Få upp i hull
Fick ju hem Iza i somras, då var hon smal och tovig. Fick upp henne i ganska bra vikt men nu har hon gått ner igen, vill ha upp henne i bättre hull.
Avmaskade i somras. Kan det vara mask fast det inte syns?
Hon är innekanin sedan i höstas. Tänderna är fina, hon äter hö bra.
Hon får svenskafoder/cuni re-balance blandat samt grönsaker några gånger/vecka. Burkompisen har bra hull. Har varsin matskål till dem så hon får i sig pellets också.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Frågan är ju varför hon gått ner igen? Jag menar, du fick ju upp henne i hull osv och nu har hon fallit ur. Är kindtänderna kollade? Kan ju vara mask, du kan väl testa att avmaska för att se om det är det som är bekymret, bara för att utesluta? Annars tycker jag att du bör ta henne till vet.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#1 Ja hon har varit lite till och från hela tiden.
Hon äter hö väldigt bra och ja tänderna är kollade 🙂
Tänkte mest att man inte bör avmaska om det inte är mask. Såna där test är så himla dyra. Men funderar på att testa att avmaska ändå, för säkerhetsskull och se om det är det.
Vet inte om det ens finns såna kolla masken-tester för kanin, eller finns det? Jag skulle nog avmaskat, trots riskerna, eftersom det är så svårt att utröna på andra sätt. Har hon varit till och från hela tiden är det ju lite mer tveksamt till om det är mask iofs, äter hon lika bra hela tiden, eller varierar det också? Annars kan du ju testa att öka kraftfodergivan, de kan ju behöva lite extra nu när det blivit kallare ute.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#3 Tror jag läst att de har använt för katt? Vet inte skillnad mellan testerna 🙂
Nej hon äter bra hela tiden.
Hon bor inne som sagt, så kylan påverkar inte henne 🙂
Här är kollamasken för smådjur: http://kollamasken.jetshop.se/kollamasken-smadjur-p-25-c-103.aspx
(Som sagt ganska dyrt men kanske värt det om man inte vill avmaska i onödan? Maskmedel är ju inte heller gratis)
Annars vet jag inte. Kan det ha med pälssättning/fällning att göra? Hon har ju lite fluff menar jag.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Om jag var du så skulle jag prova att öka maten lite först, och om inte det funkade så skulle jag kolla ev sjukdom.
Motionerar hon mer än vanligt?
Jag har en kaninhona som ibland tappar lite mer än vanligt, men det beror på att hon rör sig mer i perioder.
Men om du gett samma hela tiden och hon inte rört sig mer än vanligt och tappar så är det ju annorlunda.
Hoppas det löser sig i alla fall!
#6 Avmaskar heller i så fall, så dyrt är inte avmaskning för två kaniner (behöver ju avmaska burkompisen med i så fall om det är mask). Då lägger jag hellre dem över 300 kr på en veterinärundersökning 😉
#5 Nej det vet jag 😉 Men hon som är mest kunnig på kaniner är inte där just nu (mammaledig) och den andra som kan en del pratar nästan bara engelska = svårt att förklara/samtala.
Så vet inte vilken jag skulle ringa och rådfråga i så fall.
Någon som har tips??
#7 Hon rör på sig som hon själv vill när hon får komma ut och skutta i huset 🙂 Antal timmar varierar från dag till dag. Så hon rör på sig olika mycket olika dagar 🙂
#8 Roslagstull?? :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
#9 Ja går ju alltid att ringa men vill de att man ska åka in går ju inte det :S
Men tror personligen inte att det är någon sjukdom.
#10 Ja, det är ju klart. :P Men man kan ju rådfråga i alla fall. Tror inte heller att det är sjukdom, men man vet ju aldrig. Hur gammal är hon? :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
#11 Hon fyller 3 år detta året, inget datum på henne då hon är omplacering.
Kan tillägga att hon redan varit hos veterinär en omgång innan och de fann ingenting då.
Men ska testa att ge havre i eller lite solrosfrön och se om ökar av det.
För hon är pigg, äter bra annars osv.
Lite solrosfrön (typ några stycken) brukar göra susen, i alla fall för våran kastrerade hane som lätt tunnar ut vissa perioder.
#14 Läs #13 😉 Köpt lite idag och ska testa, hoppas hon äter det med 😛