argsint kanin
Hej jag har en kanin hane på 6 1/2 månader som alltid varit gossig och snäll, men för 2-3 månader sen blev han plötsligt aggressiv mot mig. Han attackerar allt jag lägger in i buren(morot, tuggstänger, gurka, hö, m.m.) han liksom hoppar framåt med tassarna och fräser. Om ja har honom i knät och pysslar med honom kan han bita helt utan anledning i mig och då sätter jag honom på golvet, oftast brukar han då bara lägga sig på plats och breda ut sig så mycket som möjligt. Precis som att han ville bli fri. Ja hoppas någon kan ge mig svar, att han kanske är i tonåren eller vad som helst. För jag saknar min lille gosse pojk!!
Kan ju vara tonåren, men att de kommer vid 3-4 månader är rätt tidigt. Han har inte ont någonstans? I buren kan åtminstone jag acceptera ett sådant beteende, det är kaninens revir och när du kommer dit med mat och kaninen är väldigt glupsk, kan jag förstå hur han reagerar. Att han även gör det i knät är ju lite oroväckande, men han markerar ju (om än lite väl kraftigt, det normala hade väl varit att försöka komma därifrån) att "nu är det bra, matte" typ. Åh vilket rörigt inlägg, ber så hemskt mkt om ursäkt!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Har försökt klämma och känna på honom och han känns frisk och reagerar inte på det. Han är normal byggd och allt för sin ålder. .. förstår vad du menar med revir i buren osv, och tonåren kanske är på väg och han blir lite upprorisk är ju inte heller så konstigt.. men tsck för svaret!!:)
Jag håller också på revirhävdande kanin. Är han ensam kanin i buren, så blir det värre. Om vi skall döma av vår numera kastrerade Svartöga blir det bättre när han blir äldre, men han kan fortfarande vara riktigt morgonsur när det är matdags mot sin sambo. Vår bur är på ca 2 kvadratmeter, så utrymme har de.
Håll koll på öronen, så kan du undvika det värsta (hoppas nu det inte är en vädur). Ett knep som funkar sådär är att rota runt i buren med något hårt. Han kommer att attackera föremålet, men lär sig att det inte är mycket lönt och kanske rent av gör litet ont om han rusar på för häftigt.
Det verkar inte som om han är rädd, men i så fall skall du ha handske på dig så att han inte lyckas skrämma dig.