Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 765 ggr
Pelzi
0

Tempratur skillnad?

jag har en ute kanin och i går på dan var det 23-24 minus ute och nu på dan så blev det 1-2 plus grader. Skummt väder men visst inte är det farligt? för henne?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Gry
0

Aj, var bor du som  har så kallt som 23 minus?

Jag vet inte hur farligt det är….jag har hört att för kallt inte är bra heller…23 minus är shit kallt , för kallt för en kanin tror jag….dom kan nog få frost skader dom också, iallafall om dom har ett stillastående liv, vet inte hur du har det med burar om dom får skuttat nåt rundt?

tlover
1

#1 kaniner klarar minst 40 minus (det finns en uppfödare i ett "kallhål" härikring där min man växte upp, dom brukade springa ut med kokande hett vatten då det var så kallt och göra isskulpturer) 30 minus är då inga problem för våra kaniner, däremot äter dom dubbelt så mycket.

Ang TS fråga är jag inte säker, även här har vi haft liknande temperaturförändring de senaste dagarna men man kan ju tänka såhär, även om det är snabb temperaturförändring är det ju inte lika snabb och lika stor som att tex ta in en utekanin, häromdan hade vi ca -24 grader ute och +26 inne (fel på shunten) så för oss som gick in och ut var det en 50 graders skillnad, då är ju 20 grader över flera timmar inte så mkt.

l'm back

Pelzi
0

1# och 2# Hon har hyffsat stor bur 2 m lång och 60 bred, hade inne henne i gången mellan våra två ytter dörrar stor yta att springa på i några timmar, där var det bara 15 minus då när det var som kallast.

Brukar ha henne och springa varje dag i några timmar där så :)

Varmt vatten får hon 4 gånger per dag som alltid.

Hon är kaninunge bara 4.5 månader belgiskjätte och vi hade ingen halm bara hö och spån i huset, svårt att få tag i halm här uppe. Var lite orolig men hon klarade ju sig då iallafall :)

1# Bor i Norrbotten Haparanda.

tlover
0

#3 vi har aldrig haft halm uatn använd främst hö och spån, det viktiga är att det är ett bra isolerande lager under dom (husen behöver inte vara isolerade, det bara attraherar ohyra och "dörren" är ju ändå alltid öppen.)

l'm back

Gry
0

En kanin expert som jag känner som skrivit böcker säger att dom kan för frysa men jag vet inte själv det rätta svaret, jag hade inte velat ha mina ute när det är så kallt och jag har föressten mina inne hela vintern….för jag gillar det bäst….

Gry
0

Men varför har ni inte kaninen inne om ni bara har en kanin? är det inte mysigare att ha den inne?

[neptunens]
3

#6, Det är inte alla som kan ha kaninen inomhus.
Jag själv t.ex. Jag är superallergisk mot timotej och annat som finns i hö.

Dessutom så klara kaninerna kyla bra mycket bättre än de klarar värme. Jag är otroligt frusen och har dragit upp värmen efter det. En kanin här inne skulle inte bli långlivad.

Pelzi
0

6# mamma är allergisk därför har vi den ute :) Och även jag blev allergisk mot hamstarar när vi hade dem inne vill inte bli allergisk mot kaniner, har dessutom astma så bättre att ha den ute :)

Gry
0

jag har det jättevarmt inne och mina är aldrig sjuka…jag har astma och är allergisk mot flera djur , katt, hund, häst och råtter, men känner inte av nånting på kaninerna eller dom djur som jag har, även om testet visar hög allergi, men jag tar astma spray och tabletter….

tlover
0

#5 alltså sitter kaninen ute utan vindskydd, strö osv kan nog 24 minus ge frostskador men har man en bra bur, nog med strö och extra mat så är så lite som 24 minus ingenting för en kanin (skulle kaninen vara sjuk blir det ju också lite annars)

annars skulle nån av dom 50 kaniner jag haft visat tecken på frostskada för jag har varit med om betydligt kallare i mina dagar (dock inte alla kaniner som varit med om 40 minus det var främst då jag var liten det blev så kallt)

l'm back

Gry
0

Om buren är små och dom bara sitter still tror inte jag att dom tål så mycket kyla….men om dom får möjlighet att skutta lite så är det iallafall bättre…:)