Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3671 ggr
Fia9000
0

"Upphittad" kanin

Är det någon här på kif som råkar bo i Trekanten (lite utanför Kalmar) och som har tappat bort en liten viltgrå kanin? Sannolikheten att ägaren ser detta är nog inte så stor men skriver här ändå för säkerhetsskull. :) Kaninen sågs den 4 januari (idag) runt kl 22, springandes kring mina rasthagar. Den var som sagt viltgrå och hade en vit prick på nosen. Först såg det ut som en vildkanin men när jag lyste med ficklampa såg jag att det var en "lejonhuvad hermelin" eller nån hermelinblandning. När vi försökte fånga den verkade den inte rädd men ville definitivt inte bli upplyft. Efter att ha jagat runt den ett tag smet den igenom en häck och försvann, alltså har vi inte fångat den utan bara sett den. Förmodligen hittar jag inte ägaren här så har ni nån tips? vart man mer kan skriva (förutom facebook)?

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Fia9000
0

Och en liten fråga till, tror ni att den kommer tillbaka till vår tomt om jag skulle ställa ut mat till den trots att vi försökte fånga den förut? Vi är dom enda i detta området som har (ute)kaniner så den kanske kom hit eftersom att det förmodligen luktar väldigt mycket hankanin här.

/Sofia

- Bradley Will Simpson

tussen12
0

#1 kaniner är ju skymnings djur, så du kan prova att strö ut lite pellets och gå upp tidigt eller vänta vid skymningen. 🙂

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Fia9000
0

#2 smart det där med att gå upp tidigt! :) Men tror du verkligen att den skuttar tillbaka hit?

/Sofia

- Bradley Will Simpson

tussen12
0

#3 Har du en hane som skvätter, (Sprider lukt) Så borde den ju komma tillbaka. Om det är en tamkanin så lär den bli nyfiken och komma och kolla lite försiktigt 🙂

Men om du inte får tag i den så kan du ju låna en grävningsfälla av en jägare ect. den skadar inte kaninen men jag skulle tro att den blir rädd, så det är väl den sista utgången 😛

Cilia.Teddytöserna
0

tips? är att sätta upp lappar i lokala affärer, busskurer osv ;) Lycka till! :)

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Fia9000
0

#4 Jag har två hanar som skvätter ganska mycket så då kommer den nog tillbak då. Jag satte ut en skål med lite pellets och ska försöka att gå upp tidigt, så jag hoppas att jag får tag på den eller iaf får en bild. Annars får jag väl försöka att få tag på en fälla. :) #5 hade tänkt det också, men först ska jag försöka få tag på den. :)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

tussen12
0

#6 Lycka till! 🙂

Fia9000
0

#7 tack, det behöver jag nog för den var allt annat än samarbetsvillig. ;)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Rmk02
0

Följer

CatchFatch
0

Följer :)

Har du någon tom bur som du kan lämna öppen som den kan gå in i? :)

Ibland kan djur vara otroligt nyfikna och springa in i burar eller liknande och då är det mycket lättare att fånga dem :)

Ju större öppning destu bättre :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Fia9000
0

#10 Jag har tre transportburar, men jag tror inte att den går in där ändå och om den skulle det skulle jag aldrig hinna stänga. Däremot kunde jag lämna en av de små hagarna öppen för där luktar det ju kanin och så är det lättare att stänga utan att den smiter. Jag tror att jag testar det ikväll om jag inte får tag på den. Skulle det vara dumt att försöka fånga den med en håv? :/

/Sofia

- Bradley Will Simpson

tussen12
0

#11 Håv skrämmer den nog en hel del 🤔Men om du verkligen inte får tag på den så kan du väl försöka, bara du inte lyfter upp kaninen i håven

Saprey
0

Jag vet inte om det här bara funkar för oss men om den inte är rädd så kan man försöka få den att göra ett trick och koncentrera sig på det. Fast kaninen kanske inte kan något men att ta en godis och föra uppåt och kaninen följer efter och står på bakbenen. Då är de koncentrerar på det och sedan när den sitter och tuggar så lyfter man upp den. Det brukar gå lugnt och fint men i get man ska göra för ofta då😂

Fia9000
0

En liten uppdatering, jag gick ut och satte mig vid kaninburarna när det började ljusna och då hade jag tagit med mig lite pellets, en oanvänd transportbur och så hade jag satt ut en av mina kaniner i hagen. Där satt jag tills det blivit ljust och tyvärr kom aldrig kaninen. :( #12 ja, i så fall är det en sista utväg… #13 Det är inte min kanin, men den såg inte rädd ut, mer att den bara inte ville bli fångad. Om jag tänkt på det när vi jagade den igårkväll skulle jag slängt ut lite pellets så att den inte sprang iväg när jag skulle ta den, men det är lite sent av mig att komma på det nu. ;)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Fia9000
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror att den var i trädgården ganska ganska länge innan jag kom ut för det låg kaninbajs lite överallt (som jag vet att det inte kommer från mina kaniner). Lägger in en bild där man ser skillnaden mellan det och "vanligt" kaninbajs. Den verkar inte så frisk, stackarn.. :/

/Sofia

- Bradley Will Simpson

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Kan kolla med en bekant om hon vet nån i Trekanten som äger en viltgrå kanin. :) hon bor ju där så hon kanske känner nån. Annars är det bara att sätta upp lappar. Du kan ju sätta lappar i affären i Trekanten och i ljungbyholm. Du kan ju sätta upp en i ridhuset i krankelösa också. :)

Fia9000
0

#16 tror du verkligen att den sprungit ända därifrån? :0 I vilket fall så letade jag lite nu när det började bli mörkt men har fortfarande inte hittat den. Jag ska kolla lite imorgon också, men sen ska jag till pappa så då kan jag inte leta mer. :/

/Sofia

- Bradley Will Simpson

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Nja, men den som äger kaninen kanske är där eller nån som känner en med en bortsprungen kanin. :) man vet aldrig! Det är inte spec. långt från ljungbyholm till Trekanten, tar typ 5min med bil från oss till Trekanten. :)

Fia9000
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag på morgonen lyckades vi äntligen att fånga in den! :) Jag ska sätta upp lappar på ica osv, men har ni nån tips? på typ något man måste veta om kaninen innan man kan hämta den? Annars kan ju vem som helst komma och påstå att det är deras kanin… Här är en liten bild:

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Shelsy
0

Vad bra att ni lyckades fånga in kaninen!

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
1

Lägg inte med en bild på kaninen på lappen, om nån ringer och säger att dom tror att det är deras kanin så får dom beskriva hur den ser ut och passar beskrivningen så är det troligtvis deras kanin. :) Är den öronmärkt kan du ju även hitta kaninens uppfödare och dom kanske har koll på vem som köpte kaninen. :)

Fia9000
0

#21 Den är tyvärr inte öronmärkt vad jag kan se. Ska man inte skriva något alls om kaninen? Jag ska fixa lapparna ikväll. :)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Aha, vad synd att den inte var märkt, det hade ju underlättat. Beskriv hur den är och sånt, du kan ju skriva färgen på kaninen och sen får ägaren säga vad det är för ras och hur den ser ut om t.ex den har stående eller hängande öron osv. :) skriv typ fås tillbaka mot beskrivning på lappen. :)

fsigge
0

fråga om könet också på kaninen och sådana frågor. Skriv inte för mycket på lappen. :)

Frida

Fia9000
0

#24 Problemet är att jag inte vet vad det är för kön och den är ganska skygg och vill INTE bli upplyft..XD Jag skriver kommer skriva vart jag hittade den, när jag hittade den , Vilken färg? den är och mitt mobilnummer. Har jag glömt något?

/Sofia

- Bradley Will Simpson

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Det blir jättebra. :) Vet du hur du ser skillnad på könet? Din mamma kanske kan hjälpa dig att lyfta kaninen medans du kollar. Är ni rädda för att den ska bita eller sånt så kan ni lägga en handuk över kaninen innan ni lyfter den och låta handduken ligga lite över ögonen. Då brukar dom bra lite lugnare. :)

Fia9000
0

#26 Jag är hos pappa nu så jag får fråga mamma om hjälp på onsdag. Den börjar lugna ner sig lite nu och jag fick till och med känna på magen. :D

/Sofia

- Bradley Will Simpson

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Okej, ja troligtvis så är den nog lite stressad och rädd efter att ha varit på rymmen men när den fått lugna ner sig lite och komma till ro kanske det visar sig att den är världens snällaste. :) Glöm inte att kolla hur klor och sånt ser ut också när ni kollar kön. Så dom inte är jättelånga. Hoppas verkligen ni hittar nån ägare och det inte är en sån stackare som nån tröttnat på och slängt ut.

Fia9000
0

#28 Den sitter mest uppe på transportburen och trycker, så förmodligen är det lite läskigt. ;)
Klorna såg ganska långa ut så vi måste nog klippa dom samtidigt.

/Sofia

- Bradley Will Simpson

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Hur går det med den lille kaninen? Har ni lyckats hitta någon ägare? :) Gick det bra att fixa klorna och kolla könet? :)

Fia9000
1

#30 Vi har satt upp lappar och så men ingen har hört av sig. :( Den har äntligen börjat slappna av och trivas så jag vill inte hålla på och lyfta och sånt än, för att den är ganska rädd om sin mage. :)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

farvendal
0

Jag funderar dock på om det kan vara en avkomma till en vildkanin och en tamkanin? Eller är den så pass tam så det nog är en tam kanin som rymt?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Hanna
0

#31 Har ni ringt polisen och frågat om någon kanin är saknad?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Mycket möjligt är ju också att det faktisk är en kanin som någon har tröttnat på och släppt ut. Tråkigt nog så finns det många människor som gör så. Men det är bra att ni har satt upp lappar iallafall så förhoppningsvis så ringer nån och säger att dom saknar sin kanin. :)

Fia9000
0

#32 Nepp, i så fall måste den ha blivit född i fångenskap och mycket hanterad för att den älskar att bli klappad. :) #33 Det var tänkt att vi skulle kolla könet först men kaninen verkar inte riktigt gå med på det än på ett tag så jag ska ringa idag.

/Sofia

- Bradley Will Simpson

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Hur har det gått? Har ni hittat nån ägare? :)

[AnimalLover1]
0

Om spillningen är konstig kan du ju åka till veterinären och kolla könet osv :) tips? på hur du kan lyfta upp den lätt är faktisk att bara trycka ner den, håll ner vid "bogarna" och sen lyfta upp, men det kanske du ändå gör men… ;)

Fia9000
0

Förlåt, hade helt glömt bort den här tråden! Efter ett par dagar hittade vi ägarna, det visade sig att dom bodde bara några hus bort och att Simba (kaninen) var helt frigående utomhus eftersom att han ändå alltid rymde från sin bur. Lite konstigt bara att han inte kommit hit tidigare, för det luktar nog ganska mycket "hane" runt vår tomt. Det blev ett lyckligt slut! :)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

farvendal
1

Hoppas de håller honom inburad nu då. Låter inte speciellt ansvarigt att låta sin kanin vara frigående utomhus. Men skönt att det inte handlade om någon som dumpat honom ute iallafall.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fia9000
0

#39 Tråkigt nog så tror jag inte att dom satte honom i sin bur, och gjorde dom det så rymmer han nog snart igen. :(

/Sofia

- Bradley Will Simpson

moomiis2
0

Bra att du hittade hans ägare :) Bara synd om det låter honom vara frigående utekanin igen, han kan ju rymma igen. :(

Fia9000
0

#41 Det enda jag kan tänka på är att han kan bli påkörd för dom bor väldigt nära en stor och ganska vältrafikerad väg.. Han verkade iaf ganska van vid att vara ute och jag tror att han vet hur han ska göra om han stöter på t.ex. en katt. Han klarar sig nog ganska bra jämfört med många andra kaniner. :)

/Sofia

- Bradley Will Simpson