100-bur? SKITSNACK!
Jag känner mig så jäkla förbannad på flera välkända stora företag, tillverkare och zoobutiker runt om i Sverige så jag va tvungen att skriva av mig.
Det gäller då den så kallade 100buren. Den bur som innehar jordbruksverkets MINSTA mått för kanin under 3 kg. Reglerna säger klart o tydligt att buren ska vara MINST 100cm lång, 50cm bred och 50cm hög. Minsta sida får INTE understiga 50cm! Lagen är tydlig o klar och ändå så verkar det svårt o förstå.
Jag tänker inte namnge företagen, ni får söka runt själva.
Här är några av de mått jag finner på Så kallade 100cm burar.
101 x 53 x 33.5 cm
100 x 52 x 47 cm
100 x 55 x 45cm
Ja, och så fortsatte det… som ni ser är höjden BRUTALT för låg på den första och fortsätter va för låg på flera… även några va inte tillräckligt breda. Min personliga åsikt tycker dock att även en vanlig, 100x50 bur är för liten för en kanin men det är ju upp till var o en att avgöra.
Suck säger jag bara!
HÅller med dig. Det är hemskt att de flesta sk kaninburar inte håller ens minimåtten…vad är det som är så svårt med att göra några cm större burar? Vet man inte om vilka mått som gäller när man köper sin första kanin kan man ju bli lurad hur lätt som hellst!!
håller med. Företagen som säljer burarna måste ju se till att tillverka lagliga burar!

Köpte en bur som skulle vara 100x50x50, men när jag mätte var den 110x60x60. Så man ska inte dömma ut alla :)
Men håller fullständigt med att de säljs alldeles för små burar!
Jo, håller med..
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
jag kan bara inte greppa hur man nu inte ska kunna tillverka de där 3cm extra på höjden? d e ju helskumt :S

Bara för att du skrev så gick jag och mäta mitt 100-bur som står i källaren, och den var 100x50x50. Tur det!
Håller med, det är helt knäppt att dom får tillvärkas!
min bur är 120x75x75 och jag har en hermelin:O De burar som du sa är för små tycker jag
egentligen är de bra 100-burarna inte håller måtten, för då kanske fler som blir "tvingade" till att köpa 1.20 burarna ;P, t.ex på min djuraffär får man inte köpa 100-burarna till kaniner, eftersom hon som äger säger dme är för låga till kaniner.. har dme ju bara ett annat alt. 120burarna:) mkt bättre!
Håller med helt , många burar är alldeles för små ! Inte särskilt bra eftersom man inte brukar kolla igenom djurlagarna innan man köper sin första kanin , och lätt luras att köpa en för liten :/ En annan sak som jag tycker är helt fel är att många uppfödare har för små burar . De borde ju verkligen hålla sig till måtten , de ska ju vara lite som en förebild :P
Tycker aboslut att företag ska sluta sälja burar som bryter mot lagen. Varför tillverkar och säljer de olagliga burar? Kan de inte blir stämda för det?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]