Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1936 ggr
Aep
0

Vilka grönsaker är ok?

Kan någon ge mig tips? på grönsaker att ge. Har tex hört att morot är inte alls speciellt nyttigt. Och att de inte får äta grenar från tex plommon träd? Vet ej varför.. Dock känns detta ändå ganska vanligt … Vad har ni för åsikter? Har plommonträd och äpple hemma så skulle ju va kul om man kunde ta därifrån:) behöver inte massa tips? på konstiga saker. Utan gärna få, mer sådant som är vanligt och lätt att fixa:p är det några nyttiga grönsaker som är extra viktiga att ge?

Moppie
3

Det där med morot tycker jag bara är dumheter, Många uppfödare ger sina kaniner morot varje dag , Jag ger dom det minst varannan dag.

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Aep
0

Aa ok det är ju svårt att veta vad för info man ska skrolla bort! Men skapligt många fler ger ju morot än de som säger de inte ska ha så lika bra att glömma den infon då hehe

Frosstis
2

Jag har gett äpple och morot varenda dag till min lilla lejonhuvade kanin och han mår superduper bra och har underbart hull! han äter massa hö förstås och det är det viktigaste! ger han även sallad, paprika, havregrynsgröt då o då och lite annat! jag tycker inte man ska tänka så mycket på vad man ger (så länge det inte är farligt såklart!) bara man ger måttligt och att man har koll på hur kaninen mår!

plommon träd e inte så bra för de e stenfrukt men äpple går jättebra!

man kan ge massor av olika grönsaker ! inte så mycket kolgrönsaker dock för det blir de dåliga i magen av!

Aep
0

Är det även så med nya grönsaker att de måste vänjas in? Tar små bitar morot för att sedan kunna öka. Oc sen tex små bitar äpple.. Hur långt emellan kan det gå innan man behöver "vänja om". Om den tex inte fått en viss grönsak på länge.. Om ni förstår vad jag menar:p eller är det ens så?? kanske överanalyserar detta men det är bara sån jag är haha!

Aep
0

Havregrynsgröt:o roligt!

pernillaoscarsson
1

Grejen med äpple och morot är att det är sött vilket i längden ger spår på tänderna. Man bör inte ge äpple varje dag utan kanske bara någon bit en gång i veckan som godis. Morot brukar jag ge kanske 2-3 gånger i veckan.

Det bästa du kan ge är blasten och bladen till frukt och grönsaker. Du ger t.ex. hellre blasten på moroten istället för själva moroten och äppelgrenar med blad istället för själva äpplet.

Nu har jag marsvin också så det handlas ju hem en hel del grönsaker, så ibland slänger jag in en bit gurka, lite paprika och någon kålbit (Dock inte ofta eller mycket).

dermot
5

När det gäller äpple och morot så innehåller det mycket socker. En kanin är inte byggd för att äta socker och det skadar både tänder och rubbar tarmen. Men det är givetvis ok att ge i rimliga mängder. :) Det bästa du kan ge din kanin är mörkgröna blad! Ex. spenat, persilja, basilika med fler. Och som #6 säger, blast och blad! Det innehåller inte socker och är dessutom godare enligt mina kaniner som gärna lämnar äppelbitar men käkar upp en kruka persilja typ. :P

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Aep
0

#7 tack! Mörka blad och blast ska jag lägga på minnet:)

hobbymupp
1

Ja tänk som #7 sa, mörkt och grönt, så får du ofta nyttiga grönsaker :)

Basilica, persilja, brocolli, dill, morotsblast… osv

Matte516
0

har hört att morotsblast är farligt, men det stämmer alltså inte? lol jag som plockat undan blasten när mina kaniner fått lite morot :/

Hälsiningar från mig

fsigge
0

#10 Nej den är inte giftig 🙂

Frida

hobbymupp
0

#10, Tvärt om ^^

Aep
0

#10 jag tycker också jag läst det någon gång.. Det dumma med internet är att man hittar ju alltid nån som säger på ett vist och nån på ett annat! Morotsblast låter som en perfekt grej att ge så jag kör nog på att det är nyttigt;)

Frosstis
0

det kanske va potatisblast du tänkt på #10, det är väl farligt? jag gav havregrynsgröt med riven morot igår och det tyckte han jättemycket om så de tipsar jag om

fossingen
0

Ja, skillnad med grönsaker är väl att vissa innehåller mer fruktsocker och andra mer fett, kalcium, fosfor m.m, så man får helt enkelt variera då och då och köra på det man märker kaninen mår bäst på.

Morötter, vitkål, broccoli är oftast stora favoriter. Nyttiga på olika sätt också.

fsigge
0

vissa i mataffärena vill ju inte ha blasten på morötterna så jag brukar fråga personalen om jag får ta en påse morotsblast när jag handlar 😉

Frida

Fridaaaa
0

Mina får ibland broccoli, persilja, vitkål (sällan, och lite), blasten på blomkålen bland annat.
Sedan morot och äpple då och då som gottigt 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zabbio
0

Jag groddar korn (sädeslaget korn) och ger mina som en del av den dagliga foderstaten :)

Groddningen ändrar näringsvärdet och upptagligheten på kornet, ökar bl.a. protein och bidrar till enzymer och annat som inte finns med i tex pellets.  Kornet får grodda i 4-7 dagar, beroende på hur mycket grönt de ska få.

Och så älskar de det! ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Aep
0

Tack för tipsen! #vart köper man korn? Låter ju kul:) (kanske inte passar in i enkla grönsaker som är lätt att fixa som jag skrev i första, men nån gång ska man väl börja avancera lite hehe..)

Zabbio
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19 hm.. jag köper av bonde, men lantmanna-affär/foderhandel bör ha.. det blir dock stora säckar..

Vete går också bra, havre kan vara svår att grodda.

Linser (gröna) kan du också grodda, finns i mataffären. Fast man får vänja in långsamt på dem och kanske bara ge de långa gröna skotten, eftersom det kan vara gasbildande.

Jag vet inte om fullkorns-råris  (råris med koktid på 40-50 minuter) är så pass obehandlat att det  groddar sig, men det skulle kunna vara ett alternativ som är lättare att få tag på i mindre förpackning. Bör nog kolla hur ris är för kaniner först, jag vet inte riktigt.

Matvete och matkorn finns kanske att köpa?

Det går att grodda skalade solrosfrön men mina blir alltid dåliga innan de kommer till skott. Jag vet inte vad kaniner gillar quinoa och hur de tål det.

Det får inte vara krossat (så klart) och inte värmebehandlat heller.. sånt är svårt att ta reda på, men korta koktider tyder på att det är förkokt.

Har du stall eller bonde i närheten kan du fråga ifall de har okrossat/helt korn och om du kan köpa ett kilo eller nåt. Jag gissar att du inte finns i NV Skåne, då kan du få lite av mig att testa med ;)

Själva groddningen är busenkel, speciellt om man bara groddar 3-4 dagar.  Första får kornet ligga i blöt över natten (eller dagen). Sen sköljer man dem och häller av vattnet. Det gör man fortsättningsvis 2-3 gånger per dag, gärna oftare. De kan ligga kvar i en burk eller hink under tiden. När de har massa rot-trådar och det börjar koma ett litet skott i andra änden så kan man fodra dem :) Vill man att de ska växa sig långa och gröna får man sprida ut dem och skölja noga, det blir lätt mögel efter 4-5 dagar.

Aep
0

Tror inte vi har sånt här. Håller mig nog till icabutiken och landet :) men var det någon som visste hur man vänjer in grönsaker? Om man har vant in tex äpple. Hur långt uppehåll kan man ha då innan man behöver vänja in det igen? Eller hur funkar det?:) man kanske inte ger så stora mängder att det behövs vänjas in?

fsigge
0

#21 om dom har ätit det någon gång och känner till det tror jag inte att det är någon fara hur lång tid det tog sen kaninen åt det sist :)

Frida

pernillaoscarsson
0

Man ger ju bara någon bit av t.ex äpple så det behövs inte vänjas in. Tycker inte heller att någon annan grönsak direkt måste vänjas in, det är ju inte så att man ger dem ett kålhuvud om dagen utan det blir ju något blad ifrån ett blomkålshuvud och en bukett broccoli då och då.

fossingen
0

#20 Såg rätt härligt ut. Men hur sjutton groddar man linser? Lägger man dem i blöt i en skål så de bara är fuktiga eller ska det vara mycket vatten i? XD

Aep
0

Tack vad bra!

Zabbio
0

#24 :)

"Själva groddningen är busenkel, speciellt om man bara groddar 3-4 dagar.  Första får kornet ligga i blöt över natten (eller dagen). Sen sköljer man dem och häller av vattnet. Det gör man fortsättningsvis 2-3 gånger per dag, gärna oftare. De kan ligga kvar i en burk eller hink under tiden. När de har massa rot-trådar och det börjar koma ett litet skott i andra änden så kan man fodra dem :) Vill man att de ska växa sig långa och gröna får man sprida ut dem och skölja noga, det blir lätt mögel efter 4-5 dagar."

Detsamma gäller för linser. Fast just linser vill jag bara ge de gröna skotten av och i liten mängd eftersom det är baljväxter. Jag känner dock till folk som ger hela grodden.

jonnarustas
0

Mina har ätit havre å det älskade dom likaså havregrynsgröten :)

[Elwania]
0

Kan kaniner äta tex Apelsin eller klementin? :)

moomiis2
0

Här hemma så ges det rönn blad med kvistar som jag hört är bra att ge ( enbart kvistar på vintern) , på sommar kommer det även persilja. Grönsaker och frukt ett par gånger i veckan, äpple i liten mängd och morötter, broccoli, kålhuvuden, palsternacka, selleri, gurka och ibland annat. Tall och lite gran ges då och då. Men jag undrar om man kan ge kaninen blåbärsris, då min kanin en gång smakade på det när vi var ute i sele i somras och inget hände, om man kan ge hur mycket kan man ge? Och är det enbart risen eller kan man ge själva blåbären också? :)

ljungensjenka
0

#29 allt på blåbärsbuskar är bra :) blåbären innehåller något som är jättebra för magen (eller om det är något annat)m annars kan man ju ge som godis ;) min kanin är fullkomligt galen i allt som har med blåbär att göra

ebben0923
0

Jag brukar ge mina kaniner bröd som jag bakat.Dom älskar det! :) Så brukar dom även få havregrynsgröt som blev över efter frukosten. Har också hört att kaniner kan lätt bli feta av för mycket sallad,gurka,äpple och morötter osv. Var försiktiga så inte era djur blir feta.🙂

Hälsningar: Mig,Nelly,Pelle,Mimmi och Kajsa! HjärtaGlad

pernillaoscarsson
1

#31 Fast i mina öron låter det mer troligt att djuret blir fet av havregrynsgröt och bröd? :S

Fridaaaa
2

#31 Gurka och sallad kan de inte bli feta av, det är nästan bara vatten i det. Däremot kan de bli det om de äter för mycket äpplen och morötter, men inte om man ger lite då och då.
Men bröd är ingen kost för kaniner och havregrynsgröt (utan salt hoppas jag) är betydligt fetare än sallad och gurka.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
0

#31 Precis som Frida säger. Gurka och Sallad är nästan bara vatten och det är ju bra om man har matgiriga djur XD

Äpplen är en energi/sockerbomb vilket morötter är bättre i det förhållandet. Dock är det bra att variera grönsaker till sina djur.

Morötter innehåller mycket fibrer, lite fett och andra nyttiga saker men även mycket socker om man räknar ut kg mässigt.

Och Broccoli är även näringsrikt på sådana sett men innehåller då mycket kalcium och fosfor.

Jag ger grönsaker varje dag, oftast 3 olika. Men jag brukar variera mellan gurka, sallad, morötter, paparika, broccoli, vitkål m.m

moomiis2
0

30# okej tack då vet jag :)