Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 410 ggr
tussen12
0

Hur tidigt?

Hur tidigt skulle du anse en hona skulle vara för att få ungar? förklara gärna varför din åskikt är så :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Ninwe
0

Det brukar väl sägas mellan 8 och 20 månader eller nåt sånt..?

Hälsningar,
Ninni :-)

tussen12
0

#1 Ja något sånt. Personöigen tycker jag 20 månader (1,8 år) är för gammalt. Om kaninen inte nu är akriv i Kaninhoppning eller i någon annan sport. 8 månader tycker jag är det tidigaste stadiet :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

hamstertokiglisa
0

Min kanin fick sin första kull när hon var 5 månader. Det kanske är lite för tidigt, men hon klarade det hur bra som helst. Hon har fixat födseln och tagit hand om ungarna bäst av alla mina honor som fått kullar. Jag är väldigt stolt över henne. Men jag kommer nog inte ta en kull på en kanin som är under 6 månader igen. Mina andra honor har blivit parade vid 7-9 månader, men själv tycker jag att 6 månader är den tidigaste åldern.

devilsdaughter
0

Strax innan ett år tycker jag är lagom.. Föds kaninen nån gång mitt på sommaren brukar jag ta första kullen i början av nästa sommar..

Cotast
0

Jag brukar säga generellt runt 10 månader för små raser, då jag bara har småttingar :P

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Anoki
0

Är det utställningsavel så är det lejonhuvad kanin jag håller på med. Där sätter jag ingen speciell ålder och sedan tar en kull. Det beror helt på individen, hur den är växt samt och jag tycker den är redo. Men den brukar paras mellan 7-11 månader. 

Om det gäller hoppning, så mellan 1 år till 1 år och 10 månader beroende på om kaninen har klassat upp sig eller visat den kapacitet jag är ute efter för att ta kullen. Jag sätter alltså en gräns på lägsta klassning och pinnar (Medelsvår med pinnar, el. medelsvår med kapaciteten att nå till svår/elit).

Fridaaaa
0

Minst 8 månader, max 2 år gammal, beroende på hull, kondition osv.Dvärgkaniner då. Större ras från runt 1 år och upp till max 2 år för första kullen.

Honan ska kunna växa på sig, inte vara en unge längre, man kan se hur den är mer personlighetsmässigt, mer med ev bettfel mm

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.