Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 2910 ggr
[steffie00]
0

kaninhoppnings-tråd!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är alla kaninhoppnings videos och bilder välkomna! Först ut är Mini Hopp när vi hopptränar hemma.😃

*~HamsterHamster~*
0

Åh vad bra ninisen hoppar :)

Fast jag kanske verkar elak och omöjligt dum när jag säger detta… Kaniner är flyktdjur det är absolut mot djurets natur att ha det på koppel. Om kanine inte vill ska du sluta det är som att tvinga kaninen hoppa över.  Sorry men jag är absolut emot Kaninhoppning :(.

I tyskland anser många att det är djurplågeri.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Anoki
7

#1 Visst ska man inte tvinga kaninen till att hoppa. Men det är betydligt fler kaniner som älskar sporten än dom som ogillar den.

*~HamsterHamster~*
0

Det är många som petar, drar i kopplet, nuddar den på baken med foten. Snart så ser kaninerna ingen utväg längre än att göra så som ägaren säger. De är ju inte dumma ;)

Jag vill inte vara elak delar bara med mig av mina erfahrenheter. Jag ville göra kaninhop men jag hade en kanin som hatade koppel och sele. Den bet mig och rev sedan dess visste jag att detta är en olämplig sport för kaniner. Kaniner ska ha så mycket plats att inge sport ska behövas.

mvh, HamsterHamster

Anoki
7

#3 Självklart finns de dom som skapar obehag för kaninen. Men det betyder inte att ALLA kaniner har upplevt detta under träningen. Man ska behandla kaninen med sunt förnuft. Vill kaninen inte hoppa ska man inte tvinga den.

tussen12
3

#3 synd att du upplever det så. Men det är absolut långt ifrån alla kaniner som inte tycker om att gå i koppel eller hoppa. Det finns självklart kaninhoppare som drar lite kraftigt i kopplet eller stressar kaninen. Men då är det klubbens ansvar att lära ut hur man ska hantera kaninen. Jag är själv inte imot Kaninhoppning (kanske för att jag är en kaninhoppare..;)/. Men jag blir själv lite irriterad när någon som har/haft en kanin som hatat att gå i sele, men det finns ju mycket mer än en kanin i världen. Mina kaniner älskar selen, och sporten!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

*~HamsterHamster~*
0

#4 Bra att du ser detta så… Men kan du verkligen lova mig att du inte drar i koppel eller ha petat på din kanin?  Jag sa aldrig alla jag sa många…troligen de flesta.

Men aja jag kan inte göra något åt saken var och en får bestämma själv om de vill behandla sina djur som de ska behandlas eller något annat.

mvh, HamsterHamster

tussen12
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 du får det att låta som att vi verkligen plågar kaninerna. Men jag kan verkligen säga att kaninerna som hoppar älskar det. Mina brukar få skutta lösa och hoppa över ett hinder om dom vill, utan sele eller tvång. Som du kan se på bilden.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Anoki
4

#6 Alla har olika syner på att dra i kopplet. Jag kan inte säga att jag drar. Under krok så styr jag, vilket görs för att kaninen ska veta vilket hinder som är på tur, och detta görs mjukt.

Cilia.Teddytöserna
4

#3 peta gör man inte för att tvinga kaninen att hoppa sen har jag Aldrig sätt en kaninhoppare peta med foten på sina kaniner så det har du nog fått fel information eller sätt fel. Sen om kaninen inte vill så vill dom inte dom är envisa djur med starka viljor. Om dom inte vill så gör dom det inte punkt slut liksom. Att dra i kopplet är inte okej under tävlingar, domarna säger till om dom ser att man drar i kopplet. När en kanin stannar vid ett hinder brukar man putta den lite vid rumpan för allt ge den lite tid och för att den sak reagera på hindret. Om kaninen inte hoppar över det så kan man välja att lyfta kaninen över hindret eller försöka igen. Om kaninen inte velat hoppa skulle den inte tävlat för den måste ju ha viljan att lära sig det först. Eller hur 😎

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

pernillaoscarsson
0

#1 Det är absolut emot kaninens natur att bo i fångenskap. Det av något borde i sådana fall vara djurplågeri.

Min kanin älskar att hoppa och då är det inte för att jag tvingar honom. Jag har sällan koppel på honom då han hoppar, utan han har hinderna uppställda i trädgården så får han hoppa ifall han vill. Jag har aldrig tvingat honom till det utan jag har visat honom hur han kan göra och hoppar han får han belöning. Sedan väljer han själv, antingen för att han vill ha godis eller för att han tycker det är kul, att hoppa. Jag har tre andra kaniner jag har gjort likadant med, men ingen av dem gillar det, därför hoppar jag inte med dem.

Kaninen i #0 ser inte ut att vantrivas med att få hoppa och jag tycker inte att TS verkar tvinga honom till något. Men självklart får du tycka som du vill :)

pernillaoscarsson
0

Imse hoppar och verkar älska det? :)

RebeccaG
12

#1 Har du någonsin hört uttrycket: 

"You can lead a horse to water, but you can't make him drink."

I min synpunkt:
Du kan leda kaninen till ett hinder, men du kommer aldrig kunna TVINGA den att hoppa😉

Ska ni argumentera om vad som är onaturligt för djur & inte så kan du väll ringa till svenska ridsportförbundet & gnälla med?
Det är väll knappast naturligt för en häst att bli tvingad på sadel träns, utföra onaturliga rörelser med 70kg extra på ryggen, hoppa skadligt höga hinder, springa i ett rasande tempo genom skogen eller ens hållas inlåsta i boxar?

Är det naturligt för kaniner att hållas inlåsta i burar utan grävmöjligheter?

Nej, självklart inte. 
Men bara för att du tycker att det är ett onaturligt beteende betyder inte det att djuret lider. Kaninen på videon verkar vara välmående & har ingenting emot kopplet. 

Självklart ska man aldrig peta med fötter/slita i kopplet eller liknande, men hur ofta ser man sådant förekomma?
Hade jag sett sådant beteende hade jag på rak arm skällt ut människan, men 90% av alla kaninmänniskor har sunt förnuft & vill aldrig skada sina niner. 

Att din kanin bet/rev dig för att den hatade kopplet gör inte sporten till en dålig sport. Det betyder bara att din kanin inte trivs med det & då får man som kaninägare respektera kaninens vilja.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

pernillaoscarsson
4

Och en till med ett högre hinder några månader senare :)

[steffie00]
0

Han älskar verkligen hoppning, och jag tycker inte att det är djurplågeri om kaninen tycker att det är kul. Han är ganska ny på hoppning så kan vara lite problem med hinderna ibland, annars i övrigt är det inga som helst problem. Han vill verkligen, och det märks! Men som #10 säger, får du självklart tycka som du vill! :)

Ps, försök undvika kommentarer och diskutioner! 🤫

EmmZen
6

Väldigt enkelt..

Kanin = gillar hoppning = HOPPAR

Kanin = gillar INTE hoppning = HOPPAR INTE

*~HamsterHamster~*
0

Bra om era kaniner hoppar frivilligt. Min Caffé latte älskar också att hoppa men hon har aldrig haft koppel på sig och jag har aldrig petat på henne för att hon ska göra någonting.

Dessutom är mina kaniner inte inlåsta i bur utan grävmögligheter.

De har Tre stora grävlådor en med Hamp strö, en med leksand och en med jord. Dessutom lever de på 42 kvadratmeter året om och på sommaren har jag kommpostgaller som förstoring då blir det till nästan 65 kvadratmeter. Under upsikt är de ute då. dessutom matar jag dem också naturlig vilket gör att jag inte slösar en krona för kaninmat på sommar och höst. På vintern dock får de morötter, palsternacke, röbetor, kå, fänkål och mycket mer.

Det blev lite off-topic men aja det var sista kommentaren här.

mvh, HamsterHamster

Fridaaaa
5

#16 Att "peta" på kaninen behöver inte vara något negativt heller. Vissa kaniner behöver en extra "push" för att komma igång, precis som vi människor ibland för att komma igång 🙂 Så beror ju på hur man gör det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

EmmZen
4

#16 Om du endast har ett koppel runt halsen förstår jag att din kanin/er inte gillar det! Det är ju djurplågeri om något! Jag behöver inte hävda mig genom att skriva hur bra mina kaniner har det i sina burar och aktivering genom hoppning. För mina kaniner får det BÄSTA, alltid!

Peak303
3

Zapp när han tränade en gång. 🙂

Kan säga att denna kaninen har verkligen hoppningen i sinnet, sätter man ner honom och där är ett hinder så flyger han över hindret/hinderna utan problem. Jämfört med min dvärgvädur som lägger sig platt ner framför för att visa att han inte vill. 

Man ser ganska lätt vilka kaniner som inte gillar att hoppa och vilka som gör det. Min gamla hane här hemma brukar vara med på träningarna där han brukar få springa fritt och hoppar då när han själv känner för det.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

pernillaoscarsson
0

#16 fast hur bra din kanin än har det hos dig så är det lika onaturligt för dem att ha det så som att bli lärda att hoppa över hinder ;) Som TS sa, kan vi inte försöka hålla tråden utan diskussioner och bara lägga upp relaterade inlägg? ;)

ninen DH
1

#6 "SKA BEHANDLAS" ?! Vad menar du med det? Så du menar att när jag nu idag ställde in ett hindet i ena kaninens Hage hoppade den över det extremt många gånger för att den kännde sig tvingad?! #20 förlåt! Reagerade bara över vad hon/han skrev, här är en bild på ena min kanin Nellie som förra ägaren tog

EmmZen
0

#20 Jag lär inte mina kaniner att hoppa, de hoppar av fri vilja, om de vill hoppa. Vad tror du harar och vildkaniner gör i det fria? Tror du att dom tänker såhär : Oj, titta en rot eller gren ligger mitt framför mig. Då måste jag ta en annan väg.. Nej dom hoppar såklart över.

IdaL
3

Ni som vill diskutera ang Kaninhoppning kan väl starta en egen tråd? Bättre att tråd håller sig till vad den är menad till, dvs. visa videos ovh bilder på kaniner som hoppar.

Här har vi en bild på min lilla Javelin som hoppar :)

[Shackalen]
2

Min kanin Shackalen hoppar, sen en bild från idag :)

http://www.youtube.com/watch?v=fa5QaaiCGNc

EmmZen
1

#24 Gulligt ansikte 🙂

[Shackalen]
3

#3 Du vet antagligen inget om Kaninhoppning så varför kommentera. Man ser tydligt om en kanin gillar att hoppa eller inte. Kul för både ägaren och kaninen. Kaninhoppning är INTE djurplågeri, annars är ju hund-agility och hästhoppning djurplågeri också.

EmmZen
2

#26 Bra sagt! Håller med!

RebeccaG
5

Hippi (Sagornas Tyra) hoppar för glatta livet❤️

| Youtube

[steffie00]
0

Kul med så många kaniner som hoppar! De tycks älska det!😃

Och snälla, sluta diskutera om det här. Ni kan ju ta kontakt i PM istället. :)

Papaya
3

Benjamin flyger lite lagom sådär.. 😃

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

RebeccaG
8

Opal tar i, för att vara SÄKER på att klara hindret😂

| Youtube

Anoki
6

Link's andra tävling. :')

Peak303
3

Bentley när han hoppade i somras 🙂

-'  Malin Hultman

Papaya
5

#31 Opal är ju för go! 😍

Längtar tills det blir gröna gräsmattor att tävla på igen! ^^

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Peak303
2

Astas första träning ^^
Fick inga bra när hon var i luften men hoppas på ngn bra på hennes debut. :D

-'  Malin Hultman

[steffie00]
0

Njuter av att titta på alla bilder och videor! Vad duktiga era kaniner är! 👍

#35 haha! Så gulligt! 😃

EmmZen
1

Har lite roliga "bakifrån" bilder 😂

Först ut Cindie

EmmZen
1

Här kommer nästa bakifrån bild på lilla Ludde 🙂