Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 709 ggr
[Anamalar]
0

När får kaninen hakpåse?

Jag har två kaniner som jag tänkte ställa ut i maj. Honan är då ca. 11 månader. Jag hade i från början tänkt ta kull efter att hon stambokförts, men funderar på att göra det tidigare. Jag är lite orolig för att hon kommer att få hakpåse om hon inte får en kull innan utställningen då jag har hört att det är vanligt hos honor som inte fått ungar. Jag är dock lite rådvill då jag tänker att hon kanske inte hinner återhämta sig helt efter en kull ungar till maj. Skulle gärna ta emot lite funderingar…

[Sparkle]
0

Den får en hakpåse av lite olika anledningar.

Vissa får det när de börjar bli ganska, överviktiga och andra har det i rasen

Peak303
0

Några av mina tidigare kelhonor fick det då dem hade haft kullar då dem använde så mycket energi att jag fick ge dem extra mat som de satte på hakan istället. 

Jag har inte hört något om att honor som inte fått kull får det lättare. Beror mer på foder och Motion kaninen får skulle jag vilja säga. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

RebeccaG
1

#1 Stämmer inte helt 100. 
Hakpåse är ärftligt & har 1 förälder det är risken stor att avkomman får det med. Det är inget ras-relaterat.
Kaninen behöver inte vara överviktig för att få det, men självklart är det en av faktorerna.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Katti
1

Men mest beror det ändå på utfodringen! Jag har dvärgvädurar och inga av mina unga kaniner har hakpåse (under två år eller så), däremot i stort sett alla omplaceringskaniner och inackorderingar som kommer hit… Även de som kommer från mig från början, med föräldrar utan hakpåse!

Ofta är det i samband med en kull som honan får hakpåse, helt enkelt för att man ger mer kraftfoder då.

[Anamalar]
1

Okej, tack för alla svar! Då är det i alla fall ingen fara att vänta med kull till efter utställning.🙂