Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 591 ggr
tinaa55
0

Varför inavlar man?

Har fattat att det finns ett syfte med det, någon som har lust att förklara varför? 🙂

Mannez
1

Vissa inavlar för att kolla om linjerna är fria ifrån defekter och bettfel :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

RebeccaG
3

Jag inavlar för att "testa" en ny linje djur. 
Det är ingen ide att avla & avla, sedan efter ett par år poppar det upp bettfel/genetiska deffekter och man måste ta ett stort antal djur ur Avel, då man inte vet exakt VART problemet kommer ifrån. 

Bättre att stoppa problemet så tidigt som möjligt, ifall det finns problem så kommer det med största chans poppa upp vid syskon/syskon-, far/dotter eller mor/son parningar🙂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

tinaa55
0

Förstår jag det rätt nu:  man avlar för att se om det dyker upp någon genetisk defekt hos ungarna?     Vad gör man av de ungarna i så fall?

RebeccaG
0

#3 Man tar bort ungarna & tar "det nya" i linjen ur avel👍

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

tinaa55
0

Avlivar dem alltså?

Tack snälla för svar, har undrat över det ett bra tag!

Mannez
1

Avlivar, säljer som kelisar med avelsförbud eller behåller. Man bestämmer själv. Men i de linjer där bettfel och defekter dykt upp ska den linjen inte avlas vidare på.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Zabbio
1

Man kan även linje-avla för att befästa en positiv egenskap innan man avlar ''ut'' igen.

Inavel/linjeavel leder till att egenskaper befästs och förstärks, både positiva och negativa. Finns det ''inga'' negativa egenskaper så blir det de positiva man behåller (exempelvis färg, storlek, rexpäls eller lejonman eller vad man nu är ute efter). ;) Finns det däremot negativa egenskaper så brukar de dyka upp. (ex. bettfel, någon extrem kroppsform som orsakar problem, dvärg-gener osv). Det är dock inte alla i kullen som får problemet, men om en unge får ex. bettfel så kan man väl nästan utgå från att alla ungarna + föräldrarna bär på en bettfelsgen, som kommer ge bettfelet igen om de träffar en annan kanin med en bettfelsgen också.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tinaa55
0

Tusen tack för intressant info! 👍