Kolla tänderna
Har problemet med att Riki är helt omjlig kolla tänder om man inte är två. en som håller han och en som får använda en godis eller något och titta. Han hugger direkt om man gör det eller kastar sig bakåt. Vet inte hur jag ska göra alls. tränat allt annat och han har slutat sprätta så mycket när man tar upp eller rör hans öron. men tänderna verkar omöjligt träna bort. tips??
~End of all days begins every day~
Är det för att du vill kunna kolla tänderna som du tränar på det, eller är du osäker på om han har bettfel eller liknande? Om det bara handlar om att kolla en gång så kan en veterinär fixa det. Lycka till! 🙂
Hälsningar,
Ninni :-)
#1 Nja, jag vill mer träna :) så man kan kolla han om det skulle ske något sådant händer. för bettfel har han inte . Äter med god aptit och går upp i vikt. Tuggar på allt om man säger så. ;)
Viktigt kolla tänder regelbundet ju så du får nog kämpa på. Mina
lägger jag upp o ner i knät ( huvudet neråt och kläm ev fast öronen mellan knäna. Betämt tag över huvudet/ögon med vä hand och kolla mun/bett med hö hand och vä pek+tumme hjälper till. Aldrig varit med om att någon bitit i den positionen o sällan sprattlat..
Upp och ned i knäet är en bra ide. Ta också lätt tag i nackskinet när du vänder ninisen. Då startas en reflex så att kaninen spelar död. Om du då håller kaninen med ena handen på bröskorgen borde den hålla sig lugn. Om du släpper kan det vara att ninisen direkt börjar sprattla och försöker hugga, rivas och fly. resten har zexagena redan förklarat.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
okej :) Tack #3 och #4 :D då får jag försöka det sean just nu är han mest upprörd mamma hållit på med han med det.
Jag rekommenderar också att du försöker lägga honom på rygg i knäet. Det har fungerat bra med mina kaniner, då kan jag göra det själv utan hjälp av någon annan. Och vid behov även klippa tänderna. Men klippa tänderna bör man lära sig av någon som kan, innan man eventuellt gör det själv.
Tack :D allihopa jag kunde kolla tänderna utan att han högg nui när vände han på rygg. fått höra kaniner ska inte ligga på rygg. men tame sjutton jag slapp bli biten. hans bett ser riktigt bra ut så riktigt nöjd. :) #6 vem kan lära ut klippa tänderna då? känner ingen som gör sådant utan alla åker till vet
Kanin tänder ska inte klippas för då blir det spricker i emaljen utan man slipar ner dom och det ska en bra veterinär göra helst en tandläkar veterinär
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com