Kanin i glas bur?
Får man ha en kanin i en glas bur? Typ i ett terrarie? Det är en djuraffär som har så.djuraffären flyttade för typ 1 och 1/2 månad sen till ett nytt ställe,och ny har dom kaninerna i ett terrarie. Kaninerna ligger bara i buren och flåsar!
Nej, inte bra alls, terrarier är ju till för att hålla värme kvar och kaniner trivs bättre svalt än varmt. Dessutom är terrarium sällan stora nog för kaniner.
Har tyvärr ingen erfarenhet eller speciellt bra koll på regler kring detta. Men att det ska vara en acceptabel luftväxling i alla burar oavsett om det är glas eller trä. En bra höjd och längd så kaninen kan röra på sig och absolut om det är glas att buren står på ett ställe där inte buren/kaninen blir överhettad. 🙂
#1 - Man kan alltid speciallbeställa terrarier efter egna önskemål, så måtten kan ju fixas 🙂
#3 Tänkte på "vanliga" terras, de allra flesta är ju mindre än vad som är tillåtet för en kanin :)
Låter väldigt osäkert (har också sett det på djuraffärer) visst, det är ofta en öppning bak på buren där vi som kunder inte kommer åt, men känns som att ventilationen blir i närheten av tillräckligt där inne!
Luften kan ju inte cirkulera bra där inne vilket leder till att det blir för varmt och tänker också att avföring och särskilt urin borde skapa dålig lukt där inne - inte hälsosamt!
#4 - Okej, då är jag med. Håller med dig till 100%.
Men tycker att du Bambis bör gå och prata med personalen i affären om du är orolig eller tar illa vid dig av djurhållningen. Som kund har man alltid rätt att framföra åsikter. Om inte butiken får in förslag på ändringar eller kommentarer kan de inte ändra sig eller sin verksamhet.
Hoppas det går bra 🙂
#1 dom är ju ganska stora,typ 100cm men det blir ju väldigt varmt!.dom hade knappt vatten i vatten flaskan :( #2. Hm…vet inte heller vad som står i reglerna Burarna hade ett litet luft hål i taket men det var en bur direkt ovanför! :(
#6 Håller med dig också, kunde inte sagt det bättre själv!
#7 - Låter riktigt konstigt. Ett litet hål räcker inte alls till att den luftväxling som krävs ska kunna ske.
Ta kontakt med butiken! 🙂
Regerade på en affär som hade så också med enstaka lufthål. Båda kaninerna låg utsträckta med öppen mun. Dock var detta för ett år sedan, skulle jag se det idag skulle jag tala med personalen direkt.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
nej de är olagligt egentligen
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Deras kiss är ju så starkt (man känner ju lukten att det är starkt) så då om det är ett terrarie med glas så stängs den starka lukten in osv osv.
(Har hört det här någonstans)
Men det borde vara olagligt! (Om det inte är det?)
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Det borde absolut vara olagligt! Undrar varför flera djuraffärer har det?!
#5 urin,nej usch vad dålig luft det måste va där inne. #9 ja,mamma sa att vi skall anmäla djuraffären :) #13 undrar jag också :O
Nej det är inte bra för dem.
Dålig luft blir det mm. Nej verkligen inte bra kaninhållning.
#13 Många djuraffärer jag har sett har haft stora utrymmen, eller utrymmen, med plexiglas runt. Aldrig sett någonstanns där dem har glas runt hela som ett terrarium?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej,det är som ett terrarium. både jag och en kompis skall anmäla! :)
#15 De jag har sett har haft glas med ventilation på baksidan - burarna har ofta stått i en kvadrat och bildat ett litet utrymme emellan där jag sett de som jobbar i affären gå in - även där ventilationen har varit, men har också sett dem du nämner med plexiglas!
#17 Okej det har jag aldrig sett faktiskt, i djuraffär, enbart kaniner som varit i inneburar eller i burar med plexi träram runtom, på något större ytor :)
Är glad att jag ej sett det :)
Här kommer en bild från då vi var dit Stackars kanin :(
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
#19 Stackarn :/
Är det 65cm som är den lagliga bredden för denna bur är kanske 45cm…
#21 50 cm är lagliga bredden för kaniner under 3 kg.
Glas/plexi är lagligt och bör vara lagligt (eftersom det går att bygga bra burar med det materialet. Tänker främst på öppna ''hagar'' där man vill kunna se in utan att störas av nät och där storleken gör att luften fortfarande kan ventilera) men ren luft och temperatur måste naturligtvis tilgodoses. Terrariet ovan skulle möljigtvis fungera helt k i ett väldigt svalt utrymme och med djupströbädd ( = kapslar in lukt) som hålls fräsch. Fast det känns som att taket bör ge mer luft-tillgång så att syret inte ''tar slut''/det blir för mycket koldioxid. Sen var det ju det här med storleken.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Kan inte kaniner få koldioxid förgiftning?!
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#23 Ja är det öppna ytor med Plexi/glas runt, då säger jag inget, men det är ju skillnad, får då blir det inte glasbur för mig i den bemärkelsen utan då är det ju bra ventilation, bra utrymme osv. Men detta syfterade mer på terrariumliknande eller terrarium till kaniner, och det är ju inte bra :/
Jag skulle aldrig ha en kanin i ett terrarium osv :) Ser itne det som bra kaninhållning att ha dem i sina utrymmen :/
De har oxå haft marsvin i dem :(
#26 :(
synd om dom små kaninerna fy fy på den djur butiken😭😮
Man kan ju ha bur med glas men då ska man ju helst inte ha tak till den!
#29 Nej det är inte bra, även om man inte har tak. Så nej inte lämpligt alls.
Ojojoj, det är inte okej alltså, stackars kaniner :(
Grrr… Vad är det för oseriös affär? Och var är höet?
#19 jag tycker buren ser tillräckligt stor ut men ev dålig cirkulation/luft samt saknar hö. Jag ser inget fel ut att ha glasbur/plexi om ex taket är nät så ventilationen kan bli bra. Men inte om det bara är en liten ruta med nät eller lufthål
#33 min kompis har en stor bur som är egengjord med plaxiglad och hennes kanin trivs toppen bra! :)