Dvärgvädur öron
Hej alla kaningalna ;)! Jag blev nyss medlem här och undrar när era dvärgvädurar la öronen? Jag har en dubbelmanad lejonhuvad 10 veckors hona som lägger öronen (nästan) ibland, men oftast står de rakt upp, eller åt sidan som ett flygplan ;). Hennes kullsyskon hade nästan alla fällt öronen vid 8 veckor.
Min ena hona fällde dom vid 3 veckors ålder :) och den andra fällde dom aldrig :P
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Va dom från samma kull? :)
#2 nej, två helt olika kullar :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Min förra kanin Philadelphia som var en lilla tysk vädur, fällde öronen ordentligt vid 3 veckors ålder, men sedan for dom upp igen och hon fällde dom först vid 7 veckors ålder xD
med vänliga hälsningar Hanna & djuren
Runt 10-12 veckors ålder låg dem helt. När jag fick hem henne vid 8 veckors ålder stod båda upp men jag kunde lägga ner det ena örat om jag ville och ta upp det igen haha
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
6-7 veckor brukar mina ungar ha lagt öronen helt och hållet. De börjar dippa vid 3 veckor cirkus.
Det beror jättemycket på årstid/temperature också, och absolut inte bara på arv. Man kan ha två kullar som är helsyskon där den första är född på sommaren. De flesta ungarna i den kullen har öronen ner när de kommer ur boet och alla är nere vid fyra veckor. Så får samma par en vinterkull (i kallt utrymme) och där kanske igen fäller öronen, eller bara de av ungarna som kommer in i värmen efter att de har sålts!
Jag väljer alltid ungar för fortsatt Avel som har "tidiga öron" och har mest ungar under den vama årstiden!
Men borde inte öronen lägga sig när det blir varmare då? Eller menar du att öronens *konstruktion* redan har bestämts pga kylan? ;) Föräldrarna har aldrig fått ungar med uppåtstående öron, så hon kanske är den första. Älskar henne oavsett ;)! Men man blir liiiiiiiite irriterad när det ser ut som att dom ligger, sen poff så ställer dom sig upp, haha
#8 Är hon renrasig lejonhuvad dvärgvädur borde de lägga sig snart, men finns de dvv som fått uppåtöron med, dock inte lika vanligt.
Hon är renrasig! Ja, får hoppas på det! Men om en dv v föds på vintern med uppåtöron, borde öronen inte lägga sig då när det börjar bli varmare eller fryser dom fast? Haha ;) låter så konstigt att temperaturen ska ha ngt med öronen att göra, kan någon förklara?
#10 Kan göra eller så blir öronen såna. Nej öronan kan inte frysa fast 😉
Jag drev ;). Men tack för svar!
#12 Gissa varför jag har blinkade gubbe 😉
haha ;)
Tog ca. 9 veckor :)
Låg öronen helt då eller bara ibland alvis? :)
Åh vad gullig kanin :3 Hon kommer säkert att fälla öronen snart om hennes syskon redan har gjort det :)
När jag såg min dvärgvädur /12 veckor idag) första gången var hon 8 veckor, och hade helt fällda öron. Hennes ena kullsyskon hade också helt fällda öron, , och den andra hade ena örat fällt och andra örat upp…
Jättesöt kanin, förresten!
#10 Vädurskaniner har en gen som gör att deras öron hänger tack vare att en muskel i nacken som annars håller öronen uppe förtvinar. Är det kallt innan muskeln förtvinat och blodcirkulationen i öronen förbättras tack vare kylan kan öronen resa sig och muskeln i nacken blir stark och förtvinar alltså inte.
Hände min grabb, renrasig dvv och har hängöron ibland. (född i Västerbotten i början av oktober)
Tack för alla svar! :)