Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1701 ggr
Ronjaniilssonn
38

Hemskt!

Jag måste bara fråga er en sak här. Folk som är oerfarna och behöver hjälp och faktiskt intresserar sig o FRÅGAR om hur dem ska göra, hur har vissa mage att sitta och klanka ner på dem som om dem inte har någon vett alls, som om dem inte förstår någonting. Har kollat igenom här mycket och sett folk vräka av sig elaka kommentarer. Tycker de är förjävligt. Folk frågar om hjälp och hur dem kan göra o så och ni sitter och klankar ner på dem. Nä fyfan säger ja bara. svara ett ordentligt svar eller så skit i och skriva. Kan någon berätta de för mig, för jag fattar inte de..

fsigge
2

tycker detsamma som dig! Finns folk som säger att man har för små burar att man inte städar och att man är en "djurplågare" när dom själva kanske har en stackars kanin som sitter helt ensam i en smutsig bur 😕

Frida

Holbacken
8

Håller med er båda! 
Har själv fått meddelanden om att mina burar är för små och att det är synd om mina kaniner. Men de är större än det godkända måttet (måtten på mina burar är ca 140*60*60). Personligen tycker jag att mina burar är stora för en kanin på ca 1,5kg…
De kan då hoppa omkring och springa lite utan problem, ändå har folk klagat..

Och även om jag faktiskt är medveten om att jag har godkända mått så skär det ju lite i hjärtat på mej när andra sitter och säger att det är synd om mina kaniner och att mina kaniner mår dåligt över att de har för liten bur! 😕

Tror inte jag är ensam om detta…

🌈 Mvh Yohanna & kaninerna! 🌈
http://holbackens.weebly.com

Regnbåge Yohanna & Kaninerna Regnbåge

http://holbackens.weebly.com/

[RC1393]
4

Ja, är det sådana saker som man borde veta innan köpet (som att kaniner lever uppemot och över 10år tex) eller parningen så ja, då kan man väl börja undra men att regelrätt hoppa på någon och börja skälla och gnälla… 

Man får faktiskt bäst respons genom att vara vänlig och tillmötesgående, det kan ju helt enkelt vara så att man vill lära sig och göra rätt men av någon anledning ändå inte gjort så från början. Alla är vi barn i början och även erfarna kan ha fel och lära sig nya saker🙂

[Flingans]
2

#0 Håller med! Ingen har rätt att klangs ner och skälla på någon kvittar vad orsaken är.

Ronjaniilssonn
1

Ja bara burarna är godkända i måtten så är de väll helt okey, har inte heller så hima stora burar, men mina kaniner trivs ska ni veta! dem hoppas och lägger sig som nöjda kaniner gör. och märker man de är ngt problem fixar man ju de såklart!

Tycker ni ska skita i dem fullständigt, och ja förstår dej #2 att de tar i hjärtat när folken säger så, men bara skit i dem. Ja må bara va 17 år men har iaf vett i huvudet, så länge kaninerna mår bra är väll de viktigast.

#1 Jag städar mina burar typ en gång i veckan. jag har spån underst sen fyller jag på med halm. de mår inte dem dåligt av, så de är ju skitsamma!

#3 tyvärr finns de folk som inte kan erkänna sina fel.. Precis, de är iaf vad ja har lärt mig i skolan om att ge respons i svenskan!

[Mi-rand-a]
2

Jag tycker själv att man bör ta reda på så mycket fakta som möjligt om djuret INNAN man skaffar det. Men självklart finns det ju undantag om t.ex djuret blivit upphittat m.m så klart ska man vara försiktig med vad man skriver och hellre hjälpa dem som behöver det och inte skapa en diskussion.

Ronjaniilssonn
2

Ja de gör man, men ingen människa har rätt till att bara vräka av sig en massa elaka saker dock. och kan dem inte vara trevliga och skriva de på ett bra sätt så kan dem hålla sig väck! :)

[steffie00]
4

Håller självklart med #0 #1 #2 #3 #4

Det är inte okej att skälla ut någon! Om h*n behöver hjälp med något, ska h*n få hjälp - inget skäll! Man lär sig inget på att bli utskälld! Om man tycker att man ska behandla djuren som man ska. Varför hjälper ni inte bara personen så vet personen det sen, och gör rätt! Det är ju just därför personen skriver ett inlägg - för att man vill ha råd och hjälp till djuren. Sajten kanin.ifokus finns till för att man ska kunna ställa frågor till dom som kan det och få svar. Så sluta med kränkningarna!! 😡 

Förlåt för jag skrev med lite "arg ton", blir bara så förbannad på folk som inte kan vara sköta sig och vara schysta mot varann! 🙂

Ronjaniilssonn
2

#8 Precis! du har alldeles rätt! o skriv inte förlåt för om de blev med arg ton, tror vissa här inne behöver de! :))

[steffie00]
2

#9 Japp. Det kan behövas för *vissa… 😟🙂

[Flingans]
6

Jag har länge med funderat på att sluta här för en del skriver kommentarer som är onödiga och som lätt tolkas som nonchalant. Tycker det är lite tråkigt dock! Flera använder slutar pga detta och folk jag frågar varför? Får jag ett enkelt svar: folk är inte trevliga på kaninifokus. Folk har för stark åsikt och vägrar rubba den, kvittar vad någon annan tycker. Sen om någon missuppfattat någons kommentar så ska alltid oftast den säga varför tar du illa upp och vara otrevlig i tonen.. Det är jätte enkelt att skriva jag menade inte att du skulle ta illa upp. Jag kan tycka att ja, ett ok. Är ett nonchalant svar om en person skriver en lång text och får ok. Som svar. Speciellt om man sätter den punkten efter. Låter mer som personen vill ge en hint till personen ifråga. Jag ska vara ärlig när jag var nybörjare var jag medlem här men jag tog illa kvickt bort mitt konto för jag fick inte ett trevligt bemötande om jag bad om råd. Jag återkom senare nu när jag är mer erfaren och jag aktar mig för att skriva inlägg som jag vet kan få igång folk med starka åsikter.

djurtok
2

Ni har helt rätt!! #11 Jätte bra skrivet! :) Man brukar säga "Mata inte trollen" men det är faktiskt lite svårt när det är en hel del troll här.. :/

För evigt med Gaia

hannis :)
2

Ja, jag håller med alla er, jag har faktiskt en gång fått ett meddelande till min e-post där det stod att jag var en djurplågare med alldeles för små burar! :( dom sa att dom hade sett bilder på mina burar och kaniner på dvärgkaniner iFokus eller nått sånt, och att det såg bedrövligt ut! Jag vet ju att detta inte är sant eftersom jag har burar som är ÖVER de lagliga måtten och det tycker jag är ganska stort för en kanin som väger 850 g! Jag städar även hela buren en gång i veckan och bajslådan varannan/vartredje dag. jag har ju en dvärgteddy och han är världens gosigaste och socialaste kanin, han får även daglig pälsvård så han har aldrig några tovor plus att han får vara ute i mitt rum och på balkongen nästan hela dagarna! Så jag fattar inte varifrån detta kmr! :(

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

farvendal
4

Det värsta tycker jag är när flera människor ska påpeka samma sak, och gärna flera gånger. Har man gjort ett misstag kanske man inte vill höra det 1939294 gånger. Räcker med att en säger det och att man sedan får hjälp med sitt problem. Gjort är ju liksom gjort och man lär sig till nästa gång. Och man kan ju säga det med en vänlig ton och inte en ton som liknar du-är-ju-dum-i-huvudet.

Förutom om det handlar om att en kanin lider eller uppenbara lagbrott, då brukar jag också bli lite hackig. 

Även jag har fått skäll för att jag låter min 1.4 kg kanin bo i en 100x50 bur. Alldeles för litet tydligen trots att hon är instängd i princip bara nattetid.

Finns en jättebra tråd här på KiF där man kan erkänna sina misstag utan påhopp. Ska försöka hitta den..

EDIT: http://kanin.ifokus.se/discussions/5254f595ce12c46f6f001c6c-vill-gora-battre-for-kaninerna :D

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Ronjaniilssonn
1

#11 tror ja vet de inlägget och fyfan säger ja bara för sånt, kunde Lia bra hållt sig väck ist för att lägga den onödiga kommentaren! #13 är de över måtten och du ser att din kanin mår bra så skit i dem människorna, dem är inte ens värds din energi! #14 nej de vill man inte , ja menar de är bättre och isf säga till personen på ett trevligt sätt och de räcker man får höra de en gång..

RebeccaG
5

En sak jag tycker är mer intressant är att jag knappt lagt märke till elaka påhopp eller liknande, har jag missat något?

Jag har då inte sett någon som klankat ner och dumförklarat någon annan, men någon vänlig själ kanske kan upplysa om vart det står om påhopp och liknande?

För jag har då inte sett något. 

Ett annat tips? är ju att anmäla till sajtvärden om ni känner er nedtryckta eller liknande. Att skapa klagotrådar är ju inte precis något man vill läsa om på ett forum där trevligt bemötande är A & O.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

*~HamsterHamster~*
1

Jag har ju klagat ganska mycket… men jag vrålar inte elaka saker till någon som behöver hjälp… inte vad jag vet iallafall.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Moppie
1

#16 Hur menar du nu? Det är många här som har känt sig påhoppade, Att inte du ser problemen på det sättet kan jag iof förstå men ändå. Många slutar och lämnar sajten pga dåligt bemötande

Jag har själv gråtit och känt mig hur påhoppad som helst när jag startat trådar jag vill ha hjälp men får inte hjälp av särskilt många utan mest påhopp. Visst vill vi ha en trevlig sajt där alla är glada och hjälper varandra utan att hoppa på och klaga, Ge tips? är såå mycket bättre 👍

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

farvendal
1

#16 Såklart har många olika uppfattningar om var "gränsen" går eller vad man säger 🙂 Vissa tål mycket och andra tar lätt åt sig. Känner man att någon går över gränsen eller om man känner sig påhoppad så är det viktigt att säga till tycker jag. På så sätt lär man sig något åt båda hållen.

Jag tycker inte heller jag så ofta ser någon som är direkt elak eller några direkta påhopp, mer jag ser ganska ofta att flera personer går på rätt hårt och säger exakt samma sak till någon. Ibland behöver man säga åt någon på skarpen men det räcker med att en eller två gör det, att se sin tråd bombas av flera som säger samma sak är nog inte så roligt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Twix*
1

ja det är just det här med allt tjat! att folk får samma kommentarer flera flera gånger tex om någon frågar om kaninen verkar sjuk och flera då tycker att personen ska åka till en vet och det är ju ok om man ex skriver "jag skulle åka till vet" men vissa gånger om personen kanske inte har varit inne på iFokus på 1-2 dagar så finns det typ 30 kommentarer med "Hallå!? har du kollat md vet än!?" eller "VET NU!" tycker ja inte om har själv blivit "anklagad" för en olyckshändelse dock bara 1 gång

RebeccaG
2

#18 Att folk skriver till en är väll knappast något att gråta för?🤔

Klart man blir lite förnärmad om någon skriver: "Fy fan vilken dålig människa du är, hoppas du blir av med dina djur!" 
Men det är det väll ingen som skrivit?

Har man blivit påhoppad eller liknande så anmäl det till sajtvärden eller Niklas tex. Det löser problemet mycket snabbare & smidigare för alla på sajten. 

Sedan behöver inte alla komentarer du eller andra uppfattar som elaka faktiskt vara det. 
Allt handlar om läsarens sinnesstämning & hur den påverkar en text som skrivits neutral. 
Jag tex skriver mycket i caps lock, TYP SÅHÄR, och många tror att jag "skrikit" när jag skriver på det viset, vilket inte alls är min mening. 

Så hur en komentar uppfattas, beror på läsaren. 

Om någon nu mot all förmodan faktiskt varit brutalt elak så är det bara att blankt skita i det & gå vidare, det är ingenting att hetsa upp sig för🙂

| Youtube

Ronjaniilssonn
2

#16 Ser ni inte dem påhoppen så förstår jag inte hur ni kan ha missat dem.

#19 ja många har olika gränser, dock ska de inte ens behövas gå till dem gränserna, enligt mig iaf :)

#20 olycker händer alla, men vissa här verar tro att dem vet bäst och att dem gör aldrig fel och då dumförklarar dem den personen som har skrivit tråden. jag har varit här knappt 3 veckor och redan mår illa över hur folk beter sig här.

RebeccaG
4

#22 Va? Förstår fortfarande inte vilka "påhopp" du syftar på? 

Du får vara lite mer specifik än "Ser ni inte dem påhoppen så förstår jag inte hur ni kan ha missat dem."
Vilka påhopp?

| Youtube

Zabbio
2

Jag ser inte heller så mycket påhopp.

Självklart om någon känner sig kränkt och ledsen så har denne ju blivit kränkt (eftersom definitionen alltid ligger hos den drabbade) och det behöver ju lösas på något sätt. Man ska inte behöva känna sig kränkt.

Men jag undrar om inte mycket beror på hur man väljer att läsa. Exemplet med ''ok.'' ovan. Den som skrev det anser att det är ett  nonchalant och sårande svar på ett långt inlägg, men jag har svårt att hålla med. Jag kan mycket väl skriva ett enkelt ''ok'' som svar på att ''jag har läst och antar att jag förstått vad du menar''. Speciellt om jag råkat fastna i en långdragen diskussion där jag börjar känna att det  jag skriver misuppfattas och att min mening inte kommer fram, istället för att fortsätta försöka säga samma sak eller försöka förstå personen  jag diskuterar med från ännu en synvinkel, så avslutar jag med ett kort ''ok''. Förmodligen håller jag inte med personen, men jag känner att jag inte orkar skriva mer och tjafsa mer, och förmodligen så är det inte suprviktigt att jag tycker att den personen har helt rätt. Jag måste inte hålla med alla andra, precis som att alla andra inte alltid håller med mig.

Jag försöker att läsa allt med ''snälla'' ögon och utgå från att personen som skriver menar väl. Om inte det går försöker jag se om det kan vara ett missförstånd.

Det är svårt att skriva med en tydlig känsla, men ingen vinner på att man läser något negativt.

Angående att många påpekar samma misstag.. förmodligen läser de inte hela tråden. Händer det kan man skriva en smiley och länka till det inlägget där man redan besvarat ''anklagelsen'' eller så, så har man åtminstonde själv svarat någorlunda trevligt.

Nu menar jag inte att förminska upplevelsen av att bli sårad, eller säga att det inte förekommer. Men när man känner sig sårad kan man dels läsa om inlägget och se om personen kan ha menat det annorlunda, och dels svara ''När du skriver så känner jag mig ledsen, hur är det du menar egentligen?" Om pesonen fortfarande är arg och otrevlig får man väl i så fall rapportera det.

Men jag tror att de allra flesta försöker skriva snällt. Jag vet att jag inte alltid lyckas, men jag försöker.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ronjaniilssonn
1

#23  ja nu tar ja ett exempel. jag vet en person som har sagt till en annan att låta henne va för hon tyckte hon bara skrev saker och faktiskt dumförklarade henne i inlägg, inte rent ut så men läser man meddelandet några gånger fattar man hur hon menar. Jag tänker inte diskutera någonting här så du vet så kommer inte svara mer på detta, men om du inte vet fler påhopp finns de ju några här i tråden som du kan fråga som säkert ger dig bra svar :)

#24 anmält hade en person gjort men de hade tydligen inte blivit bättre :) men aja, okey att ni inte gör de, man ser väll olika antar ja :)

RebeccaG
2

#25 Som sagt så är det här med läsarens sinnestämning som klämmer igen. Bara för att du ser en sak som elak behöver inte det vara fallet, och utan att själv läst tråden du syftar på så kan jag inte ha en egen uppfattning om den, därav blir det du skrivit ganska meningslöst.

Jag har varken sett någon dumförklarats i en tråd eller gjort så mot någon, så som sagt får du vara lite mer specifik än: "Jag vet en i en tråd som skrev en sak", man får ingen vidare inblick i situationen i fråga. 

Liksom #24(mycket bra inlägg btw👍) skriver så försöker jag läsa allt "snällt" och jag skriver neutralt, jag är varken glad eller aggressiv, därav bör inte det jag skriver uppfattas som något av detta heller.

| Youtube

farvendal
2

#24 Mycket bra skrivet :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Zabbio
0

#26, #27 Tack :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sixtenblixten
1

Ofta missuppfattas mycket här och folk blir sårade ! Och oftast dom som tar illa upp är dom som redan ver dom gjort fel men vill att andra ska säga till dom att det inte är så farligt och att det kan hända alla! Alltså strycka dom med hårs ! Görs inte det utan man försöker hjälpa till och förklara hur man ska när någon gjort fel då är man elak! Läser mycket här kommenterar ganska lite eftersom jag är en av dom som lätt blir irriterad på andra som gör misstag efter misstag ! Det är levande varelser vi har att höra med inte en barbi docka! Och blir så irriterad för att jag blir ledsen för djuren som "far illa" pga okunskap ! Mest irriterad blir jag på alla föräldrar som låter barn ha djur men inte bryr sig ! Har barn och alla djur vi har i familjen har jag som vuxen ansvar för oavsett om det är mitt eller någon av mina barns ! I slut ändan vill vi nog alla det bästa för sitt djur ( hoppas jag iallafall) men kanske om man inte har kunskapen ska man börja med en kanin så det inte blir för mycket på en gång och har man då köpt från uppfödare som man valt som man kan ha kontakt med och få råd och lära sig saker och sen när man känner sig mogen och ha kunskapen utvidga sin koloni där hemma!

[Yasminjohanna]
2

Jag har fått många bra svar och råd på iFokus men kan hålla med om att man sett en hel del inlägg som kan uppfattas som påhopp och har även noterat om att vissa verkar tävla här om vem som kan mest om kaniner genom att dumförklara andra. Supertråkigt att ett fåtal människor kan uppröra så mkt när de allra flesta här på sidan ändå är trevliga och positiva/hjälpsamma personer.

En eloge till dig som skrev detta inlägget.