Trasslar in sig
Vad är det allra bästa man kan göra om ens kanin trasslar in sig riktigt ordentligt i kopplet?
Trassla ut den? :) Vad menar du? I någon speciell situation eller?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Om den t.ex trasslar runt benet ska man släppa kopplet direkt, för då drar det inte åt längre och de flesta kaninerna lugnar ner sig. Men om man t.ex går vid en bilväg som har mkt trafik kan man lägga kopplet mot marken så kan kaninen förhoppningsvis ta sig ur.
Jag lägger kopplet mot marken utan att släppa, och försöker hålla kvar kaninen där den är samtidigt som jag går fram till den. Håller liksom kvar kopplet, lågt, men endå så att kaninen kan "försöka" skutta framåt, så den inte känner sig helt "fast". Sen när jag kommer fram till kaninen tar jag tag i selen och trasslar ut kopplet. Lite svårt att förklara men .. Det funkar bra^^

#1 Om en kanin trasslar in sig och springer iväg menar jag. Hur ska jag trassla ut det då? Det går ju inte sålänge jag inte har kaninen i famnen.
Tack för svaren ^^ Det var lite det jag var inne på :)

Håller med dom andra, men annars kan du skaffa ett rullkoppel för små hundar/katter. Bara då du promenerar med henne och inte hoppar :)