Smarta lösningar vintertid
Precis som titeln säger, vad har ni för smarta tips? och trix under vintertiderna för att underlätta skötseln och vardagen för kaninen? 
Men tack för lösningen på mitt problem! Ibland faller inte poletten ända ner ;)
Inte alls, ibland fastnar man och det är svårt att se lösningen. Det var lite därför jag tänkte att man kunde dela med sig av sina lösningar. Kanske funkar för någon men inte någon annan. Huvudsaken är att man delar med sig och ger andra en chans att också kunna få ta del :)
Hoppas det kommer underlätta lite för dig framöver ;)
Byt ut de vanliga småskålarna med vatten till större byttor på ca 1/2 l, tar betydligt längre tid innan vattnet fryser till is. //Linda
#4 - Supertack för ett smart tips?! Det måste jag prova :)
Har också hört att man kan lägga pingisbollar i skålarna, någon som provat?
#4 jag provade att lägga pingis bollar i vatten skåkarna dom frös fast i botten och sprack när jag skulla ta ur dom
hade dock ganska små skålar
#6 - Kanske inte fungerar då, har som sagt inte provat men det var intressant och kul att du delade med dig. Kanske inte värt att prova det själv då :)
Såg någon på facebook som hade smörjt in akitaskålen med olja så att isen gled ut när man vände skålen upp och ned. Kanske skulle vart något? :)
#8 - Ja det ska jag absolut testa! :D
Lösning och lösning, men här är ett tips? på en skål som är väldigt lätt att få ur isen ur. Faktiskt den enda platsskål jag får ur isen ur utan att behöva ha hetvatten på undersidan. Nackdelen är att den kan spricka, man måste trycka litegrann åt gången och trycka runt hela skålen. En annan nackdel är att de endast finns i Tyskland (av vad jag kunnat finna, i Sverige har jag inte hittat någon), frakt från detta ställe är ca 170 SEK för 2 kg (pst. de har supersnygga vattenautomater i blå, grönt och rött också), dock är skålarna i sig billiga ca 4 SEK/st: http://www.bauer-zuchtbedarf.de/Shopsystem/product_info.php?info=p164_Gitterbecher.html
Jag använder även rostfria skålar med hängare, sitter isen riktigt ordentligt är det bara att stampa på undersidan av skålen. Nackdelar är att de är lätta att ha ned, ringen kan kaninen fastna i och jag har hört om någon vars kanin fastnat i själva skålen när det frusit (aldrig hänt mig dock, använt sådana skålar i ca 6-7 vintrar).
En annan sak jag gjort när jag haft kanin i utefackbur vintertid är att om gallerdörren är stor har jag täckt över halva dörren, först häftat fast en tidning och sedan en sopsäck utanpå. Då blir det mer ombonat plus att det blir mindre drag om det blåser.
Jag har glasspaket till vattenskålar - de brukar hålla att trycka på och vara hårdhänta mot när det frusit :) Man kan även gnida insidan av skålen med en oljig trasa för att få ur isen sen. Kaninen kanske får i sig en gnutta olja via vattnet då, men när detär kallt är det nog ingen större fara. Man ska bara fukta plasten med oljan, inte låta det ligga/rinna olja i skålen.
I kolonin har jag avskurna murar-baljor, de tål också rejält hårda tag om det är fruset, eller så drar man bara lite i kanterna för att lossa isen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#10 - Jag vet att liknande går att få tag på i Sverige! ;) Har för mig att det går att få tag på inonm SKAFs materiallager. Men inte helt säker. Tack för att du delade med dig av ditt tips? ;)
#11 - Glasspaket sa du, hmm kanske inte en så dum ide. Helt klart vät att testa :)
#12 Tja, glasspaket är ju billiga i vart fall ;)
Mina kaniner gnager lite på kanten, men inte värre än att paketen håller en säsong.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#13 Ja jokerskålarna som säljs både i materiallagret och gnagarboden (säkert fler ställen) är väldigt enkla att få ut isen ur. Djupfrusna, bara att slå mot något så åker isen väldigt smidigt ut. Max 3 slag haha :P
#15 - Stigar är verkligen att rekommendera! :D Har märkt att när kaninerna själva skuttar fritt pga rymningar eller annat så väljer de ofta stigarna själva och blir lite lättare att fånga de 
Tass