Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 567 ggr
Annisen
0

Ni med rasthage?

Ni som har rasthage till era kaniner, låter ni dem vara där i när det har regnat och gräset fortfarande är blött?

BuNNaj
0

ja, det är ju inte direkt farligt^^

[Niike]
0

#1 Bara att de kan få trumsjuka av det:)

Beror på .. Ibland.

Sotis
0

Jag har dom inte ute i rasthagen om det har regnat före.

BuNNaj
0

jag har haft det många gånger och ingen av  kaninerna har skadats av det. Men det som man inte dör av gör en starkare^^

Annisen
0

#2, vad är trumsjuka för något? Generad

twinnie
0

Skulle inte rekomendera det. Gjorde misstaget att ha min kanin ute när gräset var blött. Han dog i trumsjuka den 22 Juli.

Trumsjuka är när tarmarna helt enkelt slutar fungera. Hela magen slutar fungera!

Annisen
0

#6 fy så hemskt! Hur märker man det? Slutar de äta? Slutar bajsa? Blir dåliga i magen?

Hade ute Tilda en stund i hagen i dag fast gräset var blött. Efteråt kom jag på att det kanske inte var så bra, och nu vet jag ju att jag aldrig ska göra det igenGenerad 

Vad är det som gör att de kan få trumsjuka? Är det för att de blir kalla?

[Niike]
0

#4 Det som inte dödar härdar;) Tror jag man säger^^

Muppen
0

Jag har henne inte ute då det e blött på gräset nä. Men min veterinär säger att kaniner bara kan få trumsjuka av blött gräs början av sommarsänsonger? :s Men jag sätter ändå inte ut Amy i blöttt gräs.

ciss
0

Släpper ut Engla utanför hagen istället om det har regnat. Då springer hon omkring istället för att äta. Nej, hon får inte vara i rasthagen när det har regnat.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Annisen
0

Alltså, hur får de trumsjuka egentligen? Är det av att äta blött gräs? *känner mig dum* ;)

Casper
0

Ja, jag håller nog med om att jag inte begriper ett skvatt av detta!! Varför skulle de få trumsjuka för att gräset är blött? Då borde det vara lika farligt att de dricker vatten direkt efter att ha ätit gräs som inte är blött?!? Förvånad Fattar ingenting… Hade mina förra kaniner ute i ur och skur i 11 resp 9 år och de var aldrig sjuka. Vilda kaniner då? Finns det någon som v e t och inte bara gissar varför det skulle vara så??

[Quellii]
0

Nepp, är det blött får dom tyvärr stanna inne, men alltid vid uppehåll och när det är torrt så får dom vara ute :)

KvirrZ
0

Jag har dom inte ute då, då får de skutta inne :)

- Mvh Emma

Casper
0

Har nu läst en massa på veterinärsidor och trumsjuka förorsakas oftast av fel i utfodringen. Kaninen får för lite fibrer i maten, d v s får i sig för lite hö/gräs, eller att de får grönfoder/dåligt kraftfoder (typ blandningar) i för stor mängd och/eller foder som de inte är vana vid. Det är när balansen blir fel i magen som gaser uppkommer (jämför kolik hos häst) och kaninen blir dålig. Allt nytt ska introduceras försiktigt och har kaninen inte ätit gräs på kanske två/tre veckor för att det varit för blött för att vara ute så är ju inte magen van vid det längre!! Då måste det introduceras försiktigt igen för att inte förorsaka trumsjuka t ex.

BuNNaj
0

#8  nej det är ett annat :D

KajsaM
0

Nej inte i rasthagen men i uteburen med tak. Ibland.

Lans
0

Jao ibland…mina kaniner äter inte så mkt gräs från marken ändå så det är nog ingen fara,,bara min 4 månadershona. HON ÄTER ALLT…så hon får hålla sig borta från hagen efter regn (:

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

[Niike]
0

#16 Ok :D