Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2566 ggr
Mannez
0

Hur många kullar?

Hej, då jag vet att många har delade åsikter och tankar när det gäller hur många kullar man tar på en hona varje år, samt hur lång tid nu väntar mellan kullarna.

Så frågan är, hur många kullar tar du max på varje hona per år och hur länge vill du låta henne vila.

Personligen tycker jag att två kullar om året går bra och mellan kullarna bör hon få vila minst en månad och det gäller enbart om den första kullen var ganska liten, alltså ingen dunderkull på exempelvis åtta ungar. Är det en större kull säger jag minst två månaders vila.

Sedan får hon vila resten av året.

Hälsningar Amanda och kaninerna

tlover
0

Vi har inte fått bort så många kaniner så att vi skulle vilja ta två kullar till (vi har två aleshonor) men hon som är vår favorituppfödare kör alltid med minst 2 kullar/år då det visst ska ge bäst kullar (blandannat en annan uppfödare som hade hållit koll)

när väl den andra kullen blir får man se på honan helt enkelt, vi har nämligen aldrig fått nån kull på mindre än 8 ungar men våra honor verkar klara det super. men jag skulle nog låta henne vänta mellan ungarna är flygfärdig och hon paras igen.

Skulle försäljning, höskörden och slakt gå bra skulle man nog kunna ta en tredje kull men mer vill jag inte ta än så länge även om det mest är av praktiska skälv (vissa honor klarar säkert mer galant)

och jag skulle nog helst vänta 4 månader mellan kullarna (tills ungarna blir 8 v vänta en månad, para) om inte hon är jättepigg så man kan få undan kullarna (nu syftar jag på två) under sommaren.

l'm back

Agda
0

Jag tar vanligen bara 1 kull per hona och år. Anledningen är att jag har en del honor och vill försöka hålla mig till runt 10 kullar/år i kaningården. De gånger jag tar två kullar på honan samma år är för att jag inte fått det jag velat i första kullen. Har honan fått väldigt få ungar i första kullen parar jag om henne när de ungarna är runt 5 veckor (om hon är i bra skick d.v.s.), annars kan det få gå någon månad emellan kullarna.

Fridaaaa
0

Skulle jag avla, skulle jag ta 1 kull/år, inte mer.
Max 2-4 kullar/hona beroende på honan. (totalt då alltså).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mickis1994
1

Främst beror det på honas kondition, men förutsatt att hon har bra kondition 1-2 kullar per år. Men även t.ex. kull i jan, juni, december och sedan vila året efter, fast det är snarare undantaget. Normalt sätt vill jag att honan ska få vila minst 4 från att första kullen föds.

När jag har min kaningård "full" så att säga kommer jag troligen ha 2-5 kullar per år.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[RC1393]
0

2 kullar per år har jag som max och max 5 kullar/hona totalt, men båda beror ju lite på honan i fråga också. 

Jag tycker en hona ska få vänta åtminstone 3 månader efter att första kullen flyttat ut. Sen efter andra kullen skulle hon få längre vila.

tilde&twix
0

Två kullar per år tycker jag, max. Jag tycker då att man bör ta en på vårsäsongen & en på höstsäsongen om man så måste ta två kullar. Sedan tycker jag att en hona kanske ska passa i Avel i tre-fyra år beroende på individ, hull och antal tidigare kullar.

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

RebeccaG
0

Jag tror på en skonsam Avel, så max en kull per hona om året, men inga kullar efter 4 års ålder(på lejonen), efter det blir det till att njuta av livet :)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

tilde&twix
0

#7 Nej, det håller jag med om. Dock kan jag tycka att man kan hålla på lite längre inom hoppavel då honorna oftast har bra hull längre än djur som inte aktiverar sig på samma vis. Hade aldrig tagit kull på mina lejontöser efter cirka fyra som du sa :)

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

[neptunens]
0

Inte mer än 2 kullar per år/hona. Antingen två ganska täta, (om hon är i bra skick osv såklart) eller en på våren och en på hösten.
Hur länge de kan vara i Avel beror ju helt på, det får man ju se till individen precis som med allt annat.🙂

Zabbio
0

***raderat**** Nä, jag ger mig inte in i denna diskussionen förresten :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.