Öroninfektion/Öroninflammation?
Hej, min hermelinhane har som "hårt öronvax" i vänstra örat. Tidigare har han varit hos veterinären p.g.a. Vax i örat och det konstaterades att det var öroninfektion eller öroninflammation, kommer inte ihåg vilket av de. Men iallafall så fick han tre st sprutor då men nu, 6 månader senare har besvären kommit tillbaka. Ska jag åka till veterinären? Är det bråttom? Är det besvärligt för honom? Tacksam för snabba svar:)
Om det är det så är det besvärligt för honom ja. Behöver i så fall kollas upp och behandlas igen.
Vet att vissa hundar och till exempel barn är "öronhundar" och "öronbarn", får återkommande problem med öronen, kanske samma med din kanin?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det kan bli väldigt obehaglig för din kanin. Så ja gå till veterinären med din ninis.
Om veterinären vill att du ska använda någon salva i örat säg emot eftersom detta kann täppa igen örat helt.
Det kan vara bra att veta vad som förorsakar infektionen. De kan ta ett prov från örat och sedan ta reda på vad som orsakar och behandla emot precis detta.
Fösök inte rengöra inne i örat med något det kan också täppa igen örat helt och det kan skada kaninens öron.
Det finns ju öronrengörings sprays, droppar för djur som din veterinär kanske kan ge dig, Sekretet i örat börjar då "lösas" upp och komma ut detta kan man torka bort med något mjukt papper så att örat inte irriteras :)
Jag vet inte hur din kanin beter sig så jag vet inte om det är brottom, men ju tidigare det behandlas ju bättre är det innan det blir värre ;)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
du kan läsa om öroninflammation
http://kaninmagazinet.se/2013/august/inflammation-i-innerorat.html
Tack för alla svar! Vet ni om det finns någon veterinär nära järfälla som har öppet på söndagar?
#4 Tror nog du kan avvakta till imorgon 🙂 Antar att det precis upptäckts?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej tack! Ja vi undersökte honom imorse, han har varit på ett kaninpensionat:)