Pälsfläckar
För flera månader sedan hade min kanin en fläck på huvudet på några milimeter i diameter som hade kortare päls. Jag gissade att han hade kliat sig och tappat päls därför. Nu såg jag att han har en fläck mellan skulderbladen där pälsen är kortare och där det bara finns "ytterpäls", den mjuka "innerpälsen" finns alltså inte under där.
Varför blir det så? Han har inget sår och har inte ont (när jag undersökte fläcken så lade han sig ner i "åh, klappa mer"-ställningen) och ingenting annat verkar konstigt eller annorlunda.
I've got one word for you: skabb (cheytella, eller fur mites.. två olika sorter tror jag finns.. åtminstone) jag tror du ska ta till vet.
Det är vad jag tror på din beskrivning, men jag kan ha fel. Posta bilder!
Mellan skulderbladen har nästan alla korthåriga mindre päls, iaf av mina erfarenheter
Jag var hos veterinären och hon såg ingenting och förstod inte vad det kunde vara. Det är skumt faktiskt. Jag har inte sett päls någonstans (kan ju ha legat i högar av strö och hö dock). Ännu skummare att jag inte skulle ha sett om han var helt kal där, vilket han borde ha varit vid något tillfälle. Jag förstår verkligen inte det här. Veterinären avfärdade dock skabb och kunde inte komma på någon annan orsak.
#2 Det är inte "naturligt" kortare päls utan ett område där pälsen helt tydligt har tappats och växt ut igen.
Skumt.. och det skedde typ bara över en natt?
Inte så att han kan ha skavt av det genom att klia eller nåt annat?
Låter som ett spännande mysterium.
Om du kommer fram till vad det var får du berätta.
#4 Nja, jag såg att pälsen var kort där ungefär när jag skrev det här inlägget och nu växer den mer hela tiden. Jag funderar på om päls kan ha legat över så att jag helt enkelt har missat det. Mellan skulderbladen är det väl möjligen lite knepigare att se än på andra ställen, men å andra sidan brukar vi mysa genom att jag kliar honom bakom öronen och gosar in näsan ungefär där. Jag BORDE ha upptäckt det, vilket verkligen förbryllar mig :D Jaja. Det verkar hursomhelst inte vara något allvarligt, så jag tror att det är bäst för mitt förstånd att jag inte funderar mer över det här nu, haha. Men jag ska uppdatera om jag hittar en förklaring :)
Det är antagligen så att han har kliat sig och skavt av det, är min teori just nu också. Eller hoppat på något olyckligt sätt och skavt av det mot något? Ingen tillstymmelse till sår eller sårskorpa dock. Jaja, blir som sagt inte klok på detta, haha.
Jag vet att det här är en gammal tråd, men jag undrar hur det gick sen? Jag har nyss upptäckt samma sak på min kanin, en rex. Han har kortare päls mellan skulderbladen och på en prick på ena sidan. Hela han är svart, och bottenpälsen liksom vitluddig, men just på dessa ställen är bottenpälsen helt svart och kort. Vad kan detta vara?
#6 Det hände inget mer, tror att det var en oerhört lokal fällningsvariant! :)