Dricka ur skål?
Har provat att ge vatten i skål men först och främst välter han skålen och när han har druckit färdigt typ fnyser han och skakar på huvudet. Är det normalt eller? Antar att han fick vatten i nosen men är det farligt?? Tacksam för svar :)
Putt ;)
Ingen fara alls. Det är naturligare för dem att dricka ur skål, han behöver nog bara vänja sig.
Min välter också skålen, dem tycker tyvärr det är skoj! Jag har löst det genom att "kludda" fast ena skålen på golvet, den andra finns det ingen kant för henne att bita tag i. Uppfödaren vet jag skruvade fast sina skålar, du får välja den metod som passar bäst. Det är inte fy skam att ha flaska heller, men om man kan lösa det med skål är det ultimat enligt mig.
Oh no, not the Jello!
#2 Okej :) tack för svar !
Våra kan få vatten i nosen om dom är törstig och dricker för snabbt, har jag problem med det ger jag helt enkelt vatten oftare så att dom inte blir så törstig (dom gör det oftast bara på vintern eller sommaren då det är varmt här)
l'm back
Jag kanske missförstod dig, men kaninerna har väl alltid tillgång till vatten hoppas jag?
Oh no, not the Jello!
#5 på vintern fryser det ju och på sommaren kan dom få för sig att dricka upp allt pga värme el så får dom för sig att tömma ut skålen (och det kan dom ju göra just efter att man gått isäng tex)
så nej dom har inte alltid tillgång till vatten, men dom får dricka sig otörstig minst två gånger/dygn.
l'm back
#5 Vattnet fryser på vintern, vi har tyvärr inte tropiskt klimat här och ingen möjlighet att byta en gång i timmen😉
*edit* nu svarade jag visst samtidigt som tlover, haha.
Ja, att vattnet fryser är ju tyvärr oundvikligt, en att byta vatten 3ggr per dag tycker jag är minimum, Det finns ju även vattenbehållare/flaskor som klarar kyla ned till -20, kan vara värt att införskaffa :)
På sommaren kan man använda en kulnäbbsflaska, de brukar inte orka dricka så mycket ur en sådan.
Vill förtydliga att jag inte menar något ont, tycker bara att man ska göra allt för att få det så drägligt som möjligt för di små ;)
Oh no, not the Jello!
#8 Är väl bättre att de dricker ordentligt när det är varmt? Större risk att de får värmeslag om de har flaskor eftersom de får i sig för lite vätska.
Förlåt, var lite otydlig. Jag menade såklart att man på sommaren kan ha både skål och flaska, så att när/om skålen är slut och de vill ha vatten kan de gå till flaskan.
Oh no, not the Jello!
#10 Jaha, det var så du menade, då hänger jag med 🙂