Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1162 ggr
[Junijuli]1
0

ska man ge grönsaker?

Ska kaninen ha grönsaker? och vilka o hur ofta isf?

*~HamsterHamster~*
2

Kaniner kan ha grönsaker de är nyttigare än pellets. Så de kan man gärna ge varje dag dock helst inte i kombination med pellets och man måste vänja dem succesivt.

Grönsaker och mycket man hittar på ängar i skogar osv. är bäst för kaniner så ja de ska ha grönsaker enligt mig.

de kan få

Alla sorters kål

de flesta rotfrukter morötter, palsternackor, kålrötter, röbetor osv. Dock inte potatis.

Örter som Persilja, dill, basilika och mycket mer… Skriver en lista snart om du vill :)

Gärna varje dag efter du vänjt dem :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Fridaaaa
2

Grönsaker är bra ja, mina får det 1-4 gånger/vecka. 
Kålsorter ska man vara försiktig med, introducera försiktigt och inga mängder. Morötter får mina som godis då och då. 

Ett tips: http://kaninmagazinet.se/2012/june/godsaker-att-ge-din-kanin.html
#1 Vadå inte i kombination med pellets? Våra får pellets och grönsaker, absolut inga problem, många som gör så utan problem 🙂 Går att göra det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Min kanin får grönsaker när vi har det hemma, blir nog 3-4 dagar i veckan. Hon får mest isbergssalad, morot, gurka, grönkål och annat som vi har hemma för tillfället. :) Kålsorter ska man vara lite försiktig med. För mycket gör dom gasiga. #1 Det är inga problem att ge både grönsaker och pellets!

*~HamsterHamster~*
0

#1 Detta med kål är ett rykte. Det gäller at vänja dem långsamt.

Dom som är bäst att vänja med är: broccoli, Chinakåhl, Fänkål efter det kan man nästan mata varje kålsort.

Fänkål kan man gärna ge dagligen. Bästa kålsort man kan mata de är tillochmed bra emot kaniner som gärna gasar upp.

Nja jag skulle inte mata kål, grönsaker och det med pellets…men eftersom ni säger det blir bra så…väl okej :)

mvh, HamsterHamster

Fridaaaa
1

#4 Nu skrev du till dig själv 😉
Kål är gasbildande, och om du syftade till mig, så får du nog läsa om mitt inlägg en gång till 😉

*~HamsterHamster~*
0

#5 hahahahaha XD ojsan kom på fel tangent. Jag har matat kål i 9 år snart och ingen av mina kaniner har någonsin haft något problem med det xD MIna kan få dett i massor… ingen problem jag kan lägga in hel vitkål, fänkål, chinakål, rosenkol/brysselkål och broccoli XD

mvh, HamsterHamster

Fridaaaa
1

#6 Men läs vad jag skrev 😉 Skrev klart och tydligt att man ska ge det försiktigt, introducera långsamt. Dock bör man ändå inte ge några större mängder just pga att det är gasbildande. 
När jag var liten hade vi en kanin som fick svår kolik pga kål trots att hon hade fått kål innan och mått bra på det. Så jag vågar absolut inte ta risken.

Mina får broccoli och grönkål ibland men som sagt bara små mängder.

[Junijuli]1
0

Tack alla :-)