Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1271 ggr
SmillaM
3

Kaniner är INTE dumma...!

För det första är jag irriterad på en tjej i klassen, hon har en dvärgkanin. Det blir lätt om jag kallar henne M. Idag frågade jag henne om hon någon gång gått ut med sin kanin. Hon sa: Ja, jag brukar gå ut med henne på vintern. Hon älskar snö. Jag: -men din kanin är ju en innekanin?! M -Men och? Jag -din kanin kan bli sjuk?! M -Men det är ingen fara, kaninen har varit ute varje vinter, hon blir inte sjuk. Hon bara skakar lite ute. Jag -Men sluta ta ut kaninen då? Då kommenterar en snobbig tjej i min klass (N): - Men orka bry sig, kaniner är inte meningsfulla. Jag -Hallå? Det är inte sant! N -det är ju bara som stora hamstrar ju? Dem är ju så osociala. Jag -Du, du har så fel, mina kaniner är mera som hundar än hamstrar. Dem kommer till mig och hoppar upp i mitt knä för att bli klappad. Då kommer N's "följare".(F) F -Jag hade en kanin förut, hon var elak. Jag -kanske för att du behandlade henne på fel sett? F -Äh, nää. *går iväg* Jag tycker det känns inte bra när människor tar kaniner på det här viset. Jag glömde förresten säga att M's kanin inte har någon svans, den är avtrampad :( Många tycker jag är fjantig bara för att jag ägnar så mycket tid till kaninerna. Hur ska jag övertala dem att kaniner inte är meningslösa, dumma eller stora hamstrar?

Aktiv på kanin.ifokus.se

RebeccaG
1

Det är tyvärr en av nackdelarna med att ha kanin som sitt intresse, även när man blir äldre. 
Likt yngre tjejer som håller på med hästar får man oftast ingen posetiv respons. 

Försök dock att inte bry dig. 
Vill dem inte lyssna så skit i dem, håll huvudet högt🙂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

SmillaM
0

Okej, det är bara så att jag blir så less på dem :/

Aktiv på kanin.ifokus.se

RebeccaG
0

#2 Det är ingen ide att ta åt sig & bli ledsen, majoriteten av dem som "håller på" blir bara triggade på sånt.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Peak303
1

Sådant får man alltid höra. Vare sig det är små barn eller vuxna människor. Kommer alltid någon som har något emot ens största intressen. 

Jag får fortfarande höra av mina släktingar hur jag bör lägga av med kaninerna för att jag inte längre är något barn. Men det är bara att hålla huvudet högt och stå för vad man tycker om precis som #1 skrev. 

Tycker dem inte om ens intresse är det deras ensak. Gillar du kaniner så gör du det. Ingen annan ska kunna påverka en sådan sak. 🙂 

Det kanske inte är det lättaste att försöka att inte lyssna och inte bry sig, men det är tyvärr enda sättet att få folk att sluta hålla på.. Människor idag är rätt duktiga på att hitta fel på allt och alla bara för att ha något att irritera med. Då dem tycker det är roligt att se andra människor sårade. Så försök att inte bry dig om dem som säger en sådan sak. Bara ignorera och se om det ändrar deras beteende mot dig och ditt intresse. Det hjälpte mig. 👍

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

moomiis2
0

Avskyr sådana människor, tror att djur inte är värda något. Och avskyr hur folk faktiskt behandlar sina kaniner, mina kaniner är jätte sociala och är som mina små hundar. TS bry dig inte om va den tycker, du vet att du inte är fjantig och du vet ju att du tar hand om dina kaniner mycket väl.

borkadottir
2

Jag brukar alltid förklara att kaniner är bytesdjur (och vad det innebär). Kaniner visar bara sin rätta sida för personer de litar på. Det brukar få många att tänka till. Jag tycker du svarade bra när du sa åt din klasskompis att kaninen säkert inte blev behandlad dom den skulle. Det bet nog även om hon inte skulle erkänna det. Det kan ju också ligga lite avundsjuka bakom, särskilt om dina kaniner är mycket mer tillgivna och trevliga ;)

Underbarn
0

Okunskap helt enkelt. Låt dom tro vad dom vill och ignorera beteendet. Förhoppningsvis tar hon bara ut kaninen på kortare promenader och antagligen inte heller i -20. Det har funkat för mina tidigare innekaniner i 5-10 min :) även längre stunder i hagen när de kommit upp ut kall och blöt snö (på en sitthylla eller så) Jag är 20 och har fortfarande kaniner. Vissa kanske skrattar men de flesta säger inget eller håller iaf masken. De kan tycka att dom är söt men de vet inget om hur en kanin faktiskt kan vara vid rätt vård och hantering. :) Just tingat en frasse där uppfödaren sa "ja men dessa frassar är ju som hundar, så himla snäll osv och inte alls som de små dvärgraserna" … Jag sa då "mina är som trasdockor och man får göra vad man vill med dom och de kommer alltid fram" varpå hon svarar "jaha så var inte mina, de var så skygg och "vild" - jag höll bara masken för mina kaniner hemma var 10 gånger så snäll och lugn och social mot var hennes jättar var haha :) Folk blir förvånade när de ser mig hantera mina kaniner - över hur SOCIAL och lugn dom är! Min pojkvän säger inget heller för han själv har 4 reptiler, 3 spindlar och 3 chinchillor ;) men min mamma och syster håller på att tjatar över "när ska du lägga av med kaninerna! Du är inget barn längre blablaa" - jag får inte ens föda upp kaniner av dom längre och mamma lägger sig i över mina djur ÄVEN nu när jag inte ens bor hemma och bor i eget HUS med tomt där jag kan ha mina kaniner :S inte för att jag lyssnar eller frågar om lov haha :) jag har iof bara 1 (snart 2) just nu

MonaLia
0

Jag är snart 20 med och jag har fortfarande kaniner och det är ett av mina största intressen, pratar om det jämt och ständigt med familj vänner och speciellt pojkvän haha, men han är också djurvän så han förstår ju men tycker jag blir lite tjatig ibland när jag bara "vet du va Emmett gjorde när jag kom med mat idag blablablalbla!" Många människor som jag träffar säger oftast att dom tycker kaniner är tråkiga och "sprättiga" och vilda osv, men när såna människor har fått träffa mina kaniner ändrar dom helt uppfattning, då är det helt plötsligt supermysigt med en liten kanin i knät som tvättar en och gosar! Man ska aldrig sluta eller tona ner sina intressen för alla runt omkring, om man tycker om att umgås med sina kaniner så ska man det och skita i om andra tycker man är konstig eller tjatig! Och såna människor som har/haft kaniner men ändå inte förstår sej på dom, dom kan man bara skita i och säga att dom vet ingenting! (för det gör dom ju inte)

SmillaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla trevliga svar. Ni har rätt. Jag ska bara strunta i dem. Det hör kallar jag inte för osocial. :)

Aktiv på kanin.ifokus.se

SmillaM
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj, bilden blev upp-o-ner. Hon ligger halvt bakom mig avslappnad ;)

Aktiv på kanin.ifokus.se