Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 676 ggr
natha-mjau
0

Mjukt underlag

Behöver tips? hur jag ska göra i buren.
Jumjum har problem med sina tassar, så just nu har jag gamla stolsdynor som underlag, sedan matta, spån och halm.
Hans sambo Belle tycker mycket om att gräva och blir lätt rastlös på nätterna vilket gör att hon biter och krafsar sönder mattan och nu har även Jum börjat göra det.
Vill ju absolut inte att dem ska komma åt fyllningen i dynorna.

Hur ska jag göra för att få ett bra underlag? Tjockt med spån&halm hjälper inte.
Jag -måste- ha madrass!
Tänkte att det kanske går att köpa en skumgummi madrass och göra ett överdrag med waxduk och sedan spån&halm.
Kan kaninerna gräva sig igenom waxduk?
Eller har ni några ideér? Det ska vara mjukt, hållbart och gärna så billigt som möjligt.

ninor
0

Vet inte om de kan gräva sig igenom vaxduk, dock har mina kaniner varit fenomenala på att äta vaxduk. Inte speciellt bra. Så ska du ha vaxduk får du nog hålla lite koll så de inte börjar smaska på den.

natha-mjau
0

#1 precis… Behöver något som är hållbart som de inte kan smaska i sig. Men det ska va mjukt samtidigt.

AkaiTsuki
0

Vaxduk kan de definitivt gräva/äta sig igenom 😕

//Joanna

natha-mjau
0

#3 suck :(
Lite tråkigt att köpa nya mattor hela tiden.. Det är inte bra när dem tuggar sönder det och de kan slinka ner någon bit.

Köpte en rätt bra från ikea för några månader sedan för 199kr.. Den höll jättebra när dem grävde. men var borta i 4 dagar när mamma passade kaninerna och då fick dem tydligen så tråkigt att dem bet sönder mattan ändå..

zezagena
0

Vaxduk är nog inget större poblem för kanintänder. Gamla trasmattor är ju rätt billigt o ofarligt. Om du lägger den dubbel med halm emellan kanske det funkar ett tag annars är nog tjockt lager med spån det bästa alternativet