Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1926 ggr
Sandramia
0

Bryter snart ihop..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kan de vara för fel?.. Inom en vecka har två kaninungar gått bort.. blivit jätte dålig.. Dåliga i magen.. Dricker inte.. Äter inte.. 

Fick ett tips? av min kompis att man skulle ta bort Maten, alltså (Pellets) som dom får. Så att dom bara lever på mamman, hö & vatten. För att det kunde vara pellets som gjorde så dom fick magbesvär. Kaninungarna blev mycket bättre. Men igår kväll så blev kaninmamman helt plötsligt dålig.. Hon är hängig. Men hon dricker ibland, äter inte men dricker. 

Vet inte vad jag ska göra om det är en smitta som går, Det är bara ren tur att dom här kaninerna är på rummet o inte ute med dom andra som jag har. Så måste vara jätte noga med att tvätta mig o byta kläder innan ja går ut och matar dom andra kaninerna. Detta är så himla tråkigt, någon som vet något man kan göra åt detta? Skulle vara väldigt tacksam för svar, då mina kaniner är allt för mig. ❤️

Stephanie
0

Vad säger din veterinär då? =/

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

AkaiTsuki
2

Det kan vara vitscheck 

Var båda föräldrarna vita med fläckar?

//Joanna

Sandramia
0

Ska ringa om en stund o kolla vad dom säger.. 

Pappan är grå med vita fläckar.

RebeccaG
0

#3 Mamman då?
Alla i kullen verkar vara brokade?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

AkaiTsuki
0

http://kaninmagazinet.se/2012/march/vitscheck.html

Värt att läsa ifall att det finns vitt!

//Joanna

Fridaaaa
0

#3 Då kan det vara så att ungarna är vitscheck = inget man kan göra åt. Är en defekt som uppkommer när man parar:
Brokad
Mantlad
Dalmatin
Scheck 

med varandra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
0

Bilder på föräldrarna och vissa av ungarna finns i denna tråd:

http://kanin.ifokus.se/discussions/52ab7ae08e0e742b80000004-kaninbebisar-antligen

Det handlar nog inte om vitcheck nej.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Sandramia
0

Mamman är helvit med gråa fläckar. Denna kull var bara en tjuvparning. Var inte alls meningen. Men sånt kan ju hända också. Men det är så grymt tråkigt att det ska bli såhär. Ser ut som om att det skulle vara en smitta som går.. O de hoppas ja verkligen inte att det är. Men sånt här brukar också vara tecken på att man har för mycket kaniner. Funderar faktiskt på att minska ner ett tag.. O sen kanske börja igen.. Vi får se vad som händer o sker. Har fått ett litet tips? ifrån min morbrors tjej som va kaninuppfödare förut. Att ge mamman lite druvsocker blandat med ljummet vatten. Men bara lite. Vi får se om hon blir nå bättre. Hoppas på de bästa iallafall

sfut
2

Skaffa critical care och ge mamman och åk in till veterinären. Det låter inte bra.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

RebeccaG
0

Håller med #9 
CC & åk in till veterinären omgående.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

AkaiTsuki
1

Tänk väl på att det är inte ditt fel att dessa kaninungar dör! Tracka inte ner dig själv för detta.  Och försök att få dem må bra, om en av kaninungar konstant mår dåligt i magen måste du fundera på avlivning osv. Styrkekramar! 🙂

//Joanna

[AnimalLover1]
0

Om det är smittsamt kanske du ska sära på kaninerna, speciellt det som är friska så dem inte också blir smittade isånafall :)

Sandramia
0

Vet att det inte är mitt fel. Tycker bara att det är så tråkigt att sånt här ska behöva hända. Har faktiskt delat på mamman o ungarna nu.. Då Mia sa åt mig att mamman kan behöva vila så att hon kan få chansen att må bättre. Har även fått tips? om att ge henne bara lite druvsocker, Har gjort det, hon verkar lite piggare iallafall, Vi får se hur hon mår imorgon. Hade ingen som kunde köra henne till veterinären heller :// 

Ja om en kaninunge blir dålig igen, så kommer ja fundera på avlivning, O de är nog de bästa alternativet, då dom är så små, o dom klarar ju inte av så mycket. Dom är 5,5 vecka nu bara. :/

Sandramia
0

:)

Sandramia
0

Igår fick min älskade Gräddnos somna in, hon blev så pass dålig så :(.

bustjejen
0

#15 Nej vad tråkigt :(. Beklagar verkligen. Kunde veterinären säga någon orsak till att hon var så dålig, och till att ungar har dött?. Hur går det med ungarna som är kvar nu då?

Sandramia
0

Dom visste inte, ungarna mår bättre än nånsin idag. Deras pappa mår också bra. Så glad att mina bebisar mår bra, hoppas dom fortsätter att må så bra som dom gör!