Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 5110 ggr
Evelina!
0

"Vårta" på läppen?

Såg på min nyaste kanin, en treårig hane som jag fick hem i fredags, att han har nästan som en vårta/knöl på överläppen, precis vid nosen. Ska självfallet ringa veterinär angående detta, men är det någon som har någon aning om vad det kan vara? Tumör? Har som sagt ingen mer bakgrundsinformation kring kaninen mer att den är runt tre år, okastrerad hane. I övrigt pigg och kry. Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[hannaaeeriksson]
0

Hur stor är knölen ? Våran ena kille hade en liten knöl där , men det var en smutsklump som han inte ville att vi skulle ta bort , men den såg också ut lite som en vårta, och sen försvann den bara .

Evelina!
0

Den är kanske 0,5 cm stor, rund som en ärta. Ser ut som han konstant har tungan ute (vilket inte är fallet). Ska ringa veterinär imorgon, känns inte urakut med tanke på hans pigghet och övriga välmående. Läste nyss på Roslagstulls hemsida om bölder hos kanin, de uppstår vanligen vid tandproblem. Uj uj, vi får se hur detta går.

Evelina!
0

Putt! Verkligen ingen annan som varit med om ngt liknande? Vet-tid iaf bokad till 11:30 imorgon.

fsigge
0

bild?

Frida

[neptunens]
3

Det är inte ett sticksår (typ från hö) som har blivit svullet eller så? Isåfall brukar det bli bra om det får hjälp att tömmas på var och hållas lite rent. Håller tummarna!🙂

[Flingans]
0

Kan vara tumör. Borde åka in och kolla hos vet. Om tumör så syns det inte symptom fören de ofta är försent. En kanin visar ej att den mår dåligt fören den mår jätte dåligt.

Evelina!
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på hur det ser ut.

Evelina!
1

#6 Om du är så god och läser texten så har jag bara haft kaninen sedan i fredags, fortsätter du läsa så ser du också att jag har tid bokad hos veterinär tills imorgon. Skulle aldrig låta en kanin med detta gå utan att få det grundligt undersökt. #5 Tack snälla för uppmuntrande svar. Är ju förhoppningsvis något sånt hoppas jag på, men man vet ju aldrig och jag har en förmåga att alltid tro det värsta. Men vi får se vad veterinären imorgon säger.

[Mi-rand-a]
0

Kan vara som #5 skrev eftersom de är som ett litet sår i mitten på bulan

Evelina!
1

Har nu fått klarhet i vad denna bula kommer sig av. Han har i sin ungdom blivit biten av annan kanin och därtill dragit på sig den här lilla "fläskläppen" eller vad man ska säga. Tråden kan låsas.