Hoppträning
Jag vet att när man ska börja hoppa m. en kanin ska man börja på låga höjder…. Men jag har en kanin som knappt har hoppat på ett år (hon fyller 4), behöver jag vänja in henne igen med låg höjd eller "sitter det kvar i ryggmärjen" (hon är svårklassad)
Sitter själv i samma sits med min nya hane som är msv-klassad med pinnar men inte hoppat på ca ett år (är 3 år gammal). Jag tänker börja träna honom i lätt klass, ev starta honom i lätt UT bara för att vi ska lära känna varann innan vi förhoppningsvis kommer åter till msv.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#2 okej, jag gör nog likadant då… Om jag tränar 1ggr i veckan hur länge/många ggr. tror du jag behöver fortsätta så? Hur länge tänkte du?
Vad har hon för kondis? Vad brukar hon göra i vanliga fall? Jag skulle först och främst försöka få upp hennes kondis och sedan hoppa låga hinder. Typ lättklassade hinder och se hur det går 🙂
Jag skulle kanske köra en träning/tävling lätt och en träning/tävling medel sedan svårklass. Förutsatt att hon är i god kondition. Fast om man tänker på elithonor som har haft kull brukar de inte starta OT (i medel eller lätt) mer än en gång, men de är i väldigt god kondition. 👍
#2 Jag vet inte riktigt, jag tänker att jag får se hur pigg han är på lätt-höjden och sedan utgå därifrån, tycker han att det är jobbigt sänker jag kraven och har han lätt för sig tänker jag gå upp till msv-hinder rätt snabbt. Sedan måste man ju se till kaninens kondition, jag kommer välja att gå lugnt fram då min är lite rund om magen och hoppning är ju fysiskt belastande med.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Träna lite lägre hindr och höj långsamt
Jag utgår från att kaniner är som andra djur - kondis kommer fort, men muskler och skelett långsamt. Skador sker när de orkar mer än musklerna och skelettet klarar ;)
Men ut och springa i terräng osv borde få både muskler och kondis i bra form utan att riskera sträckningar över höga hinder.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.