Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 692 ggr
spacesheep
0

Kanin - ingen könsdrift?

Jag har som bekant en liten hane på snart två år hemma. Han är okastrerad. Han var ganska sen med att bli könsmogen, först efter 6-7 månader "ramlade" bollarna ner.

Till saken hör att han aldrig visar någon form av könsdrift. Han är ointresserad av honkaniner (för att förtydliga har de enbart träffats via promenader i sele), han markerar inte revir och han har aldrig uppvaktat mig på samma sätt som tidigare hankaniner jag haft. Jag har haft problem med att andra hanar nästintill förgripit sig på katterna och skvätt som galna, men Mello är verkligen inte intresserad. 

Han kan på sin höjd brumma lite innan han hoppar upp i knäet. Han pussar på mig, stryker sig mot mig och visar tillgivenhet på alla andra sätt. 

Kan han helt enkelt vara asexuell? Eller steril? Nog för att det är otroligt skönt att slippa en skvättande nin, men man blir ju lite nyfiken. Har någon annan tankar eller erfarenheter om det här? :)

fossingen
0

Hade en belgiskjätte som aldrig var intresserade av några honor. Han användes inte i Avel, men inte ens när honor var i närheten var han intresserad.

[Emmabengtsson]
0

Åh mina två kaninhonor har precis blivit könsmogna båda två! Sätter på varandra hela tiden och "jagar" varandra. Så jobbiga 😕

MonaLia
0

Min han kanin är precis likadan!! Har funderat jättemycket på det här och undrar varför han inte har någon könsdrift haha!

Har haft två kanin honor (tills i förrgår då tanten somnade in) :( 

Ochdom har träffats genom kompost galler och sådär men han har bara nosat lite och tittat på när dom blir som galna och rullar runt och hållerpå, sen efter ett par minuter går han och lägger sej nån annanstans i sin bur haha!

Superkonstigt… Han är fransk vädur förresten och 1½ gammal!(:

Väldigt intressant detta!