Mjällkvalster?
Jag är lite orolig för att min kaniner kan ha fått mjällkvalster. han har några fläckar på ryggen där han bara har väldigt kort päls och när man skrapar försiktigt lossnar små vita mjällaktiga prickar. :( Tänkte ta kontakt med vet imorgon, har någon erfarenhet av detta? Vad kan en ev behandling och undersökning kosta? (Han är försäkrad hos agria. ) hur behandlas det? Tacksam för svar *orolig*
Mjällkvalster behandlas med spot-on preparat.
Inte farligt & lätt att behandla. Du behöver inte vara orolig😉
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Tack, då håller jag tummarna för att det inte är något värre. Vad kan man tro att kalaset kostar med behandling och undersökning? Har inte behövt uppsöka vet tidigare, bara vid kastreringen. Så jag har ingen aning…
Jag fick betala 1000 kronor för 3 sprutor - 1 per vecka. Min lille var enbart 10 veckor och hade en kal fläck på nacken och rivsår av allt kliande samt små mjällbitar under pälsen. Han blev fri från ohyran och bättre redan efter en vecka.
Jag betalade lite under 1000 kr för tre sprutor som togs med 7-10 dagars mellanrum (minns inte exakt). Sprutorna gav i nacken på kaninen.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Tack för era svar! Imorgon har vi tid hos vet. Så nu håller jag tummarna allt vad jag kan för att det ska vara något lättbehandlat.
Min frasse hade det i somras och jag blev jätteorolig, men när vi gick till vet kollade hon bara i mikroskop att det var mjällkvalster sen ffick vi som de andra sagt som små pipetter med medicin att droppa i nacken på honom med någon veckas mellanrum, och det försvann jättesmidigt det tog ju ett tag innan pälsen växte ut men sen var det över och det har itne kommit tillbaka som jag var orolig över!
kostade väl runt 1000, och supersmidigt! Lycka till!
Min kanin Znurran hade mjällkvalster i höstas och fick "mjäll" på huvudet och i nacken men hon kliade sig inte och tappade inte päls men vi fick ett spot-on preparat utskrivet som heter stronghold man behövde bara "spruta" ut innehållet i tuben mitt på ryggen och sedan gör man det igen efter 3v så det blev en tub över (det var 3st i förpackningen)