Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 311 ggr
[Chouchou_]
0

Första kaninen

Hej allihopa! Imorgon ska jag äntligen hämta hem min lilla dvärgvädur efter en låååång väntan ;)

Vad borde jag tänka på när jag hämtar den från uppfödaren och kör hem den? Resan är liiite lång på ungefär 40min och vill inte att lillen ska stressas för mycket, funkar det att ha den i en vanlig djurtransport med en filt över så att det blir mörkt och inte för många nya intryck utifrån?

Vad borde jag tänkte på dom första dagarna? Borde jag lämna den ifred tills den har vant sig vid den nya miljön? Kan tänka mig att det är ganska stressande att flytta från uppfödaren.

Hur ska jag närma mig kaninen i början och få den tam och hur ska jag få den att lita på mig?

Hur mycket pellets ska en dvärgvädur på 8v ha? Vilka sorts pinnar kan jag ge till den och ska man börja ge pinnar som den kan gnaga på på en gång?

Vilka sorts pinnar är bäst att ge och finns det några jag borde akta mig för? Har otroligt många äppelträd på tomten, funkar dom att ge året runt? Funkar gran?

Finns det något mer jag borde tänka på? Alla tips? uppskattas enormt!

[Charlie_olivia]
0

Ja, du kan ha den i en vanlig transportsbur, men ha en filt eller liknande i den.

Lämna den ifred i buren första dygnet så att den vänjer sig vid alla nya lukter mm. Du kan sätta dig utanför buren (om det är en innekanin) och öppna luckan så får den hoppa ut till dig om den vill det, och klappa den lungt oså.

Äppelkvistar och gran går bra att ge, men ge inte för mycket gran. Björk ska du inte ge på vintern för det är giftigt då.

www.kaninmagazinet.se har bra information🙂

fsigge
0

jag brukar ge en halv dl pellets per dagtill en kaninunge tills dom är runt 5 månader gamla, då ger jag 1 msk per dag eftersom att min hona är duktig på att lägga på sig om hon får för mycket

Frida