Kaninungar?
Idag var Leo och Sunny ute på rymmen samtidigt. Vet ej om dom parade sig, dock var de antagligen ute i det fria en stund innan våra grannar fick syn på dom och kunde fånga in de. Sunny fyller 3 år i maj och Leo fyller 2 i juni. Sunny har aldrig haft någon kull innan och därför är jag orolig över att hon ska få problem vid födseln om hon nu är dräktig. :/ Hur stor chans tror ni att det är att hon är dräktig? Någon gång när bara Leo rymt och nosat på henne genom kompostgallret har hon nosat lite på honom och sen sprungit iväg och viftat på svansen. En fråga till: När tror ni man kan märka av om hon är dräktig?
Hälsningar Lurvas11
Hade jag varit du hade jag tagit honan till vetten och fått henne kastrerad.
I vissa fall är det omöjligt att säga ifall honan är dräktig då vissa inte visar några tecken.
Är honan så gammal så ar risken stor att hon inte överlever födseln av ungarna, så både hon & ungarna dör. Inget kul.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Bara hon inte är överviktig så ska nog allting gå bra. Men man ska nog inte ta den risken ändå. Min kompis kanin blev parad när hon var lite över tre år, och hon klarade födseln och tog hand om ungarna perfekt. En hona kan egentligen föda hur gammal hon än är, bara hon inte är överviktig och har bra kondition. Jag kan inte säga att det är 100% att det kommer gå bra, det är ju olika för alla honor. Såklart det är större risk att hon inte klarar det när hon är så gammal, en 1-årig kanin klarar bättre att föda än en 3-årig.
Ta henne till veterinären, smartast.
#2 Det handlar inte bara om att honan ska vara i bra hull, det är annat som spelar in också. Vi människor kan ju inte heller få barn hur sent som helst, det kan ju bli problem vi födsel och så då.
TS, jag skulle gjort som #1 sa. Om hon ändå inte ska användas i Avel kan det vara bra att kastrera ändå, risken blir då mindre för vissa sjukdomar mm. 🙂
Hälsningar,
Ninni :-)
Ninwe: Människor funkar inte så ;) Men kaniner gör.. Håller med om att det kan vara ide att kastrera..
#4 Vad är egentligen den stora skillnaden? En kvinna som blir gravid vid 40 års-åldern får ju gå på fler kontroller och liknande än en som är 25.. Det beror väl på att kroppen inte har lika lätt för att klara av en förlossning ju äldre man blir? 🤪
Hälsningar,
#5 En 40-åring klarar att föda ett barn, men en 25-åring kanske bättre.
En 3-årig kanin klarar att föda, men kanske inte lika bra som en 1-årig.
#6 Vad baserar du den faktan på?
Människor & kaniner är inte i närheten lika varan i anatomi.
En 3-årig kanin löper MYCKET större risk att dö under förlossning är en 1-åring. Inte p.g.a. bäckenet, utan p.g.a. att muskelaturen blir groteskt mycket sämre när den åldras. Därav avlar man inte på honor över en viss ålder, tidigare kullar eller ej.
#6 Var det jag försökte få fram, att det kan gå bra men risken (som alltid finns) blir större ju äldre kaninen blir. Det är ju därför man rekommenderar att para första gången innan 2 år. 🙂
Hälsningar,
Ninwe: Håller med dig gällande kanin, men inte gällande människan.. En 40åring går inte på fler kontroller än en 25åring..
#7 Fast en 3-årig kanin klarar av att föda, kanske inte alla, det är större risk för en 3-årig kanin att inte klara det än en 1-årig. Människor, okej kanske inte samma sak. Ett djur som är ungt klarar bättre att föda än ett som är äldre.
#10 Som sagt, har du fakta bakom det?
För jag har fakta bakom mig:
Livmodern är en muskel. När dräktigheten är över är muskeln spänd och redo att pressa ut fostren - i detta fall kaninungarna.
En ung muskel mår mycket bättre än en äldre - ja.
MEN, om muskeln aldrig använts tynar den bort. "träningen" är förlossningen i fallet, inte bara brunsten.
Får aldrig kaninen sin kull vid ung ålder börjar muskeln tyna bort, den används alltså inte.
Kommer det helt plötsligt foster som ska komma ut och muskeln inte är i kondition, ja då kommer inte fostren ut. Ungarna fastnar och honan dör om hon inte får vård. Därav säger man att honans första kull inte ska ske efter max 2 års ålder på mindre raser, då muskeln tynar ut vid den åldern.
Muskeln används inte tillräckligt, blir föråldrad & klarar inte längre av vad den var skapt för.
… Av precis samma anledning klarar kvinnor som är uppe i medelåldern oftast inte av att föda själva, utan behöver hjälp med kejsarsnitt om det rör sig om en förstföderska.
… Och av precis samma anledning får många däggdjur hjärtproblem när dem kommer upp i ålder om dem inte hålls igång & tränar regelbundet. Muskeln(hjärtat i det fallet) används inte tillräckligt, blir föråldrad & klarar inte längre av vad den var skapt för.
Så i kanske 19/20 fall klarar honan det inte.
I det sista fallet? Ren tur att ungarna inte fastnade.
#10 & #11 Jaja, det viktiga i sammanhanget är ju att en 3årig kanin ofta inte klarar en förstfödsel..
Hälsningar,
#11 Jag säger ju också att det inte är säkert att hon kommer klara det, det kommer vara svårt för henne att föda vid den åldern. Men har du en kanin som fött vid den åldern och inte klarat av att föda? Eller känner du någon som har en kanin som inte klarat av att föda vid den åldern? Om det nu är 19/20 fall att inte honan klarar det, så är det väldigt konstigt att min kompis kanin klarade det fint, men det är ren tur att hon gjorde det. Men för säkerhetsskull tycker jag att de borde ta kaninen till veterinären, man ska inte ta risken och låta kaninen föda. Men en kanin KAN klara av att föda, och som jag sa så är det mycket större chans att hon inte klarar det om hon är överviktig och har dålig kondition. Och det är väl självklart att en kanin som är yngre klarar det mycket lättare än en äldre, för som du sa så tynar muskeln bort vid äldre ålder. Och då är det svårt för en hona vid tre år att föda. Men det är ju absolut inte omöjligt att hon klarar av att föda.
Som jag också skrev, det är ju samma sak med människor. En 25-årig människa har väl lättare att föda än en 40-årig, samma sak med kaniner. En 1-årig kanin har lättare att föda än en 3-årig.
#13 Jag har haft kaniner i snart 16 år, känner uppfödare i både Sverige, övriga Europa & USA.
Det är rent vansinnigt Att ta en kull på hona som aldrig haft kull innan vid 3 års ålder, det kan fler än "bara jag" intyga.
Jag sa aldrig att det är totalt omöjligt, men det är en stor risk att det går fel & en totalt onödig risk att ta när det finns lösning på problemet.
I slutändan är det TS beslut, varken ditt eller mitt.
Jag försöker komma med ren fakta om problemet i centrum, en ev. tjuvparning. Inte ge dumdristiga tips? om hur honan kan klara av födseln.
Vikten är en mindre faktor på en så pass gammal hona, det "allting ska nog gå bra om hon inte är överviktig" låter inte särskilt betryggande i mina öron.
Bara för att din kompis kanin klarade det, ger inte det TS kanin samma chanser.
#14 Själv skulle jag aldrig ta en kull på en 3-årig kanin, självklart inte. Och nej, man ska aldrig ta risken att låta en kanin föda vid 3-års ålder, det kan vara farligt för både kaninen själv och ungarna. Det var inte riktigt så jag menade med, allting ska gå bra osv. Men jag önskar TS lycka till och hoppas att allt går bra tillslut ifall hon skulle vara dräktig.