Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1331 ggr
fluffkanin
0

gör utfall i buren

Har en hona på ca 4 år som är lite aggressiv i buren, sträcker man in handen så hoppar hon fram och hugger efter en, inte varje gång men oftast. Hon har aldrig bitit mig, men dom andra i familjen och folk som har passat henne när jag varit bortrest har blivit bitna. Har hört att många honor kan vara en aning revirskyddande men finns det något sätt jag kan få henne att sluta göra utfall? Jag har haft henne sen hon va 2-3 år så jag vet ingenting om hur hon var när hon var liten eller om hennes föräldrar var aggressiva. När hon är utanför buren är hon hur snäll som helst och skulle aldrig bitas. Så jag undrar om jag på något sätt träna bort det här beteendet? 🤔

Moppie
0

Hur ofta städar du buren? Har hon leksaker och pinnar att bita i ?

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

*~HamsterHamster~*
0

frågar samma saker som #1 och hur stor är buren?

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

fluffkanin
0

#1 Hon har en toalåda som jag byter ofta. Försöker aktivera henne mycket och så men hon är inte så värst intresserad av leksaker och sånt, hon har även  en aktiveringsboll med pellets i men som sagt så är hon inte så intresserad. Pinnar får hon också.

#2 Hon har en 120 bur, dock står den öppen hela dagarna så hon kan hoppa ut om hon vill. :)

Moppie
0

Tar du ut henne någoting? I sele eller Hage så hon får springa av sig ordentligt?

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Cotast
2

Allt för många kaniner kommer ifrån linjer med agressiva föräldrar, så det kan ju tyvärr komma därifrån. 

Om jag var du skulle jag testa att klickerträna henne :)

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

fluffkanin
0

#4 Bor i lägenhet så tar ut henne ett par gånger i veckan i sele så hon får springa av sig, hoppar även med henne lite då och då :) och på sommaren bor hon utomhus dygnet runt i en stor inhägnad.

Moppie
0

#6 Okej, Men gör som #5 sa och testa att klickerträna :)

fluffkanin
0

#5 Ja det skulle va kul att testa! Borde jag då klickerträna i buren eller när hon är utanför? :)

Anoki
1

Låt henne använda hjärnan. Börja med att aktivera henne mycket, gå ut några timmar om dagen med henne i sele samt och klickerträna henne. 

Det största problemet brukar även vara att man drar undan handen. Du ska visa henne respekt. Men du ska inte visa att du är rädd för henne. Hon gör antagligen utfall för att hon känner sig otrygg, trängd eller markerar sitt revir. 

När hon gör utfall, håll kvar handen och låt henne ev. bita dig OM hon tänker göra det. Om du inte gör en enda rörelse kommer hon förstå att detta beteende inte lönar sig. 

När hon har gett up tar du handen sakta mot henne, framför hennes huvud. Håll handen så att hon kan bita om hon skulle vilja. När hon är helt lugn tar du handen långsamt upp över huvudet och klappar lite försiktigt. Sedan tar du långsamt ut hanen. 

Du bör göra detta en hel del. Jag har använt mig av denna metoden på en vanvårdad kanin utan männsiklig kontakt i 1 år. Det gjorde resultat. Men kom ihåg att alla kaniner är individuella och behöver olika lång tid.

fluffkanin
0

#9 Tack så mycket! Ska absolut testa :)

Magnols
0

Det är inget ovanligt då kaniner är mycket måna om sitt revir. Hon är nog inte aggressiv mot just människor. Men ni kan ju vara en annan kanin :). Viktigt att du inte drar undan handen. Håll kvar den, ett tips? är att ha en tjock tyghandske som du haft under tröjan ett tag. Då luktar den dig och främst så är du kanske modig och inte rycker bort handen. Prata med kaninen. Låt henne höra dig hela tiden. Innan under och en lång stund efter. Gör detta varje dag. Så ska du se att hon lugnar sig. Tror inte du blir biten. Glöm inte att klappa och klia lite på kinden innan du stänger buren även om hon ligger och trycker.

Evelina!
0

Har en som är likadan och vi har "kommit överens" om att buren är hennes revir och där får inte matte vara sålänge hon är där. Denna "överenskommelse" har hittills fungerat jättebra, hon bits inte längre och de utfall hon tidigare gjorde är som bortblåsta. Min kanin får dagligen springa ute och får daglig aktivering och är ingen understimulerad individ. Det kanske inte fungerar för alla, eller att man kommer till roten med problemet, dock känner jag att funkar det, så funkar det och detta hondrar mig inte alls att sköta kaninen som sig bör ex vis. Fungerar inte den biten är det ju en annan sak såklart.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning