Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 519 ggr
claris96
0

Behöver tips om utställning?

Jag funderar på att ställa ut! Men vad är det egentligen som gäller? :)

Anoki
3

Mycket, läs lite på skaf.info så får du reda på en hel del.

claris96
1

Några tips?? #1

Anoki
1

#2 Det är väldigt mycket och att skriva ett inlägg med allt, det är helt enkelt för mycket.

claris96
0

Okej, ska läsa de där men får hoppas att nåågon vill dela med sig av lite tips? eller erfarenhet :) #3

tussen12
0

Vilken ras? är det du vill ställa ut? 🙂

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

RebeccaG
4
claris96
0

#5 Lejonhuvad dvv 🙂

tussen12
1

#7 Då kan jag tipsa om Amanda Söderström, Hon ställer ut lejonhuvade dvv. Kaprungs kaniner (Stav..) finns på Facebook 🙂Hon borde kunna hjälpa dig.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Mannez
1

Det är jag som är Amanda :) Kan skriva lite tips? så fort datorn är igång

Hälsningar Amanda och kaninerna

Mannez
2

Sådär ja, datorn är igång! 😃

Vi börjar med utställning för raskaniner (Alltså inte PET klass)

Först och främst, som är prio ett när man vill börja med utställning är att vara medlem i Sveriges kaninavelsföreningars riksförbund (SKAF). Då får man tio gånger om året tidningen "Kaninuppfödaren". I den hittar man utställningsannonser till aktuella utställningar.

Man behöver även ha en renrasig kanin med godkänd stamtavla, den måste också vara ringmärkt eller öronmärkt.

Anmälan till utställning sker antingen genom anmälningssedlar som skickas in via snigelpost, eller så kan man maila in sin anmälan.

När det väl är dags för utställningen ska kaninen vara kloklippt, borstad, ha rena tassar och ha en korrekt vikt. Lejonhuvade kaniner och lejonhuvade dvärgvädurar får inte ha sk. kjol när de ställs i A-klass. I B-klass är det däremot tillåtet. Har kaninen kjol och ska ställas i A-klass måste du trimma bort den.

Vid utställningen ska kaninen sättas in i sitt utställningsfack, där ska kaninen stanna hela dagen (förutom vid bedömning). Kom ihåg att ta med vattenskål/flaska, ibland kan hö behövas.

Vid bedömningen hämtar särskilt utsedda bärare kaninen, bär fram den för vägning och sedan till domaren.

När bedömningen är avklarad bär bäraren tillbaka kaninen till sitt utställningsfack och inom kort sätts bedömningskortet upp på buren.

Efter prisutdelning är det bara att packa ihop och åka hem. 🤪

Sedan finns det också keldjursbedömning (PET klass) på ett fåtal utställningar, där får alla kaniner ställas ut. Oavsett ras, färg, kön eller ålder. Kravet är dock att den måste vara över 4 månader. Kaninen behöver inte vara renrasig eller ha stamtavla.

Vid keldjursbedömning kollar domaren på kaninens välmående, att den är ren, i bra kondition, har klippta klor, ren, inga tovor och att den verkar pigg och glad.

Tyvärr har jag inte så stor erfarenhet av keldjursbedömning.

Det var lite tips? iallafall 🙂

Hälsningar Amanda och kaninerna

claris96
0

Tack så jätte mycket för tipsen! #10