Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1287 ggr
Ninwe
1

Kastrering - vad förändras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag funderar på att kastrera min innekanin Nemo. Han är snart 1 år (30:e januari). Han tävlas i hoppning, men än så länge har det inte gått så bra.. Han springer mest runt och luktar och skvätter. Han ska ju dessutom inte användas i Avel, så varför inte?

Men jag har några funderingar.. Jag hoppas ju på att han ska sluta vara så hanig, men är det något annat som förändras? Han är frigående i hela mitt rum hela tiden (har ingen bur) så han är ju givetvis rumsren. Finns det någon risk att han slutar vara det efter kastreringen? Just nu är han världens goaste kanin, kommer det ändras? 

Jag kommer nog komma på fler frågor efter hand, men det var allt jag kom på nu.

//Ninni 🙂

Hälsningar,
Ninni :-)

Fridaaaa
0

Man vet aldrig hur en kanin kan ändras efter kastrering.
Dumle blev lite lugnare och lite mer framåt när vi kastrerade honom. Samt då att han inte skvätte :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ninwe
0

#1 Att det är olika är ju ganska självklart, hehe, men jag vill ha (som du sa) erfarenheter från andra. Det lät ju bra det du skrev! 😉

Hälsningar,

Ninwe
0

Puttar! Måste väl finnas någon med erfarenhet??

Hälsningar,

hamstertokiglisa
0

Min kanin slutade bli rumsren, fick lära om honom att gå på toa, fast det tog ett tag.

Ninwe
0

#4 Oj! 🤔

Hälsningar,

Holbacken
0

I somras när jag var med en kompis när hon hämtade hem sin kaninunge så hade dom kastrerat pappan till honom. Ägaren berättade då att han börjat växa och blivit större. Han har inte blivit fet utan hela kaninen hade växt och det syntes tydligt på bilder..?

Jag själv har aldrig hört eller sett det tidigare. Har heller inga erfarenheter av det så jag vet inte om det hänger ihop med kastreringen. Men det var det enda ägarna kunde komma på som skulle kunna vara en anledning till det då han var över året och borde växt klart..?

Du kan ju alltid söka lite på det o se vad det står om ingen svarar här..
Även jag är nyfiken på detta! 

Mvh Yohanna
http://holbackens.weebly.com/

Regnbåge Yohanna & Kaninerna Regnbåge

hobbymupp
0

Generellt sätt så kan man säga att många hormondrivna beteenden slutar. De blir inte lika revirhävdande och blir oftast bättre på att sköta toan och är mindre stressade över att hävda sig.

Vissa upplever det som att kaninen blir lite slöare, men det är ju mest för att den inte måste runt och kissa på allt hela tiden ;) Har två kastrerade som är pigga på hoppbanan och känner till många fler!

Ninwe
2

#6 Tack! Haha han är ganska liten, så det hade inte gjort något! :-) #7 Ok, tack! Jag har själv en kastrerad hane som går jättebra på banorna. Men när vi kastrerade honom så kunde vi ingenting.. Så märker ingen större skillnad. :-)

Hälsningar,

Holbacken
0

Varsegod! :)

Regnbåge Yohanna & Kaninerna Regnbåge

natha-mjau
0

Jumjum blev jättelugn efter kastrering, en riktig kelgris!
Han förändrades inte så mycket på hoppningen, mer fokus kanske :)

Ninwe
0

#10 Låter bra! :-)

Hälsningar,

[Zkold]
0

Min förra kanin blev lugnare, inte alls revirtänkande och skvätte inget längre. Blev gosigare och trevligare som individ också😃

Ninwe
0

#12 Toppen! Tack för ditt svar! 😉

Hälsningar,

sarakaka
0

Jag har en Nemo här hemma också som har kastrerats ganska nyligen, kanske för en och en halv månad sedan. Han är precis lika busig, skuttig och glad och har inte förändrats personlighetsmässigt förutom att han nu är gosigare och lättare att hantera! Så har bara positiva erfarenheter av kastration.

Han har hela tiden varit toatränad men ibland hände olyckor om han strosat iväg långt från toalådan. Så är det fortfarande men mer sällan tycker jag.

Ninwe
0

#14 Haha vad kul! Tack! :-)

Hälsningar,

Friggeshoppkaniner
0

Min hane blev rumsren och inte lika hanig som han varit tidigare :)