Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 405 ggr
Elin_d
0

Avmasknings dosering?

Hej!

Ska avmaska mina kaniner, har sett mask på 3 av 5!

Har avmaskat med Axilur vet.10% tidigare och har nu köpt ett nytt paket. Men har dock glömt hur mycket det var man skulle ge per kg kanin. Har sökt runt på internet  nu i en timma, men det står olika överallt…

Har för mig att jag gav 0,5 ml per kg kanin eller 0,2 ml per kg kanin men är inte helt säker. Hur länge ska man ge, har för mig att min fick 4 gånger och sen upprepad dos efter 14 dagar.

Skriv gärna hur ni brukar göra/vad ni rekommenderar!
Tack på förhand! :)

[RC1393]
1

0,5 ml per kg kanin och fem dagar i rad är vad som rekommenderas av både uppfödare och kaninkunniga veterinärer🙂 (och upprepad kur efter 14 dagar)

Elin_d
0

Tack! :)

Agda
2

Japp, 0,5 ml/kg i 5-7 dagar, och upprepning efter 14 dagar. Efter varje kur städar man buren med antingen såpa eller klorin och rengör skålar.

Henni-Chan
2

Ett tips? är också att du avmaskar alla kaninerna. Har 1 det så har säkert alla ;)

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Mickis1994
1

Ett annat tips? som jag tycker är guld värt!

Det är att spruta in medicinen i banan och servera det i en liten skål. Du behöver inte tvinga kaninerna att få i sig medicinen då banan är ju supersmarrigt! 😉 Jag gjort det, och det var så skönt! Mycket enklare än att linda in en kanin i en handduk. 👍

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Agda
2

#5: Eller så kan man ha axilur i rårivna morötter eller direkt i fodret. I somras när jag avmaskade en kanin blandade jag det med gräs, den kaninen ville inte äta något annat med axilur på😛