Johannesbröd
Har trott att johannesbröd är helt okej att ge till kaniner. Men har kollat runt på gamla forum där det pratas om att de tror att det inte är så bra. Jag ger Nemo det några gånger i veckan. På förpackningen står det att det är bra för mage och tarm, men nu är jag lite orolig. :| Någon som vet om det är bra eller inte? :)
vad är johannesbröd ? vanligt bröd till människor? isf så nej inte bra till kaniner då de inte kan fisa.
#1 bild :) http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?artnr=486700
vet ej faktiskt…
Det brukar vara torkat johannesbröd i "lyxgnagarblandningar" De svarta lite större bitarna, vad jag vet. Så de borde kunna äta det men vet inte om det är nyttigt
//Joanna
I små mängder och inte så ofta är det nog ingen fara, brukade ge min kanin det förut men sen så har jag glömt bort att köpa det, men jag själv tycker inte att det är något fel med johannesbröd. Men som sagt i små mängder är det inga problem och inte ge det så ofta efter som att johannesbröd är som godis/belöning.
#1 kaniner kan visst fisa!… kaniner kan fisa men de tar lite längre tid för dem att göra sig av med gaserna än vad de tar för tex en människa. Därför bör man bara ge gasbiödande mat i små små mängder eller undvila helt om man inte kan så mycke omkaniner.
#5 vad jag hört kan dom inte fisa och då får uppsvälld mage och där efter sluta illa
Du kan fråga vilken kanknkunnig veterinär som helst och svaret är desamma. Kaniner kan fisa men de tar längre tid för dem att fisa än andra djur så om dom får mycke gasbildande mat hinner dom inte fisa ut allting och får då ont i magen/kolik och kan bli mycke sjuka. Men att dom inte kan fisa är en myt.

Johannesbröd är en frukt från Johannesbrödträdet. Inget bröd alltså. 🙂
#7 Konstigt att presis ingen kaninägare har hört sin kanin fisa :/
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#7 Fast vid närmare eftertanke kanske kaninerna fiser när det luktar skumt om dom? :P Allså det luktar förfärligt! :O
#1 Haha nej, det är absolut inte människomat. Skulle jag aldrig ge. #5 Fast nu är ju inte detta gasbildande. ;) Jag ska ta kort på förpackningen och på texten där det står om den så kanske det är lättare att avgöra. :)
Som sagt så kan ni fråga vilken kaninkunnig veterinär som helst och ni kommer att få svaret att kaniner kan fisa. Fisar behöver ju varken lukta eller låta så att ingen här har märkt att sin kanin fiser behöver ju inte vara så konstigt.
#12 Det är lättare om du sätter siffror till vem du skriver till.
Jag vet att dem kan fisa. Men jag menar att just johannesbrödet inte är gasbildande. 😉
Smart som jag är så kom jag på att jag inte ens har kvar påsen, då jag har lagt johannesbrödet i en glasburk… 😟
Tyvärr, det blir ingen bild.

Fast eftersom Johannesbröd inte är ett bröd utan en frukt från Johannesträdet kan man lugnt ge det. Brukar uppskattas av kaninerna 🙂
#15 Men varför heter det då bröd? Det känns som torkat bröd. Fast det kanske är en frukt som du säger. :o

Trädet heter så från Bibeln : Enligt Bibeln åt Johannes Döparen denna frukt i öknen. 🙂
#17 Jahaaaa… Det förklarar ju allting. 🤪
Ha gett johannesbröd i små mängder till de flesta av mina kaniner och de brukar uppskatta det. Eftersom det ofta ingår i "kaninblandningar" (t.ex. Cuni Complete) är det knappast farligt.
#19 cuni complete är ingen blandning
Johannesbröd finns endast i kaninmaten som man köper på t.ex coop och de fodret ska man inte köpa då de endast är socker. så johannesbröd kanske inte är farligt men inget jag skulle rekommendera mer än som belönings godis då de säkert innehåller mycket socker :)
Youtube-kanalen Kaninerochkaniner (finns tyvärr inte längre) gjorde en video om just johannesbröd. Hon hade "forskat" mycket om det och kommit fram till att det är ungefär som sockerärtor. Ärtorna sitter ju som i en påse med olika "fack" (är väldigt dålig på att förklara) och om man plockar bort ärtorna och skär "påsen" i bitar så ser det ut ungefär som johannesbröd. Alltså är det en frukt (torkad), som många sagt och det är inte farligt att ge i små mängder och om kaninen är van vid att äta det. Det har också en ganska stark lukt så det kan vara bra att lufttorka det lite innan man ger det till kaninerna.🙂
Hälsningar,
Ninni :-)
Tack allihopa men den här tråden är väldigt gammal. Jag ger johannesbröd nu som godis ibland och det funkar fin fint.