Lite orolig
Hej! Nu är jag lite orolig som mammor kan vara :P Mina två kaniner, Shakira och Nikito är en hona och en hane som bor separat. Men när Nikito var lös på marken i en kompost galler Hage som mamma satt honom i. Vi matar dem och sedan går vi och lägger oss. Och nu idag när jag var nere och tittade till dem på morgonen ser jag att Shakira är lös! Dumma bur tänker jag (bur från teddytassen) Nikito är på något märkligt vis lös han med! :S Jag fångar in Nikito först och kollar så allt är bra med honom. Sedan släpper jag in honom i buren och gör lika dant med Shakira. Men nu i efterhand är jag orolig över Shakira. Hon är brunstig och jag är rädd att de parats :S De är båda könsmogna med Shakira är exakt 6 veckor på söndag. Hur fixar hon om hon skulle föda? :S Och jag är så arg på teddytassens bur! Hur tänker de egentligen? Med Paris (som bodde där innan) funkade allt fint. Så jag tänkte att jag inte behövde ersätta det där lilla hjärtat med en hasp eller liknande. Men så råkade Shakira smita! :S jag är i och för sej glad att hon inte bodde ute men ändå… (Ps, har nu satt en hasp på buren så att bara jag kan öppna) Har något liknande hänt er? Vad hände?
Så var det ju det här med att ha säkra burar igen…
Det är väldigt viktigt att man ser över sina burar regelbundet så att sådant här inte händer.
Har bara skummat igenom din text, men hur gammal är Shakira?
Vill du inte ha ungar så skulle jag åkt in & fått henne kastrerad, samma med hanen.
Då slipper du sådana olyckor i framtiden.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Knappast Teddytassens fel att du inte säkrat dina burar och håller koll på kaninerna ordentligt 😉
Jag skulle göra som Rebecca föreslår, åka och kastrera båda två bums.
Det ska jag. Men de är inte tillräckligt gammla och Nikito ska ställas ut. Sen var ju knappast detta ett bra svar. Jag vill ha svar från er som sådant här hänt lika dant. Vad hände? Och tror ni Shakira är dräktig?
#4 men jag undrar kommer hon göra det? Har det gått så snett (tror ni? Att de parats sig? Klarar hon det?
#5 Kaniner har ju instinkter, precis som andra djur. Så ja hon kommer antagligen veta vad hon ska göra, om inte annat lär hon snart få koll på de efter att ungarna fötts.
#6 tack så mycket för stödet och svaret
Fick fortfarande inget svar på hur gammal honan är?🤔
#8 står tydligt i texten🙂Hon är exakt sex veckor på söndag
#9 Shakira måste vara bra mycket äldre än sex veckor…
Du har haft henne ett bra tag & på bilderna jag sett skulle jag snarare tippa mot 4-6 månader.
Är hon som du säger 6 veckor så har du fått både henne & hanen på tok för tidigt från uppfödaren & dem kan inte ens bli föräldrar vid 6 veckor…
Men va? Så tidigt blir de väl ändå inte könsmogna?!
Jag har tre ungar på 6½ veckor, och de bor tillsammans fortfarande! En hane och två honor. Att hanen skulle para sig med honorna när de är så pass små anser jag vara omöjligt!
#11 ska man inte sära på dem vid 4 månaders ålder?? Hoppas allt går bra Emi!!
För evigt med Gaia
#11 ska man inte sära på dem vid 4 månaders ålder?? Hoppas allt går bra Emi!!
För evigt med Gaia
Oj såg fel ;D Haha sorry! ;)
För evigt med Gaia
Men nej, du behöver inte vara det minsta orolig!
Två 5-veckors ungar kan inte göra varandra på smällen… Inte ens kaniner.
Det är jag säker på.
Hej! Skrev fel. Förlåt. Mitt fel. Båda är 6 månader på söndag
#16 Jaha, men då är de tillräckligt gamla för att kastreras.
#17 Har du otur så är Shakira dräktig. Hon är gammal nog att kastreras så boka tid omgående…
Hon skulle säkert klara att föda ungarna. Hade det inte varit så så hade kaninerna antagligen inte blivit könsmogna så tidigt som de blir. Min nästkusins hane rymde in till hennes 6 månader gamla hona för 8 veckor sedan. Det resulterade i 6 små kaninungar. Allting gick jättefint. Honan förstod direkt vad hon skulle göra så nu letar 3 ungar nya hem.
Men känner du att du inte vill ha några kaninungar så bör du, som andra sagt, kastrera henne.
Det gäller att hålla koll så att sådant här inte kan hända. Visst händer det olyckor men att skylla på burtillverkaren är lågt. Visst, jag kan hålla med om att hjärtat är en usel låsfunktion men det ser man ju på långa vägar. Därför undviker man antingen att köpa en sådan bur eller så byter man ut den det första man gör. Du kan ju också skicka in ett tips? till tillverkaren att de får kolla upp säkerheten på den så att de kanske bättrar på den?
Hoppas det går vägen vilket du än väljer att göra när det kommer till kaninhonan. :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Hoppas at det går bra
Shakira kan ju inte vara 6 veckor? då skulle hon ju inte ens flyttat ifrån mamman än ? :P
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Hon sa att hon menade 6 månader
#22 jaha läste inte hela tråden ;)
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Men vad kan hända vid inavel, tänker jag.
Vet att kaniner inte är så känsliga för inavel, men det kan väl inte vara bra?
Det bästa är väl i så fall att kastrera honan nu på en gång, så blir det inga ungar.
#24 Flera som gör det för att se om det finns några defekter.
Så bär de inte på det, är det ingen fara.
Lycka till TS. Men du behöver se över dina burar, med tanke på vad som också hände Paris.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#25 ja, jag får fixa teddytassensbur (; TACK alla som stöttar och inte klagar! Jag hoppas på det bästa! Jag är mest rädd att hon är för ung :S Vi har bokar en tid nu i december för Nikito… Shakira kommer inte kastreras
Vi klagar inte utan vill bara säga att det alltid är upp till ägarna att se till så att burarna är säkrade så att kaninerna inte kommer ut eller kommer ihop med andra kaniner av andra könet.
Jag har själv råkat ut för kaniner som rymmer från hagar t.ex. Just nu har jag en hane som alltid tar sig ur komposthagen. Jag har inte möjlighet att fixa säkrare Hage fören jag flyttat därför får jag sitta med honom hela tiden då han är ute. Jag kan ju inte lägga skulden på kompostgallerna för att de är för låga eller inte går ner i marken helt :)
Vi vill bara dina kaniners bästa och det är jag säker på att även du vill. Så det är bra att du kommer se över buren nu ;) Ha det som en vana att kolla med jämna mellanrum. Allt kan ju hända. Galler som lossnar, luckor skruvar till luckor som försvinner osv. Kaninburar är ju som hus, de behöver också underhållning då och då :P
Hon är ju ung, men som sagt, hade det varit 100% omöjligt att kaniner skulle klara en födsel vid 7 månaders ålder så hade de inte blivit könsmogna då de blir det. Sedan kan det ju bli komplikationer men det kan det bli även ifall honan har "rätt" ålder. Du får bara hålla extra koll så att hon mår bra hela tiden och vara hemma då det är dags men ändå inte störa henne. Ifall hon nu blivit parad och är dräktig.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
#27 okej 🙂TACK
Om hon är för ung så borde de väl. Inte ha blivit något? (Usel på avel)
#29 Hon är 6 månader = könsmogen.
#26 Fast det har ju inte med att göra att buren är därifrån 😉 Och var väl den Paris tog sig ut ifrån? Alltså borde den ha säkrats innan, bara säger det. Hoppas nu att inte Shakira har blivit dräktig. Håller tummarna för det, lycka till!
Oj juste tänkte inte så långt
24# jag hade e. Bror och syster sol råkade para sig vid 6 månder ungefär, vid första inaveln så är det nästan ingen fara, allt gick bra för mig frö ungarna , två ungar hon skötte dem fint. Kunde det. Lycka till nu emi!
#33 Ibland ser man inte om de är dräktiga eller inte, vänta och se helt enkelt. För det mesta ökar de i vikt och så men beror på hur många ungar det är men du märker inte förrän om minst 2 veckor i så fall.
Om hon fixar att föda eller om hon kommer att ta hand om ungarna går aldrig att svara på. Får tiden utvisa i så fall.
Jag tror hon fixar födseln och om hon tar hand om ungarna eller ej återstår att se - jag tror inte den punkten har så mycket med åldern att göra.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#34 okej, för då har jag läst i en vääääldigt konstig bok. Där stod det nämligen att kaniner som föder vi tidig ålder kan spräcka höfterna, dö (av smärta?) eller liknande..
#36 Mycket som kan hända när som igentligen men större risker vid för ung ålder eller för hög ålder.
Spräcka höfterna var dock något nytt, vad var det för bok?
Finns ju andra risker men går inte att förutspå. Hon är ju dock runt 7 månader när hon föder så inte helt för ung ålder heller.
#37 okej.. Är sååå orolig!
#37 kan visa bild på boken senare..
Ni som varit med om liknande… Vad hände?
#39 Du kan redigera ditt inlägg upp till en timme efter att du gjort den ;)
Ok gör så.
Det enda du kan göra nu är att vänta eller åka in snarast och kastrera henne. Finns tyvärr inte fler alternativ.
#41 okej
Nog för att kaniner är mästare på det mesta, men de te ngt jag inte kan få grepp om… Hur kunde BÅDA komma lös samtidigt och hur kommer det sig att buren som du hade till Paris fortfarande inte blivit säkrad? För att sådant här inte ska hända igen så måste du verkligen se till att få burarna fixade. Men vilken tur att du läst på så mycket om kaninavel mm, då är det inget problem för dig att ta hand om ungarna :) Även ifall honan skulle stöta bort dem.
#38, Om du är sååå orolig som du skriver och inte bara vill bli ömkad, så skulle jag åka in och kastrera henne. Det är alltid en risk med kullar, och det kan alltid hända något oförutsett, även om kaninen är i ok ålder, frisk och kry osv. Bra att ha med i bakhuvudet.
Hur går det?
Det är ju nästan mer risk fyllt att kastrerad änn att ta kull…
För evigt med Gaia
#46 Beror på vilken veterinär man går till. Vissa veterinären kan inte ett smack om kaniner så som ansvarsfull djurägare ska man leta upp ev veterinär som kan sin sak & som vet vad dem håller på med. Är kaninen i bra kondition ska det inte vara några som helst problem med att kastrera.
#46 Håller inte med, då dagens teknik på kastrering är bra mkt bättre än va de va för ca 20-30år sen. Nu e de sällan kaniner dör utav en kastrering.
Så nej, kastrering är en bra sak om djuret ej ska gå i Avel. Visst finns de risker, men de finns de med allt…
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
#33 hon kommer nog klara det, min hona fixade det fint & hon klarade ungarna väl och hon är inte för ung tro jag för min lilla hona var i den åldern precis, lite ung kanske men det funkar. Du får nog bara vänta och se jag vet inte hur du kan känna, min hona blev inte rundare men hon var svår att se då hon gjorde boet natten hon fick ungarna. Du är nog mer erfaren änn mig då det var min enda kull. Men. Jag tror nog det kommer gå bra :)
På #49 det var en tjuvparning de med men min hona finns inte kvar idag hon dog när ungarna var tre veckor men det var INTE pgr av dem, hon fick troligtvis en hjärnblödning :( men annars så fixade hon ungarna bra fram tills Des och hon mådde också bra när hon fick dem, ungarna blev också starka och friska. Du ska veta att du inte behöver tro att det händer din kanin pgr av ungarna för de kommer inte av ungarna. Jag tror att det kommer gå bra detta hände min kompis också och allt gick toppen där och ungarna har alla fina hem! Men kom ihåg att vara bered om det skulle hända något, men om du är jätte orolig finns allternativet att åka in och kastrera henne. Tyvärr vet jag inte innan hur du ska bära dig åt. Vänta och se kan jag bara säga. Lycka till!
Läs på ordentligt, se till att du har saker hemma utifall att. Ställ in en bolåda till Shakira och fixa plasthandskar, salt/mineralsten, C-vitaminpellets & halm om du inte har det. C-vitaminer & mineraler kan vara extra nyttigt för en frisk eventuell födsel så det är verkligen att rekommendera nu. Köp helst imorgon om du kan.
Ta det lugnt, och se till att ha ordentlig koll på Shakira nu. Snälla du, säkra burarna så inget går fel. Du vet att du alltid kan komma till mig & Cecilia om det är någonting! Be Cecilia om mitt nummer, du kan ringa när som helst på dygnet om det är något.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
#51 tack för tipsen (:
har hon börjat boa än?
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
följer =), tror det kommer att gå jätte bra
Hon verkar inte vara dräktig… Men vi får se
Lilla Shakira var inte dräktig (:
#56 Skönt att höra.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#57 ja, verkligen (: jag gick ner med darriga ben igår till henne, det var en lättnad när jag såg att boet var tomt.