Beter sig inte som han brukar!
Hej!
Jag har insett att min frigående innekanin Nemo inte beter sig alls som han brukar. Så fort jag kommer in i mitt rum kommer han fram och springer runt mig. Han följer mig vart jag än går. Han åt inte upp sin pellets i morse (brukar kasta sig över den) och vad jag kan se så har han inte ätit något hö. Vatten verkar det inte heller som att han har druckit sen igår kväll..
Strax innan midnatt i igår fick han och mina två utekaniner dela på en "hamburgare" som jag köpte på lantmannaaffären här i stan. Den såg ut som två torkade brödskivor med frön emellan. Den åt han snabbt upp. Utekaninerna åt inte heller upp sin mat i morse (vet inte om de har gjort det nu) men alla äter godis. Jag tror att utekaninerna har ätit hö.
Nemo som vanligtvis är rumsren springer runt och bajsar överallt när jag är i rummet..
Ber om ursäkt och inlägget blev rörigt, men är bara väldigt orolig just nu. Vad kan det vara? Bör jag göra något?
Tacksam för snabb hjälp!
//Ninni
Hälsningar,
Ninni :-)
Kanske beror på vädret? Det är kallt på nätterna och sedan på dagarna blir det ju ganska varmt. De fäller väl nu också? Då har dom kanske svalt päls? Du ver ju att tufsan var så, men hon är normal nu. Tar de godis så är dom inte förstoppade iallafall
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Har du cc hemma så kan du ju mata de lite med det, eller morotspure. Vindruvsvatten kan ju vara något med :)
#1 Men Nemo borde väl inte påverkas av det? Och Minna och Mille fäller inte nu…
Hälsningar,
#2 Kan ju försöka få i Nemo vatten.. Behövs cc om han bajsar som en idiot? 🤪
Hälsningar,
#4 han ka ju vara uttorkad, när tufsan vattenflaska gick sönder och jah inte märkte det så ville hon inte äta pellets, kanske för att de blir torra i munnen ? Cc behöver du nog inte ge om han bajsar
#5 Ska försöka få i honom vatten då..
Hälsningar,
Har fått i honom vatten nu.
Kan tillägga att han liksom muttrar när han springer runt mig.
Hälsningar,
#7 du menar att han uppvaktar dig?
#8 Typ ja!
Hälsningar,
#9 springer han runt och ät pigg så är det nog intet fel, han kanske bara är lite mätt? Han fick ju godis som du skrev ;)
#10 ok
Hälsningar,
Men varför skulle han äta godis då, men inte pellets? Den älskar han ju annars..
Hälsningar,
#12 ingen aning
Nu såg jag honom äta hö! :-)
Hälsningar,
Han "uppvaktar" inte min lillebror.. Han åt upp bladgrönsakerna som han fick, men inte pelletsen. Kan man mixa typ morot och blanda ner det i pelletsen? 🙂
Hälsningar,
#15 de måste ju inte uppvakta alla ;) tufsan dissade också pelletsen men åt allt annat, konstigt, vi har ju samma foder
#16 aa…
Hälsningar,
Under natten har han ätit lite hö, druckit vatten och ätit upp sin pellets. Men han dissade den nu på morgonen när han fick ny.. Utekaninerna är som vanligt. :-/
Hälsningar,
När kaninhanar springer runt någons fötter och grymtar/hummar är det en parningsritual. När en kanin dissar maten är det ett tecken på sjukdom.
Det kanske är något fel på pelletsen?
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#19 & #20 Ja jag börjar undra, för utekaninerna äter inte heller pelletsen som de brukar. De tar lite, men inte alls med samma entusiasm som innan. Lite konstigt då de äter allt annat och de åt pelletsen som vanligt innan nyår.. 🤔
Hälsningar,
#21 samma med tufsan nu igen :/ Hon äter allt annat med absolut inte pelletsen
#22 Kanske är nåt med pelletsen då.. Vi har ju samma.
Hälsningar,
Kan meddela att Nemo precis som igår började äta pelletsen nu på kvällen. Han äter lite i taget och i morse var den ju slut. Alltså äter han under natten. Vad kan detta bero på? Han äter ju allt annat när han får det.. 🤔
Hälsningar,