Foder?
Mina kaniner är helt utan pellets och har varit ett tag. Alltså äter dom bara hö, och så får dom olika örter, grenar, grönsaker osv osv. Med pelletsen blev det bara krångel, antingen var det den ena eller den andra som inte höll hullet ordentligt osv. Och enligt mig funkar det väldigt bra med bara hö.
Vad har ni för pellets?
Och är det någon som enbart ger hö? Undantag för grönsaker osv. Känner mig lite forever alone :)
Jag ger sällan pellets, ca en gång i halv året, funkar bra :))
Ger Cuni Complete till min. :)
Funkar de på hö så är det väl bra. Berika med olika örter och växter, samt gärna någon form av mineralsaltsten. (Jag vet att rådet om saltsten kommer överklagas, men utan pellets har de inget salt eller selen i kosten och bör få det på annan väg, exempelvis via saltsten. Håll koll så att den inte okynnesäter på stenen bara)
Mina får främst hö, men även en blandning av fårpellets (jämförde värdena och innehållet med de kaninpellets som fanns och fann fårpelletsen vettigare och hälften så dyrt) blandat med lucernhack och havre (som balanserar upp kalciumet i lucernet.) Det är ca hälften av kraftfodret, den andra hälften består av groddat korn.
Och så klart kvistar, grenar osv. På sommaren olika örter som växer här. Persilja ibland osv osv.
Fodret funkar bra, de fick enbart fårpellets (+ hö m.m.) förr men jag vill gärna återgå till mer obehandlad mat, utan tex soja eller grejjer jag inte kan uttala. Vill heller inte importera foder dels pga priset och dels pga risken för GMO ingredienser och vanan av tillsatta fosfater och medeciner. Men det är förståss ett val man själv gör, och har man ett par sällskapskaniner är det väl en annan sak.
Mina avlas på så de behöver extra energi. Detta håller de bra vikt på och är fina och glansiga i pälsen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
min får JR Farm Grainless Complete en matsked morgon och kväll , ibland bara halv matsked ifall hon har fått grönt. Äppelkvistar finns hela tiden framme och hö äter hon såklart :)
Känner du att dina kaniner fungerar bäst utan pellets så är det absolut inget fel med det.
Vad är det för kaniner du har och vilka pelletssorter har du testat, samt vilken mängd har de fått?
Jag ger cuni complete till mina. Den ena får bara någon ynka matsked för han blir lätt krasslig i magen av för mycket. Ett tag gav jag han inget alls men då blev hans päls helt konstig, så han får litegrann nu. Den andra får lite mer.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
2 dvv, 1 hoppkorsning (dräktig) så får se hur jag gör, och en lejonhuvad.
Stampe, Rabbfor, JR farm, Lottie, Kanin o marsvins pellets eller vad de heter?, cuni complete(?) o nåt annat.
från någon matsked till 1 dl så funkade inge vidare. Sen ser jag ingen mening med o använda de till bara en eller två kaniner om det funkar lika bra utan lixom :)
#7 Den dräktiga bör du nog vänja in på något lämpligt kraftfoder så att det finns något du kan ge henne när hon diar de små. De allra flesta tappar i hull då och behöver ganska rejält med extra energi.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#8 Har funkat bra utan dom andra gånger :)