Pelletsen bra?
Är pelletsen som man köper i lösvikt i djuraffären bra?
Beror på vilket pellets lösvikten är av för märke. Samt vilket hö du använder till, tanken är ju att kraftfodret ska kompensera grovfodrets brister.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Det är olika sorter i djuraffärerna.
Men skulle inte köpa ett pellets där jag inte kan se innehållsförteckningen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det borde väl vara dyrare om det är bra och billigare om det är dåligt? 20 kr kg, är det billigt eller dyrt?
#3 Inte alltid det är så. Beror på butiken mm. Kan skilja en del mellan till exempel onlinebutik och fysisk butik.
Gå inte efter priset, utan innehållet 🙂
Och är det lösvikt är det i regel lite dyrare än om man t.ex köper 15 kg i färdig säck.
Nu har jag ingen kanin, bara marsvin, men på vissa affärer har jag märkt att det är samma pellets i påsar och i lösvikt. Bara att det i lösvikt är betydligt dyrare. Jag tror inte alls att lösvikt är bättre än färdiga påsar, för med de färdiga påsarna får du ju med innehållsförteckning.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#4 Jag behöver bra pellets att köpa till min kanin, men jag vet aldrig vilket. Om någon tycker om ett pellets så är det alltid någon som klagar på den sorten.
#6 Några som är bra är cuni pro, selective, cuni complete (stavning?), JR farm, owbow….
Finns bland annat på zooplus.dk, brukar vara billigare än att köpa i butik.
Men viktigast är såklart bra hö, och inte för fett pellets (inte över 3 % helst)
#7 tack! finns det nåt bra pellets på granngården?
#8 Handlar aldrig där så vet tyvärr inte.
#8 jag har Stampe till min kanin från granngården och för mig funkar det :(
Granngården har nu börjat få in bättre pellets bl.a Selective (alla sorterna), Russel Tasty Bites, Fiba First
Rekommenderar cuni complet, det har funkar för mig jätte bra. Det finns att köpa från olika djuraffärer.
Har rabbfor till mina kaniner och de funkar utmärkt, hade stampe innan men dem höll inte hullet men nu är dem runda o fina :)
#2 Mitt foder som jag har kollat innehåll och letat fram bästa möjliga till lägsta peng är BETYDLIGT billigare än många skitfoder. :)
Köper jag i säck kostar det lite drygt 7 kr/kg men denna gången valde jag att köpa i lösvikt för 15 kr/kg.
Fråga djuraffären efter en innehållsförteckning!
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
#14 Du har nog skrivit till fel person 😉
#15 Haha, ja oj så går det när man har guldfiskminne! :p
Menade självklart #3.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
#16 🙂