Kanin vs marsvin
För och nackdelar med de båda djuren? Vilket djur är sosialast? Keligast? Billigast? Roligast? Osv Såklart är det olika från individ till individ, men jag vill höra era åsikter! :)
Jag äger både kanin och marsvin och jag gillar nog kaninerna lite mer ändå. De är lite socialare och roligare när skuttar runt i hela lägenheten, hoppar upp i sängen/soffan och springer fram och nosar på allt. En kanin kan man hoppa med också, något man inte kan med marsvin. Mina kaniner är som små hundar för mig. Men på den tiden jag hade utekaniner så uppskattade jag marsvinen mer. Vill ha mina djur inomhus.
Marsvinen roligare på den punkt att de kvittrar och piper. När man öppnar kylskåpet blir det tävling om vem som kan skrika högst och när man har dem i famnen så är det supermysigt med kvittrandet. De gillar att klättra runt på mig när jag har dem i soffan, kaninerna hoppar ner nästan på en gång ^^ Men vet att det finns kaniner som älskar att ligga och mysa i knät, men inte mina inte hehe
Vilket alternativ som är billigast är svårt att säga, men jag skulle säga att kanin är billigast, iallafall om du väljer att bara ha en kanin. Man måste ju ha minst två marsvin = dubbelt så mycket mat. Marsvin behöver även c-vitaminberikade grönsaker varje dag, det behöver inte kaniner. Kaniner går (oftast) på låda och då blir det enkelt att städa. Marsvin kissar och bajsar (oftast) i hela buren, så då går det åt mer spån. Marsvin har även en förmåga att bajsa på golvet när de är ute och springer - mina kaniner är helt rumsrena.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag kan inte välja, men här kommer några fördelar och nackdelar: Fördelar med kanin: Man kan hoppa med dom, något som inte går att göra med marsvin. De är lätta att få rumsrena. De lever länge. De är väldigt sociala. Man kan ha både inne- och utekanin. De är otroligt bra vänner
Så kaniner är mycket roliga, rena, sociala och personliga djur! Det låter lite som mina tamråttpojkar ;) Men när de gäller att kela/gosa, kanske marsvin är lite keligare? Vilka är i allmänhet friskast?
Jag har både marsvin och kaniner och jag gillar ninerna mest! :) Men så har det alltid varit för mig.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Av någon anledning försvann delar av mitt inlägg… Men nackdelar med kaniner tycker jag är att de har ganska lätt för att bli sjuka och så kräver de mycket tid också. Några fler kommer jag inte på…. Och fördelar med marsvin är att de är lätta att fixa bur till, de kräver inte mycket för att bli glada, och dessutom har de många roliga ljud! De är också väldigt personliga och sociala, precis som kaniner. Riktigt bra husdjur helt enkelt! Men vilket av dom jag gillar bäst, nä jag kan bara inte välja. Jag tycker att båda är lika underbara!
Kan inte så mycket om marsvin men jag älskar kaniner för deras energi och livsglädje. Att de är/lätt blir rumsrena och renliga är också en stor anledning. Aldrig att en kanin luktar äckligt så som en hund tillexempel.
Huruvida om kaniner är keligare än marsvin vågar jag inte svara på men för kaniner är det väldigt varierande om de uppskattar tillexempel att sitta i famnen/knät och gosa. En kanin jag känner kan man klappa på i timmar men han vill helst sitta "själv" och inte bli fasthållen. Medan andra kan uppskatta att ligga och sova i knät. De jag har nu har lite för mycket energi för att hinna sitta och gosa i timtal med mig och en kanin som inte vill går inte att tvinga till att sitta i famnen.
Där tror jag att rasen spelar stor roll, just i keligheten. Vissa raser är mer energiska än andra helt enkelt.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
kaninerna är bäst i min åsikt, möjligtvis att marsvin är billigare har inte så jättebra koll:)
Hälsiningar från mig
Har ägt både kanin och marsvin och är nog mer en kaninmänniska, jag ;) Går att göra mer med dem, såsom att hoppa och de kan hoppa upp i ens knä, blir lätt rumsrena (även om mina inte fattat vitsen än) och är bara allmänt underbara.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning