Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 10614 ggr
[Yasminjohanna]
3

Råd efter kastrering??

Min lilla hane ska kastreras nu i januari.

Vad bör jag tänka på efteråt? Känns obehagligt, har nämligen lite fobi för sår,stygn etc. Känns jobbigt att utsätta honom för det men det är nog det bästa.

Vad gör man efter kastreringen? Hur ska det vara i buren och får de smärtstillande? Tacksam för alla tips?.

Delilah81
0

Har kastrerat en av mina hanar, men ska göra det med en till när han blivit könsmogen.

Man bör hålla rent i buren, och kolla såret varje dag efteråt.

Tror inte det var så mycket mer, smärtstillande fick han inte.

[Yasminjohanna]
1

Okej, ska de få vara ute och springa något eller bör de hålla sig inne i några dagar?

Delilah81
0

Min hane var ute som vanligt..

Jag fick med mig skriftlig information från veterinären, men har tyvärr inte kvar den.    Men det var inte så mycket mer än att hålla rent i buren och hålla koll på såret.

proxima
2

Kräv att få med smärtstillande från veterinären är mitt råd! Metacam ger man i munnen och har en mycket bra smärtlindrande effekt på kaniner. En kastrering gör naturligtvis ont och min erfarenhet är att de återhämtar sig dubbelt så snabbt om de får smärtlindring de tre första dagarna efter operationen än om de inte får smärtlindring.

Kolla även upp så att veterinären är van att söva kaniner och att de inte har några märkliga föreställningar om att kaninen ska ha tratt efteråt, det bäddar nämligen för matvägran som kan leda till förstoppning. Se till att kaninen har det varmt och fri tillgång på mat han gillar, och förstås även hö och vatten.

Lycka till :)

ninen DH
2

Tidningspapper och handdukar i buren och höet i höhäck (om han inte redan har det), smärtlindring är bra om dom får men inget måste… det du behöver veta får du veta/kan fråga hoss veterinären :) det kommer gå fint!

[Yasminjohanna]
0

Tack för alla era svar.

Ska fråga efter smärtlindring!!

Delilah81
0

Glömde skriva att min hane var lite trött timmarna efter operationen, men annars var han som vanligt, behövde inte återhämta sig, utan när vi kom hem och jag satte honom i buren, var det som inget hänt..

[Yasminjohanna]
0

Härligt, hoppas det går bra för min lille när det är dags.

Tack för era tips? ❤️

*~HamsterHamster~*
0

Det kommer nog gå bra önskar lycka till och trycker tummarna han kommer må mycket bättre efterråt :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

EmmZen
0

Jag har varit med om när 2 av mina honor har blivit kastrerade och en hane som jag hade förut. Du kommer nog inte flippa ut av sår och stygn på en hane, för det syns knappt! Honorna är mycket, mycket större ingrepp och har större sår.

Han kommer vara lite groggy när du hämtar honom. Blir sig själv efter ett par timmar eller ett dygn senare. Ha koll på honom så han äter, dricker och kissar/bajsar bra under de första dagarna. Du behöver ha tidningspapper i hela buren som ska bytas varje dag och helst höhäck. Titta till såret varje dag eller låt nån i din närhet titta på det om du känner obehag. Han bör vara i buren de första dagarna och inte hoppa och skutta så mycket. Efter ca 14 dagar bör han vara helt återställd :) Och kan hoppa, springa och leka som vanligt.

Detta var mina erfarenheten ;) Lycka till!

hobbymupp
0

#4, Bra inlägg! Håller med om allt!

Jag tycker också du ska be om smärtlindring :) Och se till att ha critical care hemma, om han skulle bli kinkig med maten. Jag tryckte i min tös (iofs större operation med hona) både smärtstillande och critical care första kvällen (och smärtstillande 3 dagar) och hon kom igång jättefort! Första kvällen hängig, men andra dagen nästan tillbaka på banan igen. Honor ska iaf hållas inne i bur när de är kastrerade så de inte anstränger stygnen, så du kanske får låta killen ta det litta lugnt iaf :)

[Yasminjohanna]
0

Okej, ska köpa hem lite CC också innan det är dags så jag har utifall att…

Vi har ju pläd i buren och nu undrar jag varför ni alla menar att man ska ha tidningspapper? Är det pga hygienen med ökad infektionsrisk?

Tack för alla era svar, ni är guld.

EmmZen
0

#12 Det ska vara enkelt att städa och kiss och bajs ska inte kaninen trampa i när han har ett sådant sår. Du kommer få info från veterinären och papper på allt som ska göras/tänkas på.

[Yasminjohanna]
0

#13 Okej, tack!