Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 9829 ggr
dragonstar
12/20/13, 11:22 PM

Kaninbur innomhus

Kaninbur innomhus. Kan de på djurafärerna funka? 

Vad för bur skulle ni ha?

Och hur mycket luktar kaninerna?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Moppie
12/20/13, 11:26 PM
#1

Skulle säga att man ska bygga egen så får man en stor bur med de måtten man vill ha( Minsta mått för dvärgkaniner 100x50x50 ). Har man inte möjlighet till det funkar inneburarna bra så länge dom är godkända. 

Honor tycker jag inte luktar särskilt mycket men hanar luktar och skvätter mycket, Vill du ha mindre lukt ska du inte använda spån har jag hört.

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

hobbymupp
12/21/13, 12:05 AM
#2

Finns 150x70 i vissa butiker, mindre skulle jag inte haft. Jag har byggt själv 200x80 o där sitter de bara när jag är i skolan. Innekaniner kan ju gå lösa en hel del om man bara kaninsäkrar!

Kaniner luktar en del om man inte är van (typ jag känner knappt nått). Speciellt okastrerade, de kan lukta riktigt mycket.

dragonstar
12/21/13, 1:04 AM
#3

Såg att de hade en som var marinblå med gul gallerlucka den såg ut att vara den största och den kändes som att den funkar för en liten kanin.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

MarHai
12/21/13, 8:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har en kanin inomhus i en innebur med måtten 150x75x63. Köpte buren på bromma zoo.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Evelina!
12/21/13, 8:52 AM
#5

Jag har likadana burar som #4 till tre av mina kaniner, minsta kaninens bur är 120x60 och är verkligen i minsta laget enligt mitt tycke, men försöker låta henne vara ute och springa en del. Angående lukten så tycker jag inte att det luktar alls. Jag har bara honor, de går på spån som jag byter ut helt och hållet en gång i veckan.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
12/21/13, 9:09 AM
#6

Beror på måtten, jag har en som är 150x60, stor bra bur 🙂 Finns lite större också.

Nja jag tycker personligen inte att de direkt luktar, ju skvättande hanar luktar blä tycker jag. Har två honor inne nu, luktar knappt 🙂
Har Easyströ om bottenströ.

Skulle inte ha under 120x60 bur till kanin, alltså inte under 0,6 kvm (för min del, till kanin under 2-2,5 kg i sådan bur)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Chantius
12/21/13, 10:46 AM
#7

Om jag bara får göra en liten instickare på temat burar: Vad anser ni om tvåvåningsburar? Inomhus alltså. Hiss eller diss? Funderar över om det är ett bra sätt att få mer yta utan att buren tar större plats.

Fridaaaa
12/21/13, 12:50 PM
#8

#7 Bättre med stor bur än uppdelat på två våningar enligt mig, det har kaninen mer nytta av än tvåvåningsbur men visst bättre än inget om man inte har plats.

Dock räknas varje våning för sig, inte den totala ytan tillsammans.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chantius
12/21/13, 1:51 PM
#9

#8 Ja, förstår det :)

zezagena
12/21/13, 2:09 PM
#10

Tycker de stora är otympliga o jobbigt göra ren, haft en 1.40 bur..

1.20 är perfekt tycker jag, tar inte så stor plats o behändig göra ren. Vår innekanin är ute o springer flera h varje dag 🙂Kolla bara att höjden minst 50 då många både på Blocket o djuraffärer säljer "kaninburar" med ej godkända mått. En del gör en kompostgallerbur inne oxå 

Vår hona luktar inte ett skvatt, trasmatta i buren o hampaströ i toan, en kastrerad hane är luktfri en okastrerad kan stänka spec i tonåren o det stinker kan jag säja..

Fridaaaa
12/21/13, 4:40 PM
#11

#9 Besvarade bara din undran/fråga 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dragonstar
12/21/13, 5:17 PM
#12

Några förslag på andra bottenmaterial. Spån dammar mycket och vi har allergi i familjen. Toalätt har funkat bra till hamstrarna funkar de till kaniner?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Fridaaaa
12/21/13, 5:20 PM
#13

#12 Beror på vilken spån du har, jag använder VIDAs till dem där ute, dammar i princip ingenting, väldigt lite bara.

Jag har easyströ, det är dammfritt 🙂 Jag personligen tycker att toa-lätt är lite för hårt för dem att gå på, (haft det till katternas toalätt innan).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Moppie
12/21/13, 5:23 PM
#14

Tycker inte det är bra att ha bara toa-lätt utan skulle satsa på något överströ typ halm med då :)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Delilah81
12/21/13, 6:38 PM
#15

Jag har en Hage som egentligen är till för att användas utomhus.

Den är 116x76x54.

Har inget strö, utan badrumsmattor i mikrofiber som jag dammsuger varannan dag ungefär, och tvättar emellanåt.   Plus toalåda med Toalätt i.

En hona har jag, och känner ingen lukt alls!  

Tvåvåningsburar har jag till kaninerna som bor ute i trädgården året runt, och de är ganska jobbiga att hålla rena.   En av dem har en bottenvåning som inte går att öppna helt, och det är inte särskilt smidigt att göra rent den.

Delilah81
12/21/13, 6:42 PM
#16

Betalade bara 295 kr för den, men det var halva priset då.

Aep
12/21/13, 11:14 PM
#17

För det första #8 frågade jag en onlineshop angående mått, de sa att så länge ena våningen på tvåvåningsbur var minst 100x50x50 så räknades de andra enbart som extra utrymme, vad sägs om de? Vilket av dessa förslag anser ni vara bäst? (Hoppas de är ok för ts. Men är ju liknande frågor:)) 120x60 på golvet (känns som den kommer långt liksom) 100x50 två våningar med ena höjd ca 40 och andra ca 50. Jag själv skulle ju trivas att kunna vara lite högre upp. Men är helt ny på kaniner.. Samt att denna blir ju större yta att kunna röra sig på. Finns det nå åsikter? Sen har jag bara haft tanken att köpa en utomhusbur att ha inne för de är ju lite snyggare än ren gallerbur. Men det kanske blir för instängt?:)

dragonstar
12/21/13, 11:22 PM
#18

Bra frågor =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Fridaaaa
12/21/13, 11:43 PM
#19

#17 båda våningarna måste ha lagliga mått. 40cm höjd är inte lagligt, minst 50 cm måste det vara.man kan ju sätta bur på t.ex ett bord eller liknande om man vill. Våningarna räknas var för sig enligt jbv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aep
12/22/13, 12:06 AM
#20

#19 var kan jag hitta det ? Jag hittar minimunmåtten och att hyllplan inte räknas in. Ses då inte övriga våningar som extra hyllplan/utrymme? (Även fast man ska ha en hyllplan/hus som de kan sitta både på och under då antagligen) Om du hittar var den lagen står så ska jag absolut skicka iväg ett mail till de jag hade kontakt med så de inte fortsätter att ge fel info! Varför ska det vara så svårt att hitta lagliga burar?:o

Annons:
Moppie
12/22/13, 12:26 AM
#21

Jordbruksverket har den lagen, Gå in på deras hemsida.

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Aep
12/22/13, 12:46 AM
#22

Ja. Det är självklart där jag läst. Jag hittar detta " Ett utrymme för kaniner får gärna vara större men aldrig mindre än måtten i tabellen nedan. Hyllplan räknas inte in i ytan." En tvåvåning som har minimum 100x50x50 på ena våningen och låt oss säga 100x50x40 på andra. Då är ju detta godkänt då den har minimum på 100x50x50 på våning ett, samt extra utrymme 100x50x40. Ursäkta att detta blev diskussion:p Citera gärna där de står att de gäller båda våningarna. Har ju som sagt även fått tillsagt till mig att detta är ok också. Så en bur med måtten 100x50x50 + 100x50x40 är alltså sämre än en bur med måtten 100x50x50?

Fridaaaa
12/22/13, 8:57 AM
#23

#20 Jag har pratat med jbv, och vet några andra som gjort det med och fått det svaret.

#22 Är det ditt svar från den onlinebutiken? Få butiker har koll på jbv regler tycker, jag personligen förlitar mig sällan på djuraffärer. De säljer ofta burar som är "kaninburar" som inte är godkända till kaniner, väldigt vanligt tyvärr.

Jag fick som svar från jbv att varje våning räknas var för sig, inte den totala ytan.
Det är inte sämre, det har ingen sagt, däremot har kaniner större nytta av en total yta 1kvm eller 0,5 kvm per våning.De får större möjlighet att skutta, lättare att inreda på ett bra sätt mm, så fler fördelar med total yta på 1kvm än 0,5 kvm per våning, men såklart ändå bättre än enbart en bur på 100x50.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aep
12/22/13, 9:21 AM
#24

Okej! Ja jag har förstått att det tyvärr är så, så synd när man som konsument gärna vill lita på de svar man får :/ Valet står ju för mig mellan 120x60 eller en dubbel. Då enligt dig är en 120x60 att föredra? (De är ju billigare också :)) har tyvärr inte plats med mer på golvytan. Bryr sig kaniner om de står på golvet eller om de vill upp lite för att kunna se bättre?:)

Fridaaaa
12/22/13, 9:26 AM
#25

#24 Ja man vill ju det, vanligt att de ger fel info tyvärr.

Jag har minst 120x60, oavsett om det är våning eller inte, helst större till kanin om det går 🙂 Men som sagt, upp till var och en.
Mina har aldrig brytt sig om de står på golvet eller inte, fördel att ha på golvet är att man kan ha öppet så de kan hoppa ut och in, eller då tillkoppla Hage till.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
12/22/13, 9:32 AM
#26

Jag föredrar också att ha burarna på golvet, då de kan hoppa ut och in som de vill. Tror kaninerna värdesätter det mer än att få "utsikt", det fixar mina genom att hoppa upp i soffan istället.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Aep
12/22/13, 10:09 AM
#27

Ja juste jag hade tänkt att ha en Hage eftersom vi har så mkt sladdar som är svåra att gömma samt små barn så då blir det nog en 120 på golvet! Vi sitter ju ofta på golvet å leker också så det blir nog bra:) Har skickat iväg ett mail till jbv. Men de kanske har julledigt. Jag kan citera in svaret sen om någon annan som läser också är intresserad av det!:)

Annons:
Fridaaaa
12/22/13, 10:38 AM
#28

#27 Ja se vad de säger. Dock inte ovanligt att de ger lite olika svar tyvärr, hänt förr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ninen DH
12/22/13, 10:50 AM
#29

De på djuraffären kan ha dålig kvallite men om de då står inne är det ju ingen risk för rovdjur eller regn, så jag skulle nog säga att det är enklast från djuraffär. Den sista frågan har jag dock ingen erfarenhet av.

Chantius
12/22/13, 11:02 AM
#30

#11 Oj, förlåt, märkte att min kommentar kan missuppfattas xD Menade inte att låta dryg, menade mer att jag förstår din synpunkt. Jag tackar för tipset! :)

HonHonDenDära
12/22/13, 7:19 PM
#31

Jag håller på å byter ut mina inne burar till 150*70*63 till alla mina kaniner. Bedriver en liten uppfödning oxå, så ja. De tar plats!. Men dem ska ha de bra, men sen oxå för ev nya lagarna.

Annars har ja mini måtten på 120*60*60

Är skit nöjd med burarnna, å inte alls dyrt å köpa de.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Aep
1/2/14, 11:46 AM
#32

Hej nu har ju jag redan bestämt mig för en 120x60 eftersom det ger en större golvyta, ist för två mindre. Men tänkte iaf citera det svar jag fick från jbv om någon annan har letat sig till tråden:) sedan är det ju ändå upp till var och en hur man gör och självklart är ju en större bur än minimummått att föredra. Hur som så: "Om du har en kanin som väger under 3 kg så ska buren minst vara 0,5 kvadratmeter, buren är alltså tillräckligt stor för en så liten kanin, om den har tillgång till nedervåningen hela tiden." Så då äre väl fritt fram att tolka som man vill och ändå hålla sig laglig.. :)

Fridaaaa
1/2/14, 7:40 PM
#33

#32 Dock måste ena våningen oavsett vara godkänd, alltså minst 0,5 kvm, minst 50cm höjd och minst 50 cm bred, även fast den har fri tillgång till undervåningen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aep
1/2/14, 9:47 PM
#34

#33 ja precis det kanske inte framgick så bra:)

Annons:
Zabbio
1/2/14, 11:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Jag anser att det är självklart att det är bättre med en extra våning + en ''laglig'' bur än enbart en laglig yta. Kan ju omöjligt bli sämre av att lägga till mer plats.

Sen huruvida 20cm på ena hållet och 10 på andra är bättre än en extra våning kan man fundera på. Personligen anser jag att kaninen bör ha 2 meter på ena längden eftersom en del forskning visar att detta är skiljelinjen på när kaninen ändrar rörelsemönstret (kortar sig) i buren vid lek osv. Räknas för stor kanin.

TS Lycka till med din bur och kanin. Såg att du redan bestämt dig så jag har inte något direkt att tillägga :)

Men om det skulle vara olagligt att ha en extra del med mindre mått - som är helt fristående från en yta med lagliga mått.. det är ganska absurt. Då skulle en extra rasthage på 45cm höjd vara olaglig till en bur trots att det ger kaninen flera kvadratmeter extra att springa på och buren i sig är laglig.

Och min bur skulle vara olaglig - såvida jag inte satte in en vägg i mitten. Buren är 85x125cm i ena halvan med 75cm höjd, och 85x130cm i andra halvan med 45cm höjd. Dill tar ibland en rejäl runda och i stort sett flyger fram genom buren, över ''hoppet'' och ner igen,  så jag utgår från att hon rör sig fullt normalt.

Jag skulle vilja se den kontrollant som kommer ut, ser buren och på fullaste allvar säger till mig att göra den hälften så stor för att den ska ha lagliga minimimått.

(höjden på insidan är större än det ser ut på bilden, då taket vilar ovanpå den breda bräda som ligger där)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fridaaaa
11/14/20, 5:16 PM
#36

#35 Tråden är 6 år gammal så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: