Kaninfärgshjälp
Hejhej!
Här tänkte jag att man lägger ut en bild på en kanin och så får de som kan hjälpa till att färgbestämma den!
Jag har inte koll på om det går att göra exakt utifrån en bild när det gäller kaniner, men i så fall kan de kunniga i ämnet skriva de möjliga färgbenämningarna kaninen har.

1. Vet ej
2. Viltgrå brokad (tror jag)
3. Madagaskar
4. Svart/gul japantecknad
5. Vet ej
6. Kanske viltröd, ej säker
Hälsningar Amanda och kaninerna
Viltgul brokad
Viltgrå brokad
Madagaskar, ser ut att vara rödförstärkt
Japantecknad gul/svart
Madagaskar otter
Viltröd eller Viltgrå rödförstärkt

#7 och #8 Tack för svar!
#8 Fläckarna är både grå och brungrå, är han ändå viltgrå brokad då? Och vart ser du otter på #5? Är det de ljusa ögonkanterna? Öronkanterna är inte särskilt ljusa men det kanske räcker med ögonkanterna? Eller är det nåt mer som avgör om han är otter eller inte?
#9: Är allihopa kullsyskon kan den viltgrå brokade ha japantecken, jag tror det svarta vid ögat och öronroten är japantecken (och är de kullsyskon kan den också ha lite rödförstärkning, är ju svårt att säga om den har få färgade partier).
Jäpp, det är de ljusa ögonkanterna, sedan har även otter teckning under magen, öron och baktassar och kant under mun och kinder. Den har även teckning på sidorna och rumpan med ljusa hår, men de tror jag inte man ser på gula kaniner. Kika på www.kaninfarg.se där finns bra bilder och beskrivningar på många färger och teckningar.

#10 De här är infångade ur en enorm koloni, vi har fångat in över 100 kaniner som vi omplacerar/kör till omplaceringsföreningar och dessa är några av dem. 1 och 2 är troligen syskon, kanske även 4 och 5 men jag håller tyvärr inte reda på alla :P Två mammor hade sina kullar tillsammans.
Ok tack för info :)
1. Viltgul brokad
2. Svart/Gul Viltjapan brokad (?)
3. Madagaskar
4. Svart/Gul Japantecknad
5. Madagaskar Otter
6. Viltröd
:)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

#13, Japantecknad svart/gul.

#14 Heter det gult trots att det är väldigt rödbrunt? Färgstänket är inte alls så gult som på #4, utan väldigt rödbrunt. Är hon ändå svart/gul japantecknad?
Ursäkta alla frågor, jag är helt ny på detta och försöker lära mig ^^,
#15 Brukar bli lite rödbrunare på japantecknade, har en själv som ser rödbrun ut (dock inte lika mörk som din men) men det är en fullt godkänd japan gul/svart🙂 Mörkare brukar vara att föredra faktiskt (om man har utställningskaniner vill säga)
#15, Ja det gör det :) De gula kan vara allt från väldigt rödförstärkt till blaskigt ljusgult (och allt där i mellan såklart)
Om man inte frågar får man inte veta 😉

Se där. Man lär sig nåt nytt varje dag!
Skulle kunna lägga in bilder på hur många som helst, haha, vi har ju fångat in en sisådär 120 kaniner, men jag tror att jag lite småkoll på färgerna på de flesta nudå :)