Två kaniner möts, tips??
Hej, vi har en kaninuge som vi lagt i en annan bur än hennes föräldrar p.g.a könen. Nu vet vi att hon troligtvis är en flicka. Men vi är oroliga att ''pappan'' (Seppo) ska döda henne. Hon är två månader. Min mamma sa åt oss att ta in Kaninugne och pappan på sammagång i vårt vardagsrum. Sen sätter vi dom i samma innebur. Har ni några andratips eller ideer om hur vi ska veta om det är okej för oss att sätta dem i samma bur? De har aldrig varit i samma bur.
Är pappan kastrerad först och främst?
Och jag skulle inte knö in dem i samma bur bara sådär och hoppas på det bästa. Stor yta (bra mycket större än en vanlig innebur) är regel nr 1 🙂
Säger som #1!
När jag satte ihop mina kaniner så hade jag min yngsta i transportbure, doc var min äldsta smart nog och öppnade den därav blev det en tillsägelse som kunde gått illa om jag inte hann med där! Men de vande sig med varande när de hade burarna bredvid varandra. Tillslut så blev den äldsta osm en bonus mamma till den yngsta då den lilla hade mist sin mamma vid 5 veckors ålder och min äldsta hade mist sina ungar, så var ju också ganska bra. Tyvärr gick dom bort i en olycka, men de hade kommit varandra så nära så vi tror att min äldsta försökte rädda den lilla. Orkar inte berätta då det inte handlar om det!
Men somsagt är hanen kastrerad och sedan en riktigt stor yta, du kan ha den lilla i sele och hanen i en Hage så går du med din lilla utanför hagen och sedan går du in med henne i hagen med selen osv, därmed kan du byta så hanen är i selen osv, det brukar funka! :)
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
Hanen kommer trol försöka para ungen o kan både skrämma o skade henne med sina rid/parningsförsök. Kastrera hanen o vänta minst 1 mån, honan kan bli med kull från ca 3-4 mån ålder men är ej redo för kull varken kroppsligt el mentalt förän tidigast vid ca 6 månaders ålder
Jag lät dem träffas i trädgården först, men jag märkte snart att hanen var väldigt snäll och försiktig med de tre ungarna. De bor tillsammans nu, och har aldrig sett minsta gruff. Hanen sitter ofta och gosar med ungarna.
Han är kastrerad, och det är inte hans ungar, kan jag tillägga.
Hej, alla. Nu är de i samma bur. Det blev en kär återseende. Mamman slickade ungen strax och pappan med, nu busar de tillsammans :)