med kosten.
* Var observant på tecken på förvärring, t.ex. viktnedgång, dålig aptit, håll koll på avföringen och andra tecken på smärta eller sjukdom.
* Så länge kaninen äter och dricker och beter sig som vanligt så kan man avvakta om man vill.
* Eller om det skulle kännas bättre kan man åka tillbaka till veterinären efter avslutad bactrimkur och be om råd.
* Går det verkligen inte över kanske man får söva hos veterinär och kolla i/göra rent i "nosgångarna".
* Ta bort så mycket lukt som det går och håll luften fräsch, undvik parfym i rummet, kemikalier o.s.v.

Zakaraa
1

#13  Jag kan inte svara på snorfrågan men hon har inte sagt att det varken r gult eller tjockt så jag kan bara anta att det r normalt genomskinligt.

Däremot kan jag säga att Nej han har inte träffat andra kaniner. Han bor ensam tillsammans med en katt och två hundar i samma lägenhet. 

Jag har skickat länken för den här tråden till min vän så ska säga åt henne att läsa ditt svar. Just nu ligger hon garanterat och sover så får göra det när hon kommer hit för att hämta fröna.

Matte516
0

solros och pumpakärnor är bra för att öka i hull?

Irreterar damm eller något

hoppas det går bra!

Hälsiningar från mig

Zakaraa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kan jag ge bättre svar till dig #13
Han hade i början gult och tjockt snor och efter medicinering blev det "vanligt" nu för 10min sedan efter att jag lämnat av frön och broccoli till henne så får jag denna bild. Han har fått tillbaka gula snoret. :(
(bilden används med tillstånd av ägaren)

Hon har varit inne och läst ditt svar i alla fall och kommer byta till fleece ett tag så ser vi om det är spånet som irriterar. Men när det är gult snor igen så tyder ju det på sjukdom.

Han har mumsat i sig lite broccoli och lite solrosfrön i alla fall så förhoppningsvis kan det stärka lite. Broccoli är ju en sk. Supermat så förhoppningsvis kan det bidra med vitamin.

Bör hon ringa veterinär igen i och med snoret som återkommit eller tycker ni man kan vänta några dagar och se om den nya kosten och underlaget hjälper?

sarakaka
0

Kan hon lukta på snoret om det luktar som var?

sarakaka
0

Jag skulle vara noggrann så att inte kaninen träffar andra kaniner och ringa veterinär. Är det den s.k. Smittsamma kaninungar behöver den särskild behandling direkt

Zakaraa
0

#17 Ska säga åt henne att göra det vid nästa synliga snor.
#18 Inga risker att han träffar andra kaniner, han är ensamkanin.
Heter sjukdomen/viruset "smittsamma kaninungar"? :P Och vad är det i så fall för behangling? (så jag kan tala om för min vän vad hon kan föreslå för veterinären)

Evelina!
0

#19 Tror hon menar den smittsamma snuvan. Den är direkt farlig och som jag förstått det går det fort tills kaninen är riktigt dålig. Kontakta veterinär, de kan säkert ge fler tips? per telefon förutom att hålla kaninen isolerad från andra djur av samma art.

Zakaraa
0

#20 Vad heter den smittan då? Kan vara bra att veta eftersom de tydligen inte tänkte på det när de var hos veterinären sist. Allt de fick var ju då Bactrim, ingen diagnos eller liknande.

sarakaka
0

#19 Ja det var den jag menade! Blev autocorrectad… x) Vet tyvärr inte vad den heter men kännetecknet är att snoret är tjockt, gult och varigt. Det var därför jag tänkte att hon kunde lukta på det ifall det luktar som var.

Jag skulle nog i alla fall åka till veterinären och kolla igen. Det kan fortfarande vara en bakterieinfektion men bactrim har ett kanska brett spektra så borde kanske ha funkat redan i så fall. Lutar nog mot virus eller skräp/retning.

Zakaraa
0

En uppdatering om söta Diesel, såhär skriver matte:

"tänkte jag skulle berätta att diesel är mycket bättre sedan sist. :) Han nös lite i förrgår men sedan dess har det varit stopp. hoppas det håller i sig. Ringde vet i onsdags för att rådfråga hur jag skulle göra och de tyckte att sålänge det gick frammåt så ska jag avvakta. Berättade att det ibland kom snor när han nös och på det svarade dom att jag kunde skölja näsan med koksalt. :) Så skönt att han verkar bli bättre! tror all broccoli och solfrön hjälpt till. Tänkte jag ska unna honom något bra kaninfoder att ge på golvet (så han inte kan glufsa för mycket) för att han ska få upp hullet lite mer. :)  Så det jag vill komma fram till är Tack för hjälpen! :D Gör så mycket att ha någon att bolla ideer med"

Med det vill även jag tacka ER för den hjälp ni gett både mig och ägaren. Nu går allt åt rätt håll och vi hoppas på att han är helt problemfri snart!