Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 3348 ggr
YlvisPylvis
0

Ont i ett bakben :-(

Nu på kvällen upptäckte jag att dotterns kanin verkar ha ont i ett bakben. Han skuttar runt och så men jag tyckte att han rörde sig lite stelt med vänster bak. Ibland lyfte han upp det. Han har helt frivilligt ställt sig på bakbenen i buren och hoppar upp och ner från sitt hus. Äter, dricker och bajsar. Jag tog bort huset nu så att han ska vila benet och inte hoppa upp och ner. Verkar det likadant imorgonbitti ringer jag veterinären. Men vad tror ni, kan det vara brutet? Vi har ingen aning om vad som kan ha hänt :-( Tack orolig stor-matte

Ninwe
0

Reagerar han om ni känner/klämmer på benet? Kaniner visar ofta inte att de har ont, så det kan vara värre än det ser ut..

Hälsningar,
Ninni :-)

Melodie99
0

Kolla om det är trycksår, vi hade en kanin som hade det och han haltade då.

YlvisPylvis
0

Han reagerar inte när vi klämmer, kanske svårt att hitta rätt ställe?? Han har ett litet litet trycksår på hasen, men jag tycker inte han reagerat på det förut… Tack för era svar, jag blir så orolig!

Ninwe
0

Det kan vara så att han bara har sträckt sig lite. Vad har han för underlag i buren? 🙂

Hälsningar,
Ninni :-)

farvendal
0

Jag hittade min kanin hoppandes på tre ben en dag med. Det var en ledskada, 4 veckors bursittande så läkte det av sig självt :) I några månader till var jag noga med att hon inte hoppade upp i soffan osv för att inte belasta benet. Och den planerade hoppningskarriären las på hyllan.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

mickisö
0

Han har inte sår under tassen ? Våran ena började hoppa på 3 ben men hon hade trampat på nåt vasst så hon hade sår under .

YlvisPylvis
0

#4 han har halm. Hoppas verkligen han "bara" har stärkt sig, kanske när han hoppat in och ut ur buren… #5 hoppas detta inte är ngt värre… Känner att det iallafall finns lite hopp!

farvendal
0

#7 En tripp till veterinären för att ta en röntgenbild! Är han svullen och varm`?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

mickisö
0

våra har åxå mjukt underlag men lyckades iaf göra sej illa på nåt vis.

Lycka till med ninen och hoppas han blir bra snart :)

YlvisPylvis
1

#6 nej vi kan inte se ngt, det var min första tanke. #8 kan inte känna svullnad eller värme ännu. Vi får se hur det ser ut imorgonbitti. Roslagstull hade hunnit stänga när jag upptäckte det så jag ringer dit i morgonbitti.

Evelina!
0

#10 Kan varmt rekommendera Roslagstull när det kommer till kaniner!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

YlvisPylvis
1

Pratade med Roslagstull imorse. De ryckte vi skulle avvakta lite och se om det blir bättre, på det jag beskrev tyckte hon inte stycket lät som om ngt var av. Statusen är oförändrad från igår så det blir nog besök dör imorgon…. Han är vid gott mod och vill gärna komma ut ut buren :-) Håller alla tummar för att det ska gå bra, vi har kämpat så med att få honom tam och nu älskar han att gosa.

YlvisPylvis
0

Liten uppdatering till alla som varit gulliga att svara! Vi var inne med honom till Roslagstull idag, jag såg ingen stor förbättring och ville kolla honom. Veterinären kunde inte upptäcka ngn svullnad, ev brott, krasande eller ngt sånt. Trodde inte heller att det berodde på att han är lite skavd på hasen. Vi fick åka hem med kaninis och smärtstillande och han måste försöka ta det lite lugnt ett tag. Är det inte bättre om en vecka så får vi röntga då. Så skönt att ha fått en genomgång av vet, hon tittade även på tänder och lyssnade och klämde igenom hela honom, allt sånt såg bra ut :-)

Linda1977
0

Skönt att de inte hittade något fel. Han kan ju bara ha trampat snett och det brukar gå att vila bort. //Linda