Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1846 ggr
hamstertokiglisa
0

Ögonfärger

Vad finns det egentligen för ögonfärger? Jag vet ju att det finns blå, bruna, röda osv.. Men kan en kanin ha vilken ögonfärg som helst? Jag kan ingenting om ögonfärger, men har bara sett bruna, röda och blåa. Min kanin har en konstig ögonfärg, eller den kanske inte direkt är konstig, men jag har aldrig sett den förr. Han har grå-grön-bruna ögon, och sen är det som en blå ring runt själva grå-grön-bruna grejen, man ser det när han kollar snett. Min andra kanin har svarta ögon, och en blå ring runt, som man bara ser när hon kollar snett.

Jag vet ingenting, men är det vanliga ögonfärger eller? Och somsagt, vad finns det för ögonfärger på kaniner? Och har alla kaniner den där blåa ringen? För jag har ganska många kaniner, och jag har iaf aldrig sett någon.

fsigge
0

tror bara att kaniner bara kan har röda, bruna och röda. Men tro inte helt på mig men jag har för mig det :)

Frida

hamstertokiglisa
0

#1 Fast om de bara kan ha det, så då är det väl konstigt att mina kaniner har andra färger. Men jag vet inte. Jag kanske bara är totalt färgblind….

Peak303
0

Ögonfärgerna som finns på kaniner är
Röda, blå, bruna och blå. Sen finns det även rubinglans vilket lägger en röd ton i ögat. Rubinglans är något som kommer när kaninen har en viss färg (ex. egern).

Sen kan en kanin även ha oddeye och melerade.
Oddeye är när kaninen har ett blått och ett brunt.
Melerade är när kaninen har både brunt och blått i ett och samma öga.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

hamstertokiglisa
0

#3 Okej, tack. Men är du säker på att det inte finns svarta ögon? Och vad är den där ringen, alla har den? Och finns det inte grå-grön-bruna?

Peak303
0

Hur gammal är din kanin?

-'  Malin Hultman

Holbacken
0

Har haft 5 småttingar hemma 1 av dom hade helt klart bruna ögon, inge snack om saken.

Men de fyra andra såg till en början ut att ha gråa ögon (?) men det kanske räknas in som blåa?

en av dessa utvecklade sedan ena ögat helt blått, en mycket klarare färg än innan och det andra ögat ser ut att vara melerat mellan blått och grått..

Jag kan verkligen inte det här med ögonfärger men det kanske vara var så att den fick två nyanser av blå ögon? 🙂

🌈 Mvh Yohanna & kaniner! 🌈
http://holbackens.weebly.com

Regnbåge Yohanna & Kaninerna Regnbåge

http://holbackens.weebly.com/

hamstertokiglisa
0

#5 Den med grå-grön-bruna ögon är 3 månader, och hon med svarta är  lite över 8 månader. 

#6 Jag tror inte det är blåa ögon han har, båda hans föräldrar har bruna, men jag vet inte.. Hans ögon kanske kommer bli bruna med tiden, för om hans ögonfärg inte finns så borde han inte ha den färgen.

Peak303
0

#7: Skulle du kunna ta biild på kaninernas ögon?
Ja de bruna kan vara så mörkt att det ser svart ut. Men dem är fortfarande bruna. 
Ja det finns dem som har lite gråare nyanser i ögonen. Vad har kaninen för färg? :)

-'  Malin Hultman

hamstertokiglisa
0

#7 Jag ska kolla om jag hittar en bilder på min andra dator :) 

Han är viltgul 🙂

claravincent
0

#1 Blåa ögon finns med : )

jossan84
0

Viltgula kaniner ska ha mörkbruna ögon. Det står i standarden vilken ögonfärg varje godkänd  kaninfärg ska ha. Kolla gärna på kaninfarg.se :)

dermot
0

Det finns blå, röda, bruna och melerade (blå/brun) ögon. Sedan finns det färger som får rubinglans som tidigare nämnts vilket gör att ögat skimrar i rött i vissa ljus, men som egentligen är brunt.m Blåa kaniner har "grå" ögon, Siameser kan ha lite grön/grå-liknande ögon. Sedan har jag hört/sett en vit kanin med lila-liknande ögon, skulle tydligen vara en avkomma från en VBÖ och en VRÖ. Huruvida det stämmer kan jag inte säga, då jag inte kommer ihåg var jag såg det.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~